BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Źróbek Sabina (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Kucharska-Stasiak Ewa (Uniwersytet Łódzki), Cellmer Radosław (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
W poszukiwaniu przyczyn stronniczych wycen nieruchomości
In Search of Causes of Biased Property Valuations
Źródło
Świat Nieruchomości, 2018, nr 3(105), s. 17-21, rys., bibliogr. 18 poz.
World of Real Estate Journal
Słowa kluczowe
Zawód rzeczoznawcy, Wycena nieruchomości, Etyka zawodowa
Chartered surveyors, Real estate valuation, Professional ethics
Uwagi
Klasyfikacja JEL: R30, R39
streszcz., summ.
Artykuł finansowany ze środków statutowych Instytutu Inżynierii Przestrzennej i Nieruchomości UWM w Olsztynie.
Abstrakt
Osią przewodnią przeprowadzonych badań była teza, że jednym z ważnych powodów stronniczych wycen nieruchomości są nieetyczne zachowania rzeczoznawców majątkowych i ich klientów. Pojęcie klient w artykule jest używane wtedy, gdy jest mowa o bezpośrednim odbiorcy (użytkowniku) operatu szacunkowego. Wyniki analizy literatury przedmiotu oraz wyniki własnych badań empirycznych, przeprowadzonych wśród polskich rzeczoznawców majątkowych w dużym stopniu potwierdziły słuszność tego założenia. Badania ujawniły m.in., że: najczęściej próbowały zmieniać wynik wyceny osoby fizyczne, następnie inwestorzy, banki i gminy, zaś najrzadziej urzędy skarbowe Dalsze szczegółowe analizy zgromadzonego materiału pozwoliły na sformułowanie kolejnych spostrzeżeń, takich np., że na stronniczość wyceny nie miały wpływu wiek i doświadczenie rzeczoznawcy. (abstrakt oryginalny)

The guiding principle of the conducted research was the thesis that one of important reasons for biased property valuations are unethical behaviours of property appraisers and their customers. The term 'customer' in the article is used when it refers to an immediate recipient (user) of an appraisal report. The results of the literature analysis of the subject and the own results of previous empirical studies, including the questionnaire responses given by Polish property appraisers largely confirmed the validity of this assumption. The research revealed, among others: most often individuals, investors, banks and municipalities tried to change the valuation result, while most rarely it was attempted by tax offices. Further detailed analyses of the collected material allowed formulating further observations, for example, that the valuation bias was not influenced by the age and experience of an appraiser. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Bibliografia
Pokaż
  1. Achu, K. (2013). Client Influence on Property Valuation: A Literature Review. International Journal of Real Estate Studies, 8(2), 2447.
  2. Achu, K., Chin, L. W., Burhan, В., Nordin, M. F. (2015). Factors Affecting Client Influence on Property Valuation in Malaysia: Do Client Size and Size of Value Adjustment Matter? Jurnal Teknologi, 3949.
  3. Chen, F.Y., Yu, S.M. (2009). Client Influence on Valuation: Does Language Matter? A Comparative Analysis between Tajwan and Singapore, journal of Property Investment & Finance, 21'(1), 2541.
  4. Dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14.06.2006 roku w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe, [dostęp: 26.10.2018] .
  5. EVS, European Valuation Standards (2016). The European Group of Valuers Associations (TEGoVA).
  6. Grzesik, К., Źróbek, S. (2017). Shifting Positions on Hope Value. Real Estate Management and Valuation, 25(3), 23-29.
  7. Havard, T. (2001). Behavioral Variations In Methodologies in Commercial Investment Valuation. Research Papers, RICS 4(1).
  8. IVS, International Valuation Standards (2017). [ed. By] International Valuation Standards Council (IVSC).
  9. Kishore, R. (2004). Theory of Behavioral Finance and its Application to Property Market: A Change in Paradigm. University of Western Sydney, Sydney.
  10. Kucharska-Stasiak, E., Źróbek, S., Cellmer, R. (2018). Forms and Effectiveness of the Client's Influence on the Market Value of Property - Case Study. Real Estate Management and Valuation, 26 (3), 82-92.
  11. Kumar, R., Sharma, S. (2016). Chi-square Test in Business Research. International Journal of Commerce and Management Research, 2(5), 24-26.
  12. Levy, D., Schuck, E., (1999). The Influence of Clients on Valuations, Journal of Property Valuation and Investment, 17(4), 380400.
  13. Palakavong na Ayuthaja, N.P, Swierczek, F.W. (2014). Factors Influencing Variation in Value and Investor Confidence, journal of Business and Management, 16,41-51.
  14. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UEI nr 648/2012 (Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on Prudential Requirements for Credit institutions and Investment Firms and amending Regulation (EU) No. 648/2012).
  15. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz.U. nr 207/2004 ze zm.).
  16. Standard zawodowy rzeczoznawców majątkowych nr 1. (2017). pt. "Wycena dla zabezpieczenia wierzytelności" Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 1 września 2017 r.
  17. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.1997 nr 15 poz 741 z póź. zm.)
  18. Wolverton, M.L. (2000). Self-Perception of the Role of the Appraiser: Objective Opinions or Price Validations? The Appraisal Journal, July, 273-282.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-8841
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.14659/WOREJ.2018.105.002
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu