BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bańbuła Joanna (Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie)
Tytuł
Współczesna rola i społeczne znaczenie widowisk sportowych
Contemporary role and social significance of sports events
Źródło
Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie, 2017, t. 11, nr 1-4, s. 87-103, rys., bibliogr. 28 poz.
Research Yearbook Faculty of Management in Ciechanów
Słowa kluczowe
Czas wolny, Zarządzanie, Sport, Uczestnictwo w kulturze
Leisure time, Management, Sport, Participation in culture
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Niniejszy artykuł zawiera rozważania, których głównym celem jest analiza współczesnej roli widowiska sportowego opisywanego jako produkt sportowy oraz turystyczny. Istotnym aspektem pracy jest podkreślenie roli widowni w kreowaniu widowiska sportowego. Do realizacji celów wykorzystana została metoda badawcza: analiza treści oparta na literaturze z zakresu zarządzania i marketingu w sporcie oraz pozycje dotyczące genezy i rozwoju widowisk sportowych. Widowiska sportowe odgrywają istotną rolę w kulturach współczesnych społeczeństw, stanowiąc jedną z kluczowych form rozrywki oraz zagospodarowania czasu wolnego. Tworzą platformę rekreacji psychicznej stanowiącej swoistego rodzaju ucieczkę od rzeczywistości dla widza oraz miejsce wypoczynku.(abstrakt oryginalny)

This article deals with the main purpose of analyzing the contemporary role of the sports spectacle described as a sports and tourism product. An important aspect of the article is to emphasize the role of the audience in creating a sports spectacle. The research methodology was used to achieve the objectives: content analysis based on sports management and marketing literature as well as the genesis and development of sports events. Sporting events play an important role in the cultures of modern societies, being one of the key forms of leisure. They create a platform for mental recreation which is a kind of escape from reality for the viewer and a place of rest(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkorn J., 2004, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków. Bednarczyk M. (red.), 2011, Zarządzanie konkurencyjnością biznesu turystycznego w regionach, Wydawnictwo Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa.
  2. Bednarczyk M., 2011, Marka w turystyce, w: M. Bednarczyk (red.), Zarządzanie konkurencyjnością biznesu turystycznego w regionach, Wydawnictwo Fachowe CeDeWu. pl, Warszawa.
  3. Bednarczyk M., Marczułajtis-Walczak J., 2013, Marka sportowa w promocji turystycznej regionów, w: M. Bednarczyk, E. Wszendybył-Skulska, Zarządzanie turystyką w kryzysie. Edukacja i marka, Wydanie I, Wydawnictwo Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa.
  4. Bednarczyk M., Wszendybył-Skulska E., 2013, Zarządzanie turystyka w kryzysie. Edukacja i marka, Wydanie I, Wydawnictwo Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa.
  5. Ciupak Z., 1974, Widownia sportowa w pracy. Sport w społeczeństwie współczesnym, PWN, Warszawa.
  6. Dziąsko J., Naglak Z., 1983, Teoria sportowych gier zespołowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  7. Gołaszewska M., 1994, Idea olimpijska-mity i rzeczywistość (esej z pogranicza estetyki i antropologii filozoficznej), w: J. Lipiec (red.), Logos i etos polskiego olimpizmu, Wydawnictwo Naukowe - Fall, Kraków.
  8. Klisiński J., 1994, Marketing w sporcie, Resortowe Centrum Metodyczno- Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa.
  9. Kotler P, 2016, Marketing, Wyd. Rebis, Poznań.
  10. Kramer T., 2000, Podstawy marketingu, PWE, Toruń.
  11. Matusewicz Cz., 1990, Widowisko sportowe, AWF, Warszawa.
  12. Mosz J., 1994, Widowisko sportowe, w: J. Lipiec (red.), Logos i etos polskiego olimpizmu, Wydawnictwo Naukowe - Fall, Kraków.
  13. Naglak Z., 1994, Zespołowa gra sportowa, Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław.
  14. Panfil R., 2004, Zarządzanie produktem klubu sportowego, Wydanie I, Akademia Umiejętności Managment & Coaching, Warszawa.
  15. Panfil R., 2012, Produkty sportowe identyfikacja, rozwój, dystrybucja, Seria: Podręczniki Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu.
  16. Panfil R., H. Zdebska (red.), 2012, W kręgu ludzi zespołowych gier sportowych, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe Gier Sportowych, Wrocław.
  17. Ponomariew N.J., 1980, O sporcie jako widowisku, "Kultura Fizyczna", nr 5.
  18. Ryba B. (red.), 1998, Zarządzanie przedsięwzięciami sportowymi, Wyd. Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa.
  19. Ryba B., 1998, Planowanie i realizowanie imprez sportowych, w: B. Ryba (red.), Zarządzanie przedsięwzięciami sportowymi, Wyd. Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa.
  20. Ryba B., 1998, Zamiast wstępu, w: B. Ryba (red.), Zarządzanie przedsięwzięciami sportowymi, Wyd. Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa.
  21. Shank M. D., 2004, Sports marketing. A strategie perspective, Wyd. Prentice-Hall, New Jersey.
  22. Słapek D., 2010, Sport i widowiska w świecie antycznym, Wydawnictwo Homini, Kraków - Warszawa.
  23. Sznajder A., 2015, Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  24. Welsch W, 2003, Sport - przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka?, w: A. Gwóźdź, Media-eros-przemoc. Sport w czasach popkultury, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydanie I, Kraków.
  25. Zabłocki W, 1994, Olimpizm a ekologia, w: J. Lipiec (red.) Logos i etos polskiego olimpizmu, Wydawnictwo Naukowe - Fall, Kraków.
  26. Zdebska H., 2012, Zespołowa gra sportowa - między praksis boiska a widowiskiem, w: R. Panfil i H. Zdebska (red.), W kręgu ludzi zespołowych gier sportowych, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe Gier Sportowych, Wrocław.
  27. Zdebska H., 2008, Istota i wartości zespołowych gier sportowych, "Studia i Monografie" nr 49, Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Kraków.
  28. Zdebska H., 2010, Globalizacja sportu - między komercją a ideą, w: Z. Dziubiński, P Rymarczyk (red.), Kultura fizyczna a globalizacja, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
  29. Zowisło M., 2007, Sport jako sztuka, w: "Edukacja filozoficzna", Uniwersytet Warszawski.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-4716
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu