BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jańska Anna (Maria Curie-Sklodowska University, Lublin, Poland), Kędra Arleta (Maria Curie-Sklodowska University, Lublin, Poland)
Tytuł
Factors Determining the Purchase of Insurance Products
Czynniki determinujące zakup produktów ubezpieczeniowych
Źródło
Econometrics. Advances in Applied Data Analysis, 2019, vol. 23, nr 1, s. 19-28, bibliogr. 9 poz.
Ekonometria
Słowa kluczowe
Ubezpieczenia, Model logitowy, Preferencje, Decyzje konsumenckie
Insurances, Logit model, Preferences, Consumer decision
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C01, A10, C58, C59, G00
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było przeanalizowanie potencjalnych zależności pomiędzy determinantami wyboru produktu ubezpieczeniowego, które wyrażono jako politomiczne zmienne jakościowe, a zmiennymi społeczno-demograficznymi, tj. wiekiem, płcią, miejscem zamieszkania, uzyskiwanym dochodem, statusem na rynku pracy oraz liczbą osób w gospodarstwie domowym. Zweryfikowano również, czy decydowanie o kwestiach finansowych w gospodarstwie domowym wpływa na podejmowane decyzje zakupowe w zakresie produktów ubezpieczeniowych. Główna hipoteza badawcza brzmi: z perspektywy dojrzałego klienta indywidualnego immanentne cechy danego produktu ubezpieczeniowego są bardziej istotne niż czynniki związane z procesami okołosprzedażowymi. Do analizy wymienionych zależności wykorzystano uporządkowany wielopoziomowy model logitowy, w którym rolę zmiennych zależnych pełniły determinanty wyboru produktu ubezpieczeniowego.(abstrakt oryginalny)

This paper centres to the presentation of analyzed potential relations between the determinants of purchasing decisions regarding insurance products and socio-demographic variables, i.e. age, gender, place of residence, income, occupational status, and number of people in the household. The authors also examined whether making financial decisions in a household determines purchasing decisions concerning insurance products. The main hypothesis is: from the perspective of an elderly customer, inherent features of an analyzed insurance product are more vital than aspects regarding the sales process. The analysis was conducted using the ordered logit model, where factors determining purchases of insurance products were used as dependent variables.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bank Danych Lokalnych GUS, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica (access: 07.03.2018).
  2. Czerwiński B., 2015, Determinanty zakupu usług ubezpieczeniowych przez osoby powyżej 50. roku życia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 41(875), t. 2, pp. 50-59.
  3. Garczarczyk J., 2003, Jakość usługi ubezpieczeniowej jako przesłanka zarządzania zakładem ubezpieczeń, Gazeta Ubezpieczeniowa, http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=art icle&id=6456&catid=129:rynek-ubezpieczeniowy&Itemid=151.
  4. Greene W.H., 2012, Econometric Analysis, International Edition, Pearson Education Limited, Edinburgh, pp. 801-806.
  5. Jackowska B., 2011, Efekty interakcji między zmiennymi objaśniającymi w modelu logitowym w analizie zróżnicowania ryzyka zgonu, Przegląd Statystyczny, nr 1-2, pp. 24-41.
  6. Moschis G.P., Friend S.B., 2008, Segmenting the preferences and usage patterns of the mature consumer healthcare market, International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, vol. 2, issue: 1, pp. 7-21.
  7. Nowotarska-Romaniak B., 2015, Preferencje i motywy wyboru zakładu ubezpieczeń na życie przez klientów indywidualnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 38(865), Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, pp. 263-271.
  8. Walczak D., Majewski P., 2013, Świadomość ubezpieczeniowa studentów w aspekcie postrzegania rynku ubezpieczeniowego, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 1, no. 11(260), pp. 42-50.
  9. Wicka A., Miedzik A., 2010, Rodzaje ubezpieczeń i czynniki decydujące o wyborze ubezpieczyciela, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 4(53), pp. 264-277.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/eada.2019.1.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu