- Autor
- Nawrocki Tomasz L. (Silesian University of Technology, Poland)
- Tytuł
- The Use of Fuzzy Logic in Corporate Innovative Potential Assessment
Wykorzystanie logiki rozmytej do oceny potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw - Źródło
- Econometrics. Advances in Applied Data Analysis, 2019, vol. 23, nr 1, s. 29-44, rys., tab., bibliogr. 29 poz.
Ekonometria - Słowa kluczowe
- Potencjał innowacyjny, Potencjał przedsiębiorstwa, Innowacyjność, Logika rozmyta
Innovation potential, Potential of enterprise, Innovative character, Fuzzy logic - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: C69, M10, O32, Q55
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem artykułu było przedstawienie empirycznego zastosowania autorskiego modelu oceny i porównania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw. Proponowany model zapewnia podstawę do oceny potencjału innowacyjnego w ujęciu statycznym i dynamicznym z wykorzystaniem logiki rozmytej. Logika rozmyta w przedstawionym rozwiązaniu służy do oceny potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw z dwóch perspektyw: zasobów warunkujących działania innowacyjne w przedsiębiorstwie oraz zaangażowania przedsiębiorstwa w ich ciągły rozwój. W tym kontekście zbadano wybrane spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, zaliczane do różnych sektorów gospodarki. Potrzeba pomiaru i oceny innowacyjności przedsiębiorstw w celach zarządczych wynika z coraz większego jej znaczenia w budowaniu wartości przedsiębiorstwa i osiągania długoterminowej przewagi konkurencyjnej.(abstrakt oryginalny)
The paper aims to present an empirical application of an originally developed model for corporate potential innovativeness assessment and comparison. The proposed model provides a framework for combined static and dynamic potential innovativeness assessment with the use of fuzzy logic. Fuzzy logic is used to assess corporate potential innovativeness from two perspectives: resources conditioning innovation activities in an enterprise, and the engagement of an enterprise in their continuous development. In this context, selected companies from the information technology sector listed on the Warsaw Stock Exchange were examined. The need for corporate innovativeness measurement and evaluation for management purposes arises from its growing importance in building enterprise value and achieving long-term competitive advantage. The proposed model enables the fairly current and good orientation in both general and a more in-depth innovativeness potential level of the assessed enterprises. This can be the basis for various comparison analysis and managerial decisions regarding e.g. innovation management as well as managing corporate image and reputation.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Drucker P., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
- Francik A., 2003, Sterowanie procesami innowacyjnymi w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
- Goldsmith R.E., Foxall G.R., 2003, The Measurement of Innovativeness, [in:] Shavinina L.V. (ed.), The International Handbook on Innovation, Elsevier Science Ltd., Amsterdam.
- Hult G., Tomas M., Hurley R.F., Knight G.A., 2004, Innovativeness: its antecedents and impact on business performance, Industrial Marketing Management, vol. 33, no. 5, pp. 429-438.
- Hurley R.F., Hult G.T., 1998, Innovation, market orientation and organizational learning, Journal of Marketing, vol. 62, no. 3, pp. 42-54.
- Jin Z., Hewitt-Dundas N., Thompson N.J., 2004, Innovativeness and performance: Evidence from manufacturing sectors, Journal of Strategic Marketing, vol. 12, no. 4, pp. 255-266.
- Kamela-Sowińska A., 2014, Dyrektywa Unii Europejskiej o ujawnianiu informacji niefinansowych - nowe wyzwanie dla rachunkowości, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 2, no. 4(265), pp. 61-72.
- Kotler Ph., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
- Kuratko D.F., Hornsby J.S., Covin J.G., 2014, Diagnosing a firm's internal environment for corporate entrepreneurship, Business Horizons, vol. 57, issue 1, pp. 37-47.
- Lev B., 2001, Intangibles: Management, Measurement and Reporting, Brookings Institution Press, Washington D.C.
- Mamdani E.H., Assilian S., 1975, An experiment in linguistic synthesis with a fuzzy logic controller, International Journal of Man-Machine Studies, vol. 7, issue 1, pp. 1-13.
- Mazzucato M., 2006, Innovation and Stock Prices: A Review of Some Recent Work, Revue de l'OFCE, vol. 97bis, issue 5, pp. 159-179.
- Morgan R., Berthon P., 2008, Market orientation, generative learning, innovation strategy and business performance inter-relationships in bioscience firms, Journal of Management Studies, vol. 45, issue 8, pp. 1329-1353.
- Nawrocki T.L., 2012, Innowacyjność produktowa przedsiębiorstw. Metodyka oceny na przykładzie spółek giełdowych, CeDeWu, Warszawa.
- Nawrocki T.L., 2017, Assessing corporate potential innovativeness, Proceedings of the 7th International Conference on Management - ICoM 2017, pp. 855-863
- OECD and Eurostat, 2005, Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data, OECD Publishing, Paris.
- OECD, 2015, Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris.
- Patterson M.L., 1998, From experience: Linking product innovation to business growth, Journal of Product Innovation Management, vol. 15, issue 5, pp. 390-402.
- Pawłowski J., 2005, Diagnoza potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, no. 5, pp. 28-30.
- Piegat A., 2003, Modelowanie i sterowanie rozmyte, EXIT, Warszawa.
- Pomykalski A., 2001, Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
- Porter M.E., 1998, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
- Prahalad C.K., Hamel G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, vol. 68, no. 3, pp. 79-90.
- Rogers E.M., 1995, Diffusion of innovations, Free Press, New York.
- Schumpeter J.A., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
- Simpson P.M., Siguaw J.A., Enz C.A., 2006, Innovation orientation outcomes: The good and the bad, Journal of Business Research, vol. 59, no. 10-11, pp.1133-1141.
- Vukić N.M., Vuković R., Calace D., 2017, Non-financial reporting as a new trend in sustainability accounting, Journal of Accounting and Management, vol. 7, no. 2, pp. 13-26.
- Yeung A.C.L., Lai K., Yee R.W.Y., 2007, Organizational learning, innovativeness and organizational performance: A qualitative investigation, International Journal of Production Research, vol. 45, issue 11, pp. 2459-2477.
- Zadeh L.A., 1965, Fuzzy sets, Information and Control, vol. 8, issue 3, pp. 338-353.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3866
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/eada.2019.1.03