BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kulig Regina (University of Wroclaw)
Tytuł
Being an artist: a profession or a vocation? Socially engaged art by Joanna Rajkowska
Źródło
Scientific Journal of Bielsko-Biala School of Finance and Law, 2018, nr 2, s. 24-28, bibliogr. 32 poz.
Zeszyty Naukowe / Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku Białej
Słowa kluczowe
Działalność społeczna, Rynek pracy, Sztuka
Social activity, Labour market, Art
Uwagi
summ.
Rajkowska Joanna
Abstrakt
The problem of the condition of artists in Poland is rarely addressed in public debate, which is particularly surprising in the world of growing disproportion between rapid development of the art market (the number of galleries, rising prices of auctioning) and still financially unstable and difficult situation of artists. The paper attempts to look at the economic and social status of Polish artists through the analysis of the artistic work of a Polish artist Joanna Rajkowska who tries to find her position in the socio-economic system, without giving up her creative activity. At the end of the paper the author will try to answer the question whether socially engaged art can bring about major changes in the system of financing art.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abbing, H. (2008). Why Are Artists Poor? The Exceptional Economy of the Art. Amsterdam: Amsterdam University Press. p. 41.
  2. Anon, (2018). Desa Unicum. [online] Available at: https://desa.pl/pl/pages/10/dzialalnosc [Accessed 17 May 2018].
  3. Anon, (n.d.). [online] Available at: http://www.rajkowska.com [Accessed 12 Jan. 2017].
  4. Baumol, W. and Bowen, W. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma. New York: The Twentieth Century Fund.
  5. Becker, H. (1982). Art Worlds. University of California Press, p. 159.
  6. Białynicka-Birula, J. (2008). Rynek dzieł sztuki w Polsce. Aspekty prawno-ekonomiczne. Raport o Stanie Kultury,. [online] Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Available at: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportRynekSzt/rynek_dziel_sztuki_raport_w.pelna 1 .pdf [Accessed 17 May 2018].
  7. Dąbrowska, M. (2013). Instytucje sztuki współczesnej w Polsce i we Francji. Analiza porównawcza studiów przypa. Kraków: Księgarnia Akademicka, p.28.
  8. Dudzik, T. and Ilczuk, D. (2014). SOSART. Badanie rynku pracy artystów i twórców w Polsce. Culture Management, 6(3), p.125.
  9. Dzido, D. (2004). Palma własna, czyli Phoenix w Warszawie. Autoportret, (7), p. 38, 43.
  10. Evans, G. (2009). Creative cities, creative spaces and urban policy,. Urban Studies, 46.
  11. Gazeta Stołeczna (2017). Tramwaje na Nowym Świecie, przesunięta palma.
  12. Gazeta Wyborcza (n.d.). Autorka palmy nie odbierze nagrody miasta. [online] Available at: http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34861,12220123,Autorka_palmy_nie_odbierze_nagrody_miasta.htm [Accessed 24 Jul. 2018].
  13. Ginsburgh, V. and Throsby, C. (2006). Handbook of the economics of art and culture. Amsterdam, Boston: Elsevier, pp.1001-1023.
  14. Goetzmann, W., Renneboog, L. and Spaenjers, C. (2011). Art and money. American Economic Review, (3), pp. 222-226.
  15. Klamer, A. (1997). The value of cultural heritage. Economic Perspectives on Cultural Heritage, pp.74-78.
  16. Menger, P. (2006). Artistic Labor Markets: Contingent Work, Excess Supply and Occupational Risk Management. Handbook of the Economics of Art and Culture, 1(6), pp.765-811.
  17. Pesando, J. (1993). Art as an investment: The market for modern prints. The American Economic Review, 99, pp.1075-1089.
  18. Piotrowski, P. (2010). Agorafilia: sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, p. 32.
  19. Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich. (n.d.). [online] Available at: http://www.palma.art.pl/pages/show/14 [Accessed 24 Jul. 2018].
  20. Przewodnik Krytyki politycznej. (2007). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, pp. 131-146.
  21. Rajkowska. Przewodnik krytyki politycznej. (n.d.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, p. 11, 36,37,50.
  22. Raport z badania oceniającego model finansowania kultury w Polsce oraz wspierania twórców poprzez platformy crowdfundingowe. (2017). [online] Available at: https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-model-finansowania-kultury-w-polsce-oraz-wspierania-tworcow-poprzez-platformy [Accessed 17 May 2018].
  23. Rengers, M. and Madden, C. (2000). Living Art: Artists between Making Art and Making a Living. Australian Bulletin of Labour, 26(4), pp. 325-354.
  24. Rengers, M. and Plug, E. (2001). rivate or Public?. Journal of Culture, 25, pp.1-20.
  25. Renneboog, L. and Spaenjers, C. (2013). Buying beauty: On prices and returns in the art market. Management Science, (1), pp.36-53.
  26. Sharp, J., Pollock, V. and Paddison, R. (2018). Just art for a just city: Public art and social inclusion in urban regeneration. Urban Studies, 42(5-6).
  27. Sowa, J. (2011). Prekariat - proletariat epoki globalizacji. Łódż: Muzeum Sztuki w Łodz, pp.100-132.
  28. Steiner, L. and Schneider, L. (2013). The happy artist: An empirical application of the work-preference model,. Journal of Cultural Economics, 37(2), pp. 225-246.
  29. Szreder, K. (2010). Ekonomia Kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, p. 58.
  30. Throsby, D. (1994). A Work-Preference Model of Artist Behaviour. Springer, Dordrecht.
  31. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, p. 89.
  32. Zorloni, A. and Ardizzone, A. (2016). The winner-take-all contemporary art market. Creative Industries Journal, 9(1), pp.1-14.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-411X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0012.4273
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu