BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Plichta Grażyna (Cracow University of Economics)
Tytuł
The Problem of Short-term Rental as a Manifestation of the Overtourism Effect on the Housing Market in the Historical City of Krakow
Problem krótkoterminowego najmu jako przejaw efektu nadmiernego napływu turystów na rynek mieszkaniowy w historycznym mieście Krakowie
Źródło
Świat Nieruchomości, 2018, nr 4(106), s. 57-64, rys., tab., bibliogr. 31 poz.
World of Real Estate Journal
Słowa kluczowe
Ruch turystyczny, Najem mieszkań, Zarządzanie turystyką
Tourist movement, Flats rental, Tourism management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: Z32, L85, R31
streszcz., summ.
The article was created as part of a research project financed from funds allocated in 2018 to the Department of Management from subsidies for the maintenance of research potential.
Kraj/Region
Kraków
Cracow
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja skali problemu nadmiernego napływu turystów (overtourism) w kontekście jednego z jego obszarów, a mianowicie rynku nieruchomości mieszkaniowych na przykładzie jednego z najsłynniejszych miast historycznych - Krakowa. Celem szczegółowym jest poszerzenie wiedzy o jednym z nowych zjawisk na tym rynku, a mianowicie najmie krótkoterminowym jako jednym z kluczowych problemów związanych z nadmiernym napływem turystów. Jak pokazano w niniejszym artykule, problem nadmiernego napływu turystów do Krakowa znajduje się we wczesnej fazie i można zaobserwować jego pierwsze objawy. W związku z tym, że istnieją jedynie częściowe dane na temat rynku turystycznego, trudno jest przeprowadzić wiarygodną analizę. Wnioski z rozważań przeprowadzonych w niniejszym artykule oraz luka informacyjna w tym zakresie skłoniły autorkę do nakreślenia założeń programu badawczego w tym obszarze, biorąc pod uwagę metody zarówno ilościowe jak i jakościowe. W niniejszym artykule wykorzystano podejście eksploracyjne. (abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to identify the scale of the overtourism problem in the context of one of its areas, namely the residential real estate market on the example of one of the most famous historical cities - Krakow. The specific objective is to broaden the knowledge about one of new phenomena on this market, namely short-term rental, as one of the key problems, in addition to gentrification related to overtourism. As shown in the article, the problem of overtourism is in the early stage of development in Krakow and only its first symptoms can be observed. Therefore, due to the existence of partial data on the tourism market, it is difficult to perform a reliable statistical analysis. Conclusions from the deliberations carried out in the article and the information gap in this respect prompted the author to outline the assumptions of the research programme in this field, considering both quantitative and qualitative methods. In the article an explorative approach was used. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson, P. (2009). Intermediate Occupations and the Conceptual and Empirical Limitations of the Hourglass Economy Thesis. Work, Employment and Society, 23(1), 169-180.
  2. Ashley, C., Boyd, C., & Goodwin, H. (2000). Pro-poor Tourism: Putting Poverty at the Heart of the Tourism Agenda. Natural Resource Perspectives, 51(6), 1-6.
  3. Borodako, K. (2013). Turystyka biznesowa w Krakowie na tle wybranych miast polskich. Prace Geograficzne, (134), 69-81.
  4. Borodako, K., Berbeka, J., Niemczyk, A., & Seweryn, R. (2014). Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa. Krakow: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  5. Brańka, S. (2016). Zróżnicowanie aktywności promocyjnej dużych miast Polski i jego uwarunkowania. Doctoral thesis. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
  6. Clarke, J. (1997). A Framework of Approaches to Sustainable Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 5(3), 224-233.
  7. Coca-Stefaniak, A., & Morrison, A.M. (2018). City Tourism Destinations and Terrorism - a Worrying Trend for Now, but Could it Get Worse? International Journal of Tourism Cities, 4(4), 409-412.
  8. Forster, J. (1964). The Sociological Consequences of Tourism. International Journal of Comparative Sociology, 5(2), 217-227.
  9. Harrison, D. (1992). Tourism to Less Developed Countries: the Social Consequences. London: Belhaven Press.
  10. Harrison, D. (2008). Pro-poor Tourism: A Critique. Third World Quarterly, 29(5), 851-868.
  11. Haywood, K.M. (1988). Responsible and Responsive Tourism Planning in the Community. Tourism Management, 9(2), 105-118.
  12. Koens, K., Postma, A., & Papp, B. (2018). Is Overtourism Overused? Understanding the Impact of Tourism in a City Context. Sustainability, 10(12), 4384.
  13. Krakow Real Estate Market p. II 2017 (2018). Urząd Miasta Krakowa & Instytut Analiz Monitor Nieruchomości. Retrieved on 22/11/2018, from: http://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/208891/karta.
  14. Łazarek, M., & Łazarek, R. (2000). Turystyka pielgrzymkowa. Rynek Turystyczny, (9).
  15. McCool, S.F., & Lime, D.W. (2001). Tourism Carrying Capacity: Tempting Fantasy or Useful Reality? Journal of Sustainable Tourism, 9(5), 372-388.
  16. Milano, C. (2017). Overtourism and Tourismphobia: Global Trends and Local Contexts. Barcelona: Ostelea School of Tourism & Hospitality.
  17. Muler Gonzalez, V., Coromina, L., & Gali, N. (2018). Overtourism: Residents' Perceptions of Tourism Impact as an Indicator of Resident Social Carrying Capacity - Case Study of a Spanish Heritage Town. Tourism Review, 73(3), 277-296.
  18. Ogorek, P. (2018). Krakow. Nielegalny wynajem apartamentow dla turystow. Miasto szuka pomocy. Gazeta Krakowska. Retrieved on 22/11/2018, from: https://gazetakrakowska.pl/krakow-nielegalny-wynajem-apartamentow-dla-turystow-miasto-szukapomocy/ar/13241534#turystyka.
  19. Pasichnyk, V., & Savchuk, V. (2015). Mobile Information Technologies for Tourism Domain. Econtechmod: an International Quarterly Journal, 4(2), 25-32.
  20. Paulauskaite, D., Powell, R., Coca-Stefaniak, J.A., & Morrison, A.M. (2017). Living Like a Local: Authentic Tourism Experiences and the Sharing Economy. International Journal of Tourism Research, 19(6), 619-628.
  21. Pizam, A. (1978). Tourism's Impacts: The Social Costs to the Destination Community as Perceived by its Residents. Journal of Travel Research, 16(4), 8-12.
  22. Rey, B., Myro, R.L., & Galera, A. (2011). Effect of Low-cost Airlines on Tourism in Spain. A Dynamic Panel Data Model. Journal of Air Transport Management, 17(3), 163-167.
  23. Ryan, C. (2002). Equity, Management, Power Sharing and Sustainability - Issues of the 'New Tourism'. Tourism Management, 23(1), 17-26.
  24. Scheyvens, R. (2009). Pro-Poor Tourism: Is There Value Beyond the Rhetoric? Tourism Recreation Research, 34(2), 191-196.
  25. UNWTO Report (2018). 'Overtourism'? - Understanding and Managing Urban Tourism Growth beyond Perceptions, Executive Summary.
  26. Urząd Miasta Krakowa (2018). Raport o Stanie Miasta 2017.
  27. Van der Borg, J., Costa, P., & Gotti, G. (1996). Tourism in European Heritage Cities. Annals of Tourism Research, 23(2), 306-321.
  28. Wagar, J.A. (1974). Recreational Carrying Capacity Reconsidered. Journal of Forestry, 72(5), 274-278.
  29. Walas, B., Kachniewska, M., Mikołajczyk, A., & Zmyślony, P. (2018). Konferencja w ramach projektu Miasta Historyczne 3.0 "Mieszkańcy a odwiedzający - w poszukiwaniu jakości i komfortu". Krakow: Urząd Miasta Krakowa.
  30. Walmsley, A. (2017). Overtourism and Underemployment: a Modern Labour Market Dilemma. Paper presented at Responsible Tourism in Destinations13 -Tackling Overtourism-Local Responses, 29-30 September 2017 - Hannesarholt, Reykjavik, Iceland.
  31. Zervas, G., Proserpio, D., & Byers, J. W. (2014). The Rise of the Sharing Economy: Estimating the Impact of Airbnb on the Hotel Industry. Journal of Marketing Research, 54(5), 687-705.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-8841
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.14659/WOREJ.2018.106.008
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu