BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojewnik-Filipkowska Anna (University of Gdansk)
Tytuł
Municipal Investment Management - a Comparative Analysis of Decision-making in Gdańsk and Edinburgh
Zarządzanie inwestycjami samorządowymi - analiza porównawcza podejmowania decyzji na przykładzie Gdańska i Edynburga
Źródło
Świat Nieruchomości, 2018, nr 4(106), s. 81-90, rys., tab., bibliogr. 62 poz.
World of Real Estate Journal
Słowa kluczowe
Gmina, Samorząd terytorialny, Zarządzanie aktywami, Infrastruktura, Decyzje inwestycyjne, Zarządzanie inwestycjami
District, Local government, Asset management, Infrastructure, Investment decisions, Management of investments
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D46, D73, H54, H82,L85, R53
streszcz., summ.
Kraj/Region
Gdańsk, Edynburg
Gdansk, Edinburgh
Abstrakt
Gminy są właścicielami różnorodnych, cennych i kapitałochłonnych aktywów, które wymagają zarządzania strategicznego i operacyjnego. Zarządzanie aktywami wymaga podejmowania decyzji dotyczących użytkowania, utrzymania, ale także rozwoju tych wielofunkcyjnych aktywów.
Celem badań jest identyfikacja i porównanie podejmowania decyzji inwestycyjnych w dwóch samorządach lokalnych - Edynburgu, w Szkocji i w Gdańsku, w Polsce. Dla każdego miasta przedstawiono i poddano analizie kluczowe obszary dotyczące organizacji, strategii, portfolio i finansowania, aby poznać praktykę procesów decyzyjnych w zakresie inwestycji samorządowych. Podejście do zagadnienia, przez pryzmat zidentyfikowanych czterech kluczowych obszarów, jest nowatorskie. W poszczególnych obszarach zidentyfikowano podobieństwa i różnice, które potwierdzają różnorodność gmin i specyfikę zarządzania inwestycjami samorządowymi. W wąskim sensie, te różnice zależą od celu, trwałości i funkcji inwestycji; w szerokim sensie - od zmian w samej organizacji, tradycji, osiągnięć, aspektów historycznych. Konfrontacja dwóch rożnych systemów zarządzania inwestycjami komunalnymi może być przydatna dla menedżerów sektora publicznego, poszukujących najlepszych praktyk, skuteczności i poprawy efektywności. Należy jednak prowadzić dalsze badania, w celu poszukiwania najlepszych praktyk podejmowania decyzji inwestycyjnych przez samorządy lokalny. (abstrakt oryginalny)

Municipalities are the owners of diverse, valuable and capital-intensive assets which require strategic and operational management. The management requires decision-making relating to the use, maintenance but also the development of the multifunctional assets.
The aim of the research is to identify and compare the investment related decision-making in two local governments - Edinburgh in Scotland and Gdańsk in Poland. The aim is addressed by taking an in-depth look at the two selected cities around four specific "key themes" relating to strategy, organisation, portfolio and financing to find out about the practice of municipal investment decision-making processes. The work is novel in terms of providing insights into municipal investment management in the specific key themes. Similarities and differences in the key themes have been identified for the municipalities which confirm the diversity of municipalities and municipal investment management. In a narrow sense, the differences depend on the purpose, durability and functions of investment; in a broad sense - on public management organisational fluctuations, tradition, achievements and historical aspect. The confrontation of two different approaches of municipal investment management is useful for public managers looking for the best practice, effectiveness and efficiency improvement. However, additional analysis of other cases should be performed to confirm the findings on improving investment decision-making by local governments. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Bibliografia
Pokaż
  1. Alford, J., & O'Flynn, J. (2009). Making Sense of Public Value: Concepts, Critiques and Emergent Meanings. International Journal of Public Administration, 32(3-4), 171-191.
  2. Archibugi, F., & Nijkamp, P. (1989). Economy and Ecology: Towards Sustainable Development. Springer-Science+Business Media, B. V.
  3. Behn, R.D. (2005). The Psychological Barriers to Performance Management: or why Isn't Everyone Jumping on the Performance-Management Bandwagon? Public Performance Management Review, 26(1), 5-25.
  4. Bryson, J.M., & Crosby, B.C. (2014). Public Value Governance: Moving beyond Traditional Public Administration and the New Public Management, Public Administration Review, 74(4), 445-456.
  5. CIPFA. (2011). The Prudential Code for Capital Finance in Local Authorities.
  6. Council of Europe. European Charter of Local Self-Government (1985). Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/122.
  7. Dekker, R. (1996). Applications of Maintenance Optimization Models: a Review and Analysis. Reliability Engineering and System Safety, 51(51), 229-240.
  8. Deloitte. (2006). Closing the Infrastructure Gap: The Role of Public-Private Partnerships. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www2.deloitte.com/ie/en/pages/finance/articles/closing-the-infrastructure-gap.html.
  9. Deloitte. (2011). Municipal real estate. Comparing public real estate management in European cities.
  10. European Investment Bank. (2013). Investment and Investment Finance in Europe 2013. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.eib.org/attachments/efs/investment_and_investment_finance_in_europe_en.pdf.
  11. Finance and Resources Committee. (2018). Report Outcome of Property Condition Surveys. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/meetings/meeting/4309/finance_and_resources_committee.
  12. Fitch Raitings. (2017). Miasto Gdańsk. Raport Kredytowy. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.gdansk.pl/download/2017-10/96722.pdf.
  13. Gibson, V. (2001). In Search of Flexibility in Corporate Real Estate Portfolios. Journal of Corporate Real Estate, 3(1), 38-45.
  14. Gross, M., & Zrobek, R. (2015). Land Use Policy Good Governance in Some Public Real Estate Management Systems. Land Use Policy, 49, 352-364.
  15. Haynes, B., & Nunnington, N. (2010). Corporate Real Estate Asset Management. Strategy and Implementation (EG Books). Amsterdam: Corporate Real Estate Asset Management. Strategy and Implementation.
  16. International Monetary Fund. (2018). Public Investment Management Assessment - Review and Update (May).
  17. Jolicoeur, P.W., Barrett, J.T., & Barrett, J.T. (2010). Coming of Age: Strategic Asset Management in the Municipal Sector. Journal of Facilities Management, 3(3), 41-42.
  18. Kaganova, O., Ralevic, R., Bolger, K., & Yurman, S. (2012). Guidebook on Real Property Asset Management for Local Governments. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.urban.org/sites/default/files/publication/25221/412531-Guidebook-on-Real-Property-Asset-Management-for-Local-Governments.PDF.
  19. Kaganova, O., & Telgarsky, J. (2018). Management of Capital Assets by Local Governments: An Assessment and Benchmarking Survey. International Journal of Strategic Property Management, 22(2), 143-156.
  20. Kardas, M., & Kucharska, C. (2011). Analiza porównawcza modeli samorządu terytorialnego Niemiec, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 3, 91-136.
  21. Kask, K. (2014). Public Sector Real Estate Asset Management Models and their Evaluation. University of Tartu Press.
  22. Lausberg, C., & Wojewnik-Filipkowska, A. (2017). Decision-making in the European Municipal Real Estate management - A Case Study Approach. World of Real Estate Journal, 102, 23-30.
  23. Local Government (Scotland) Act 1973 (1973). Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1973/65/pdfs/ukpga_19730065_en.pdf.
  24. Marona, B. (2016). Some Empirical Evidence from Polish Municipalities. Real Estate Management and Valuation, 24(4), 16-22.
  25. Marona, B., & Van den Beemt-Tjeerdsma, A. (2018). Impact of Public Management Approaches on Municipal Real Estate Management in Poland and The Netherlands. Sustainability, 10(11), 1-15.
  26. McKinsey Global Insitute. (2016). Bridging Global Infrastructure Gap. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.un.org/pga/71/wp-content/uploads/sites/40/2017/06/Bridging-Global-Infrastructure-Gaps-Full-report-June-2016.pdf.
  27. Moore, M.H. (1995). Creating Public Value: Strategic Management in Government (Harvard Un). Cambridge, MA.
  28. Phelps, A. (2010). Rationale, Practice and Outcomes in Municipal Property Asset Management. Journal of Corporate Real Estate, 12(3), 157-174.
  29. Phelps, A. (2011). Municipal Property Asset Management - a Comparative Study of UK and Russia. International Journal of Strategic Property Management, 14(4), 416-437.
  30. Public Real Estate Management Act (1997). Retrieved on 30/11/2018, from: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971150741/U/D19970741Lj.pdf.
  31. PWC. (2012). Wyzwania inwestycyjne głównych miast Polski - perspektywa 2035. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/wyzwania-inwestycyjne-miast/pwc_wyzwania_inwestycyjne_miast.pdf.
  32. Schraven, D., Hartmann, A., & Dewulf, G. (2011). Effectiveness of Infrastructure Asset Management : Challenges for Public Agencies. Built Environment Project and Asset Management, 1(1), 61-74.
  33. Supernat, J. (2003). Techniki decyzyjne i organizatorskie (Decision-making and organizational techniques). Wrocław: Kolonia Limited.
  34. The City of Edinburgh Council. (2015a). Corporate Asset Strategy 2015-2019. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/downloads/file/5614/corporate_asset_strategy_2015-19.
  35. The City of Edinburgh Council. (2015b). Council Business Plan.
  36. The City of Edinburgh Council. (2015c). Executive Management Structure. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/meetings/meeting/3708/city_of_edinburgh_council.
  37. The City of Edinburgh Council. (2016a). Capital Investment Programme/Plan 2016/17 to 2023/24. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/meetings/meeting/3855/city_of_edinburgh_council.
  38. The City of Edinburgh Council. (2016b). Edinburgh Local Development Plan.
  39. The City of Edinburgh Council. (2017). Programme for the Capital. The City of Edinburgh Council Business Plan. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/downloads/file/9797/council_business_plan_2017-22.
  40. The City of Edinburgh Council. (2018a). City of Edinburgh Council Committee Terms of Reference and Delegated Functions. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/downloads/file/5171/committee_terms_of_reference_and_delegated_functions.
  41. The City of Edinburgh Council. (2018b). Edinburgh by Numbers 2018. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/info/20247/edinburgh_by_numbers.
  42. The City of Edinburgh Council. (2018c). Edinburgh Economy Strategy. Enabling Good Growth. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.edinburgh.gov.uk/info/20220/economic_development/385/a_strategy_for_jobs.
  43. The City of Gdańsk Council. (2014). Gdańsk 2030 Plus Development Strategy.
  44. The City of Gdańsk Council. (2017a). Balance Sheet 2017. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.gdansk.pl/download/2018-07/111411.pdf.
  45. The City of Gdańsk Council. (2017b). The City Budget Report. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.gdansk.pl/download/2018-03/105471.pdf.
  46. The City of Gdańsk Council. (2018). Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdańska. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.gdansk.pl/download/2018-11/117771.pdf.
  47. The County Government Act (1998). Retrieved on 30/11/2018, from: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910578/U/D19980578Lj.pdf.
  48. The EDI Group. (2006). The EDI Group. Edinburgh: The EDI Group Limited.
  49. The Municipal Government Act (1990). Retrieved on 30/11/2018, from: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19900160095/U/D19900095Lj.pdf.
  50. The Public Finance Act (2009). Retrieved on 30/11/2018, from: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf.
  51. Treasury, H. (2011). National Infrastructure Plan 2011. Retrieved on 30/11/2018, from: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/188337/nip_2011.pdf.
  52. Trojanowski, D., & Rymarzak, M. (2012). Asset Management of the Public Sector in Poland. Real Estate Management and Valuation, 21(1), 5-13.
  53. Urquhart, T., & Busch, W. (2000). Strategic Municipal Asset Management.
  54. Watton, P., Glasgow, L., & Brown, P. (2014). Strategic Asset Management Property Rationalisation. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www.edinburgh.gov.uk/download/meetings/id/44225/item_51_-_property_rationalisation_programme_and_surplus_property.
  55. Węgrzyn, J. (2012). Rola władz lokalnych w sferze infrastruktury (The Role of Local Authorities in Infrastructure Sector). Studia i Materiały Towarzystwa Naukowego Nieruchomości, 20(2), 247-258.
  56. Wojewnik-Filipkowska, A. (2016). The Impact of Financing Strategies on Efficiency of a Municipal Development Project. Research Papers of Wrocław University of Economics, (428), 298-307.
  57. Wojewnik-Filipkowska, A. (2017). Racjonalizacja decyzji inwestycyjnych w zrównoważonym zarządzaniu rozwojem miast - czy jest potrzebny nowy paradygmat? Problemy Ekorozwoju, 12(1), 79-90.
  58. Wojewnik-Filipkowska, A., & Elliot, C. (2014). Decision Making in Local Governments - a Comparative Analysis of Investment Strategy. Retrieved on 30/11/2018, from: https://eres.architexturez.net/doc/oai-eres-id-eres2014-150.
  59. Wojewnik-Filipkowska, A., & Rymarzak, M. (2015). Decision-making in Corporate and Municipal Asset Management (literature review). [in:] Proceedings of the 26th International Business Information Management Association Conference - Innovation Management and Sustainable Economic Competitive Advantage: From Regional Development to Global Growth, IBIMA 2015.
  60. Wojewnik-Filipkowska, A., Rymarzak, M., & Lausberg, C. (2015). Current Managerial Topics in Public Real Estate Asset Management. World of Real Estate Journal, 94(4), 5-10.
  61. Wojewnik-Filipkowska, A., & Trojanowski, D. (2013). Principles of Public-private Partnership Financing - Polish Experience. Journal of Property Investment and Finance, 31(4), 329-344.
  62. World Economic Forum. (2017). Recycling our Infrastructure for Future Generations. Retrieved on 30/11/2018, from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Recycling_our_Infrastructure_for_Future_Generations_report_2017.pdf.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-8841
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.14659/WOREJ.2018.106.011
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu