- Autor
- Posadzińska Iwona (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy), Adamczyk Paula (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy)
- Tytuł
- Product placement jako forma promocji miejsc w serialach telewizyjnych
Product Placement as a Form of Promotion of Places in TV Series - Źródło
- Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2018, z. 129, s. 417-430, bibliogr. 16 poz.
- Tytuł własny numeru
- Konkurencyjność i rozwój regionów w warunkach integracji europejskiej i globalizacji : stan - trendy - strategie
- Słowa kluczowe
- Promocja, Product placement, Media, Telewizja, Komunikowanie marketingowe
Promotion, Product placement, Media, Television, Marketing communication - Uwagi
- summ., streszcz.
- Abstrakt
- W artykule dokonano przeglądu źródeł teoretycznych i empirycznych dotyczących lokowania produktu w serialach telewizyjnych. Omówiono problem związany z product placement jako samodzielnym instrumentem komunikacji marketingowej. Główny problem badawczy sprowadza się do poszukiwania odpowiedzi na pytanie - w jaki sposób product placement oddziałuje na odbiorców komunikatów w trakcie emisji serialu telewizyjnego? Celem artykułu jest identyfikacja i ocena w oparciu o źródła teoretyczne i empiryczne product placement w serialu jako formie przekazu promocyjnego dotyczącego miejsc i usług z nimi związanych. Przedmiotem badania stał się serial "Rodzinka.pl", wybrany ze względu na długotrwałą produkcję i emisję, dużą oglądalność oraz liczne przykłady lokowanych produktów, w tym miejsc. Wyjaśniono pojęcie product placement, określono mechanizm oddziaływania na odbiorców komunikatu w serialu jako nośniku, wskazano zalety i wady w kontekście komunikacji marketingowej, dokonano analizy przypadków product placement i city placement w serialu "Rodzinka.pl". Przekaz dotyczący promocji miejsc włączony w fabułę serialu pozwolił wykorzystać nowe możliwości prezentacji oraz wzmocnić reakcję widzów poprzez rekomendacje aktorów i naturalne sceny z życia wynikające z fabuły.(abstrakt oryginalny)
The article reviews the theoretical and empirical sources for city placement in TV series. Problem related to city placement as an independent marketing communication tool was discussed. The main research problem is to look for the answer to the question - how does product placement affect recipients of messages during the broadcast of a TV series? The aim of the article is to identify and evaluate product placement based on theoretical and empirical sources in the series as a form of promotional message regarding places and services associated with them. The subject of the study became the series "Rodzinka.pl", chosen for its long-lasting production and emission, high ratings and numerous examples of products placed. The concept of product placement was explained, the mechanism of impacting buyers in the series as a message carrier, the advantages and disadvantages in the context of marketing communication, the analysis of the cases of city placement in the series "Rodzinka.pl" was made. The message concerning the promotion of places included in the story of the series allowed to use new presentation possibilities and strengthen the reaction of viewers through the recommendations of actors and natural scenes from life resulting from the story.(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Burmistrz Iwaszkiewicz. (2018.08.19). http://burmistrziwaszkiewicz.pl/2018/03/05/ rozpoczynamy-tegoroczna-promocje-gizycka-z-rodzinka-pl/.
- Czarnecki, A. (2003). Product placement niekonwencjonalny sposób promocji. Warszawa: PWE.
- Energylandia (2018.09.05). https://energylandia.pl/o-nas/o-energylandii/.
- Gazeta Współczesna - Białystok, Suwałki, Łomża (2018.08.20). http://www.wspolczesna.pl/wiadomosci/elk/art/5787075,rodzinkapl-w-elku-wydamy-3- miliony-zlotych-na-promocje,id,t.html.
- Grudziądz - Region - Nowości.com. (2018.08.25). http://www.nowosci.com.pl/region/ grudziadz/a/promocja-grudziadza-oparta-na-fikcji,10896609/.
- Grzegorczyk, A. (2003). Sponsoring kultury. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
- Grzybczyk, K. (2012). Lokowanie produktu. Zagadnienia prawne. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Kozłowska, A. (2011). Reklama. Techniki perswazyjne. Warszawa: OW SGH.
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (2018.03.02). http://www.krrit.gov.pl/bip/ Dyrektywamedialna/Pytanie10/tabid/412/Default.aspx.
- Movies Room (2018.07.27). https://moviesroom.pl/publicystyka/rankingi/1609-top-30- najlepsze-lokowania-produktow-w-filmach-i-serialach/.
- Nowińska, E. (2001). Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.
- Sobocińska, M. (2012). Product placement instrument budowania wizerunku marki. Wrocław, http://swiatmarketingu.pl/, 17.07.2018.
- Szromnik, A. (2015). Strategia city placement w systemie innowacji marketingowych - cz. 2. Marketing i Rynek, 9, 4-10.
- Urbaniec, E. (2010). Product placement. Medioznawstwo a marketing kreatywny. Warszawa: Wydawnictwo Novae Res.
- Wikipedia (2018.09.09). https://pl.wikipedia.org/wiki/GrudziÄ dz.
- Zawadzki, P. (2014). City placement - nowy trend w działaniach promocyjnych polskich miast. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 332, 131-139.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1641-3466
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2018.129.30