BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Błażejowski Marcin (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Wykorzystanie ekonometrycznych modeli sprzedaży do opisu "bąbli promocyjnych" i budowy scenariuszy cenowych akcji promocyjnych
Using of Econometric Sales Models for Describing "Promotions Bubbles" Effects and Building Different Promotions Scenario
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1112, s. 177-186, rys., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Prognozowanie w zarządzaniu firmą
Słowa kluczowe
Promocja sprzedaży, Modele ekonometryczne
Selling promotion, Econometric models
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiona w niniejszym artykule analiza "bąbli promocyjnych" nie wyczerpuje tematu. Przeprowadzona analiza wyników modelowania odpowiedzi rynku proszków do prania na impulsy cenowe ukazała niedoskonałości metodologii VAR w tym zakresie. Uzyskane dzięki dekompozycji Choleskiego funkcje odpowiedzi impulsowych są zależne od kolejności równań modelu, w związku z czym pojawiają się pojęcia "zmiennej najbardziej endogenicznej" oraz "zmiennej najbardziej egzogenicznej", które wprowadzają do analizy element uznaniowości. Wyeliminowania problemu znaczenia kolejności równań można dokonać m.in. poprzez wykonanie serii testów przyczynowości i uporządkowanie równań modelu lub zastosowanie uogólnionej metody analizy odpowiedzi impulsowych zaproponowanej przez Pesarana i Shina. Z kolei analiza symulacyjna oparta na równaniach oszacowanego modelu VAR ma tę wadę, że przy wyznaczaniu przebiegów biorą udział nieistotne statystycznie oceny parametrów strukturalnych. Tym samym naturalnym kierunkiem dalszych badań nad zjawiskami "bąbli promocyjnych" jest budowa strukturalnego modelu wielorównaniowego i porównanie uzyskanych wyników, w tym wyznaczonych wartości mnożników, z wynikami otrzymanymi przy użyciu metodologii wektorowo-autoregresyjnej. (fragment tekstu)

Producers of different products relatively often and quite regular introduce sales promotions to the market by deep and periodic lower of real price of items. The most often, range of reaction of the demand in response to such interference for particular promotion campaigns is not the same in time, although the period of campaign is not the same than period of demand reaction, so effectiveness of different campaigns is limited. The aim of the paper is to show results of econometric modeling the "promotions bubbles" (effects of the promotions) based on sales daily data derived from one of the Toruń's hypermarket and use these models for building different promotions scenario according to different parameters values. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Box G., Jenkins G., Analiza szeregów czasowych. Prognozowanie i sterowanie, PWN, Warszawa 1983.
  2. Hanssens D., Parsons L., Schultz R., Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis, Kluwer Academic Publishers, Boston/Dordrecht/London 1990.
  3. Kufel T., Postulat zgodności w dynamicznych modelach ekonometrycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2002.
  4. Kusideł E., Modele wektorowo-autoregresyjne VAR. Metodologia i zastosowania, Wolumen 3 serii Dane panelowe i modelowanie wielowymiarowe w badaniach ekonomicznych, Absolwent, Łódź 2000.
  5. Osińska M., Modele wielowymiarowych szeregów czasowych. Analiza szeregów czasowych na początku XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2002, s. 137-151.
  6. Pesaran H., Shin Y., Generalized Impulse Response Analysis in Linear Multivariate Models, "Economic Letters", 58:17-29, 1998.
  7. Piłatowska M., Modelowanie niestacjonarnych procesów ekonomicznych. Studium metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003.
  8. Stawicki J., Metody filtracji w modelowaniu procesów ekonomicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993.
  9. Zieliński Z., Liniowe modele ekonometryczne jako narządzie opisu i analizy przyczynowych zależności zjawisk ekonomicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1991.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu