BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chrobocińska Katarzyna (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Sadowska-Cekała Monika (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Wewnętrzne bariery tworzenia innowacji produktowych w placówkach gastronomicznych
Internal Barriers of Product Innovations Created in Gastronomy Posts
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1118, t. 1, s. 129-134, rys., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Agrobiznes 2006 : konkurencja w agrobiznesie - jej uwarunkowania i następstwa. T. 1
Słowa kluczowe
Placówki gastronomiczne, Innowacje
Catering establishments, Innovations
Uwagi
summ.
Abstrakt
W placówkach gastronomicznych, które zostały poddane analizie, innowacje produktowe powstają najczęściej na bazie posiadanego potencjału techniczno-technologicznego i finansowego, a służą głównie wzbogacaniu cech produktu oraz asortymentu oferty produktowej. Według J. Pawłowskiego [2005] w takiej strategii wykorzystywane są kompetencje rozwoju innowacyjności produktowej, stanowiące jeden z głównych czynników innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.
Swoje sukcesy rynkowe większość placówek gastronomicznych (90%) wiąże z tworzeniem innowacji produktowych. W wyniku działalności innowacyjnej najczęściej powstają produkty zmodyfikowane (80%). Tylko niewiele placówek tworzy nowy produkt dzięki wykorzystaniu okazji rynkowych (43%). Należy podkreślić, że działalność innowacyjna ujęta jest w strategii rozwoju tylko w 10% placówek. Jako najważniejszą przeszkodę we wdrażaniu nowych produktów wskazano niewystarczające środki finansowe. Kolejnymi przeszkodami wewnętrznymi były: brak informacji o potrzebach rynku, brak czasu na tego typu działalność, brak poparcia ze strony najwyższego kierownictwa, brak zaangażowania ze strony pracowników i specjalistów oraz brak odpowiedniego zaplecza technicznego. (fragment tekstu)

The company's market position determines many factors among which more and more essential meaning have the technological potential, patents and innovativeness. In the article the authors concentrate on the analysis of innovative activity of gastronomy posts, as well as on the internal barriers of new products creating. On the basis of a questionnaire audits show that the most important obstacles in initiation of new products are insufficient financial supplies. The other internal obstacles are: the lack of information about market needs, the lack of time and the lack of support on the part of the management. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bossak J.W., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstwa, SGH, Warszawa 2004.
  2. Bolesta-Kukułka K., Decyzje menedżerskie, PWE, Warszawa 2003.
  3. Dobiegała-Korona B., Strategia rozwoju Polski a innowacyjność, "Gospodarka Narodowa" 1996 nr 5.
  4. Kotler P., Marketing, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  5. Oslo Manual, OECD&Eurostat, Paris 2005.
  6. Pasternak K., Rozwój produktu w przemyśle spożywczym. Uwarunkowania, działania i strategie w przedsiębiorstwie, Instytut Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego, Warszawa 2001.
  7. Pawłowski J., Zasoby innowacyjności przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2005 nr 11.
  8. "Rocznik Statystyczny RP" GUS, Warszawa 2001.
  9. Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach Unii Europejskiej i w Polsce, red. A. Sosnowska, PARP, Warszawa 2003.
  10. Unger В., Zagler M., Institutional and Organizational Determinants of Products Innovations, "Innovation" 2003, vol. 16, nr 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu