BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Domagalska-Grędys Marta (Akademia Rolnicza im. Hugona Kołłątaja w Krakowie)
Tytuł
Ocena wewnętrznych uwarunkowań konkurencyjności grup producenckich województwa małopolskiego z wykorzystaniem modelu regresji logistycznej
Estimation of Internal Conditioning of Producer Groups Competitiveness in the Małopolska Region Using the Logistic Regression Model
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1118, t. 1, s. 180-186, rys., bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Agrobiznes 2006 : konkurencja w agrobiznesie - jej uwarunkowania i następstwa. T. 1
Słowa kluczowe
Organizacje producenckie, Konkurencyjność, Regresja logistyczna
Producer organisations, Competitiveness, Logistic regression
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Województwo małopolskie
Małopolskie Voivodeship
Abstrakt
Badania przeprowadzone wśród zrzeszonych producentów rolnych z woj. małopolskiego wykazały, że wstąpienie do grupy poprawia pozycję konkurencyjną producentów, wpływając pozytywnie na zwiększenie dochodu i obniżenie kosztów.
W wyniku przeprowadzonej analizy regresji logistycznej ustalono, że największy wpływ na wzrost dochodu miała spoistość grupy. Pozostałe czynniki wewnętrzne, takie jak: wartość sukcesu, siła pragnienia sukcesu grupowego i uniknięcia porażki, nie miały takiego znaczenia. Stąd chcąc dać szansę badanym grupom na zwiększenie dochodu (konkurencyjności), należałoby poprawić ich spójność np. w ramach wspólnych szkoleń.
Zwartość i trwałość grup podlega znacznym wahaniom. Niektóre grupy bardzo szybko się rozpadają, napotykając siły przeciwstawne, tymczasem inne grupy w tych samych warunkach, pod wpływem tych samych niszczących sił, nie są zagrożone w swojej egzystencji. W związku z uzyskanymi wynikami badań należałoby przeanalizować dodatkowo źródła czynników poprawiających spójność grup. (fragment tekstu)

The analysis presented in the article aims at the studies on internal factors determining the efficiency of team work (the value of success, the strength of desire for group success, group cohesion). The research supposed to resolve the problem is which variables influence a change in group members' incomes.
The analysis of logistic regression is used to demonstrate the probability of individual variables effect on a change of farm incomes after its accession into a producer group. In the tested sample of 400 producers from the Małopolska province the accession into the group positively influenced the incomes, i.e. increased them and lowered the costs of the members for c.a. 22 per cent. The logistic regression analysis demonstrates that group cohesion has the greatest influence on higher incomes since its raise by 1 per cent increased the chance of larger incomes by 21 per cent. The results indicate the direction of trainings aimed at improving group cohesion, which may also improve the effectiveness of farmer group activities. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 130-134.
  2. Cartwright D., The Nature of Group Cohesiveness, [w:] Group Dynamie Research and Theory, ed. D. Cartwright, A. Zander, New York 1968.
  3. Domagalska-Grędys M., Wykorzystanie wskaźnika spójności do oceny działalności grup producenckich, [w:] Sposoby budowy i oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, red. D. Niezgoda, Katedra Ekonomiki i Organizacji Agrobiznesu Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin 2005, s. 518-523.
  4. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  5. Krzyżanowska K., Grupy producenckie jako forma współpracy gospodarstw rodzinnych, [w:] Rola i miejsce gospodarstw rodzinnych w systemie rolnictwa polskiego i europejskiego, Katedra Doradztwa w Agrobiznesie ATR, Bydgoszcz 2001, s. 95-108.
  6. Kuczek L., Organizacyjne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania grup producenckich i marketingowych, [w:] Agrobiznes w krajach Europy Środkowej, V Kongres Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, t. 2, Wydawnictwo AE, Wroclaw 1998, s. 589-595.
  7. Lemanowicz M., Czynniki sukcesu rolników działających w grupach producentów rolnych, "Roczniki Naukowe SERiA", t. VI, z. 1, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa-Poznań-Puławy 2004, s. 127-132.
  8. Mantura W., Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w zmiennym otoczeniu, [w:] Problemy wdrażania strategii rozwoju woj. wielkopolskiego, red. E. Skawińska, Wydawnictwo PTE o/Poznań 2002, s. 87-91.
  9. Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWN, Warszawa 1993, s. 86-92.
  10. Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2002.
  11. Webber R.A., Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1974.
  12. Zander A., Making Group Effective, San Francisco-London, 1987.
  13. Żmija J., Domagalska-Grędys M., 2005: Raport projektu KBN 2 PO6R 103 26, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji w Warszawie.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu