BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Raczyk Andrzej (Uniwersytet Wrocławski), Dołzbłasz Sylwia (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Cele i bariery współpracy transgranicznej na pograniczu polsko-niemieckim po 2020 r. W świetle dokumentów strategicznych i planistycznych
Aims and Barriers for The Transborder Co-Operation Policy in The Polish-German Borderland After 2020 in The Light of Strategic and Planning Documents
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 537, s. 76-84, bibliogr. 36 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Alert dla polityki spójności - społeczeństwo, granice, solidarność
Słowa kluczowe
Polityka spójności, Strategia rozwoju
Cohesion policy, Development strategy
Uwagi
Klasyfikacja JEL: R58
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem pracy była identyfikacja najważniejszych problemów i możliwości rozwoju współpracy transgranicznej na pograniczu polsko-niemieckim w nowym okresie programowania UE 2021-2027. Główną przesłanką badań była dyskusja nad kształtem polityki współpracy w kontekście zasadniczej poprawy jej efektywności oraz ograniczonych środków finansowych przeznaczonych na jej realizację. Podstawą opracowania była analiza dokumentów strategicznych i planistycznych w odniesieniu do polskiej i niemieckiej części pogranicza na poziomie krajowym i regionalnym. Badania pokazały, że na obszarze polsko-niemieckiego pogranicza brak jednej, wspólnej i uszczegółowionej docelowej wizji rozwoju współpracy transgranicznej. Istniejące dokumenty strategiczne oraz planistyczne były głównie złożeniem elementów istotnych z punktu widzenia poszczególnych regionów/krajów związkowych, a nie spójności całego pogranicza. Brak wspólnego planowania strategicznego stanowi jeden z powodów trudności w określeniu efektu transgranicznego oraz pomiaru skuteczności interwencji(abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is to identify the most important problems and possibilities for the transborder co-operation development in the Polish-German borderland in the EU 2021-2017 programming period. The main premise of the study was a discussion on the future of the transborder co-operation in the context of its effectiveness substantial improvement and limited financial support. The study was based on the analysis of the existing strategic and planning documents implemented in the Polish and German border area on the regional and local level. The study shows that the Polish-German borderland lacks one, common and detailed (precise) target vision of transborder co-operation development. The strategic and planning documents formulated so far have been the composition of elements important from the point of view of individual regions/federal states, and not the cohesion of the borderland. Lack of common strategic planning constitutes one of the problems when assessing the actual transborder effect and the measurement of the effectiveness of intervention(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Boosting growth and cohesion in EU border regions. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, 2017, Brussels.
  2. Ciok S., 1990, Problematyka obszarów przygranicznych Polski Południowo-Zachodniej. Studium społeczno-ekonomiczne, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 1155, Studia Geograficzne LXVIII, Warszawa-Wrocław.
  3. Ciok S., 2004, Pogranicze polsko-niemieckie. Problemy współpracy transgranicznej, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2603, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  4. Collecting solid evidence to assess the needs to be addressed by Interreg cross-border cooperation programmes. Final report, 2016, SWECO, t. 33, Politecnico di Milano, Nordregio, European Commission.
  5. Comments by the German government on EU Cohesion Policy beyond 2020, 2017, Federal Ministry for Economic Affairs and Energy,.
  6. Gruchman B., Nowińska-Łaźniewska E., Parowacz I., Kötzle A., Huskobla G., Osiecka A., 2002, Współpraca transgraniczna przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim na przykładzie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego oraz Landu Brandenburgii, Studia Regionalne i Lokalne, nr 4 (10).
  7. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, 2012, MP, poz. 252. Landesentwicklungsplan 2013, Sachsen.
  8. Landesentwicklungsplan Berlin-Brandenburg (LEP B-B), 2017.
  9. Landesraumentwicklungsprogramm Mecklenburg-Vorpommern (LEP M-V), 2016, Ministerium für Energie, Infrastruktur und Landesentwicklung, Greifswald.
  10. Obrębalski M., 2011, Trójstyk 2020 - Perspektywy rozwoju pogranicza Saksonia - Północne Czechy - Dolny Śląsk, Friedrich Ebert Stiftung, Jelenia Góra.
  11. People-to-people and small-scale projects in cross-border cooperation programmes. Draft opinion, 2017, Commission for Territorial Cohesion Policy and EU Budget, Brussels.
  12. Powęska H., 2016, Handel przygraniczny w warunkach zmian przenikalności granicy, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  13. Przybyła Z., 1995, Problemy współpracy ekonomicznej regionów przygranicznych (na przykładzie euroregionu Nysa), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 708, Monografie i Opracowania, nr 113.
  14. Przyszłość polityki spójności po 2020 r. Ku silnej i skutecznej europejskiej polityce spójności po 2020 r.
  15. Projekt opinii, 2016, Komisja Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu UE, Bruksela.
  16. Raczyk A., Dołzbłasz S., Leśniak-Johann M., 2012, Relacje współpracy i konkurencji na pograniczu polsko-niemieckim, Gaskor, Wrocław.
  17. Stasiak A., Miros K. (red.), 1993, Problematyka zachodniego obszaru pogranicza, IGiPZ PAN, Biuletyn nr 1, Warszawa.
  18. Strahl D., Obrębalski M., 1995, Sieć osadnicza i ludność na terenie Euroregionu, Wiadomości Statystyczne, nr 3, Nysa.
  19. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), 2017, MP, poz. 260, t. 1.
  20. Strategia Rozwoju Polski Zachodniej 2020, 2014, Rada Ministrów, Warszawa.
  21. Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020, UMWD, 2013, Wrocław.
  22. Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, 2012, UMWL, Zielona Góra.
  23. Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego 2020, 2010, UMWZ, Szczecin.
  24. Stryjakiewicz T., 1998, The changing role of border zones in the transforming economies of East-Central Europe. The case of Poland, Geojournal, no 44 (3).
  25. Studium integracji przestrzennej polskiej części pogranicza Polski i Niemiec, 2012, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
  26. Territories with specific geographical features, European Commission, DG REGIO, 2009, Working Paper, no 2.
  27. Traktat o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, 2012, Wersja skonsolidowana, C 326 , s. 0001-0390.
  28. Węcławowicz G., Degórski M., Komornicki T., Korzeń J., Bański J., Korzeń J., Soja R., Śleszyński P., Więckowski M., 2006, Studia nad przestrzennym zagospodarowaniem obszaru wzdłuż granicy polsko-niemieckiej, Prace Geograficzne, nr 207, IGiPZ PAN, Warszawa.
  29. Wspólna Koncepcja Przyszłości dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań. Wizja 2030, 2016, Komitet ds. Gospodarki Przestrzennej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej.
  30. Wstępne stanowisko Rządu RP ws. polityki spójności po 2020 r., 2017.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.537.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu