BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Choroś-Mrozowska Dominika (Cracow University of Economics, Poland)
Tytuł
The Chinese Belt and Road Initiative from the Polish Perspective
Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku w perspektywie polskiej
Źródło
Comparative Economic Research, 2019, vol. 22, nr 2, s. 39-53, rys., bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Import, Eksport, Deficyt w handlu zagranicznym, Inwestycje bezpośrednie, Inwestycje zagraniczne, Nowy Jedwabny Szlak
Import, Export, Foreign trade deficit, Direct investments, Foreign investment, New Silk Road
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F000, F100, F130
summ., streszcz.
Abstrakt
Chiny w 2013 r. po raz pierwszy ogłosiły inicjatywę tzw. Pasa i Szlaku (z ang. Belt and Road Initiative, BRI). Mimo, iż od tego czasu jej zasięg, czy nawet sama nazwa ulegały wielokrotnym zmianom, nie można jednak zaprzeczyć, że jest to jedno z najważniejszych wyzwań podejmowanych obecnie w skali globu. To, co jest charakterystyczne dla BRI, to właśnie jej globalny wymiar, która już teraz zrzesza 65 państw zamieszkałych przez prawie 70% światowej populacji, w których wytwarzane jest prawie 55% światowego PNB oraz znajduje się tam ok. 75% globalnych zasobów surowcowych. Jednocześnie lista państw chcących się do niej przyłączyć nadal pozostaje otwarta, co oznacza, że w przyszłości jej zasięg może być jeszcze bardziej rozległy. Rozwój współpracy gospodarczej w ramach BRI ma być realizowany m.in. poprzez budowę sieci dróg lądowych łączących je z Azją Centralną oraz Wschodnią i Zachodnią Europą. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska, ze względu na swą strategiczną lokalizację mogą mieć istotne znaczenie w tej koncepcji. Wraz z BRI otwierają się więc nowe perspektywy również dla polsko-chińskich relacji handlowych. Celem niniejszego opracowania jest więc próba opisania tej trudnej do zdefiniowania inicjatywy, jak i zidentyfikowanie konsekwencji, jakie niesie ona dla gospodarki polskiej. Jest to szczególnie istotne w kontekście ogromnego deficytu handlowego, jaki Polska od lat odnotowuje w wymianie handlowej z Chinami oraz pogłębiania się charakterystycznej dla tej wymiany asymetrii. (abstrakt oryginalny)

China announced its initiative of the so-called New Silk Road project for the first time in 2013. Although its extent, concept or even its current name (The Belt and Road Initiative, BRI) have changed on a number of occasions since then, it cannot be denied that this is one of the most important challenges currently being undertaken in the world. The countries of Central and Eastern Europe, of which Poland is a part, may have a significant meaning in this concept due to their strategic location. The countries of this region began their co-operation with China under the so-called "16 + 1" format, and this took place prior to the announcement of the BRI. This opens up new perspectives for Polish-Chinese trade relations in respect of the BRI initiative and the "16 + 1" platform. The aim of this study is therefore to present the most important effects of the conducted research, the assumption of which was the comprehensive identification of the Chinese BRI initiative and the consequences of its implementation for Polish-Chinese trade relations. The presented analysis assumes that BRI will have a significant impact on Polish-Chinese trade patterns. This is particularly important in the context of the huge trade deficit that Poland has been recording for years in its trade with China as well as the deepening asymmetry, which has been characteristic of the exchange. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bachulska, A. (2017), Polska, [in:] Iwanek, K., Pietrewicz, O. (ed.) Chiński projekt "Nowego Jedwabnego Szlaku". Retoryka a rzeczywistość, Raport Ośrodka Badań Azji, Centrum Badań nad Bezpieczeństwem ASW, Warszawa.
  2. Balding, F. (2017), Can China Afford Its Belt and Road? 17 maj 2017, Bloomberg, https://www.bloomberg.com (accessed: 12.07.2018).
  3. Belt and Road Opportunities in Central and Eastern Europe (2016), HKTDC, http://economists-pick-research.hktdc.com (accessed: 6.08.2018).
  4. Bondaz, A. (2015), Rebalancing China's geopolitics, [in:] One Belt One Road: China's Great Leap Outward, ECFR, www.ecfr.ue (accessed: 6.06.2018).
  5. Chin, H., He, W. (2016), The Belt and the Road Initiative: 65 Countries and Beyond, Global Sourcing, Fung Business Intelligence Centre, Hong Kong.
  6. Cohen, D. (2015), China's "second opening": Grand ambitions but a long road ahead, [in:] "One Belt One Road": China's Great Leap Outward, ECFR, www.ecfr.ue (accessed: 14.08.2018).
  7. Embassy of the Republic of Poland in Beijing, https://beijing.mfa.gov.pl (accessed: 7.12.2018).
  8. Garcia-Herrero, A., Xu, J. (2016), China's Belt and Road Initiative: Can Europe Expect Trade Gains?, IEMS, Thought Leadership Brief, No. 14.
  9. Ghiasy, R., Zhou, J. (2017), The Silk Road Economic Belt, Considering security implications and EU-China cooperation prospects, SIPRI, Stockholm.
  10. Gieger, G. (2016), One Belt, One Road (OBOR): China's regional integration initiative, EPRS European Parliamentary Research Service, MRS, PE 586.608.
  11. Góralczyk, B. (2017), China's interests in Central and Eastern Europe: enter the dragon, "European View", Vol. 16, Issue 1.
  12. HKTDC Research, http://china-trade-reseach.hktdc.com (accessed: 6.06.2018).
  13. Jakimowicz, R. (2017), Nowy Jedwabny Szlak a wzrost pozycji krajów Europy Środkowo-Wschodniej wobec Rosji i Chin, "Nowa Polityka Wschodnia 2017", No. 1 (12).
  14. Jingjing, M. (2018), China investment in CEEC surpasses $9b, Global Times, 2018/6/2, www.globaltimes.cn (accessed: 20.07.2018).
  15. Kaczmarski, M. (2015), Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki, Ośrodek Studiów Wschodnich, Komentarze OSW, No. 161.
  16. Kratz, A. (2015), One Belt, One Road: What's in it for China's economic players?, [in:] One Belt One Road: China's Great Leap Outward, European Council on Foreign Relations, www.ecfr.ue (accessed: 8.08.2018).
  17. Majman, S. (2015) Silk Road on the Central and Eastern Europe Angle, Internal Document for Silk Road Forum 2015, http://en.drc.gov.cn (accessed: 25.07.2018).
  18. Narodowy Bank Polski, www.nbp.pl (accessed: 7.11.2018).
  19. Pantucci, R., Chen, Q. (2015), The geopolitical roadblocks, [in:] "One Belt One Road": China's Great Leap Outward, European Council on Foreign Relations, www.ecfr.ue (accessed: 15.08.2018).
  20. Pavlićević, D. (2016), China in Central and Eastern Europe: 4 Myths, The Diplomat, https://thediplomat.com (accessed: 6.05.2018).
  21. Pendrakowska, P. (2017), Belt and Road Initiative and "16+1" Challenges for Poland and CEEC, University of Novi Sad, Novi Sad, www.iim.ftn.uns (accessed: 10.08.2018).
  22. Research for TRAN Committee: The new Silk Route - opportunities and challenges for EU transport (2018), Policy Department for Structural and Cohesion Policies, IP/B/TRAN/IC/2017-006 January 2018, European Union.
  23. Rocznik statystyczny handlu zagranicznego 2014, 2015, 2016, 2017 [2014, 2015, 2016, 2017], Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  24. Seaman, J., Huatari, M., Otero-Iglesias, M. (ed.) (2017), Chinese Investment in Europe; A Country-Level Approach, A Report by the European Think-tank Network on China (ETNC), French Institute of International Relations, Elcano Royal Institute, Mercator Institute for China Studies.
  25. Syntetyczna informacja o eksporcie i imporcie Polski; styczeń - grudzień 2017 rok w mln EUR (dane wstępne), (2018), Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Warszawa.
  26. Szczudlik, J. (2016), Perspektywy formatu Chiny - Europa Środkowo-Wschodnia (16+1), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Biuletyn No. 78 (1428).
  27. Szczudlik-Tatar, J. (2015), Polsko-chińskie "strategiczne partnerstwo": w oczekiwaniu na wymierne rezultaty, PISM, No. 101 (1338).
  28. Thilo, H., Mikko, H. (2017), Record Flows and Growing Imbalances. Chinese Investment in Europe in 2016, MERICS, Berlin, Papers on China No. 3.
  29. Van der Leer, Y., Yau, J. (2016), China's New Silk Route. The Long and Winding Road, "PwC's Growth Markets Centre", February.
  30. Wijeratne, D., Yau, J., Wong, G., Rathbone, M., Ling, N.B., Lau, S. (2017), Repaving the ancient Silk Routes, PwC Growth Market Centre.
  31. Wong, G., Booker, S., Barthe-Dejean, G. (2017), China and Belt & Road Infrastructure, 2016 review and outlook, PwC, B&R Watch, Hong Kong.
  32. Zepp-LaRouche, H. (2014), The New Silk Road Leads to the Future of Mankind, "Executive Intelligence Review", Vol. 41, No. 34.
  33. Zuokui, L. (2017), Europe and the "Belt and Road" Initiative: Responses and Risks, CEEC Think Tank Book Series, Ed. China Social Sciences Press, Beijing.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/cer-2019-0011
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu