- Autor
- Braun Tomasz (Uczelnia Łazarskiego w Warszawie)
- Tytuł
- Uwagi o studiach prawniczych i aplikacjach z perspektywy współczesnych oczekiwań rynku
Comments on Law Studies and Legal Apprenticeship from the Perspective of Contemporary Market Expectations - Źródło
- Krytyka Prawa, 2018, T. 10, Nr 3, s. 159-177, bibliogr. 42 poz.
- Słowa kluczowe
- Prawo, Edukacja, Interdyscyplinarność
Law, Education, Interdisciplinarity - Uwagi
- summ., streszcz.,
- Abstrakt
- Rozważania na temat studiów prawniczych i aplikacji współcześnie w Polsce przedstawione zostały w artykule z perspektywy pytania o cele kształcenia prawników oraz o to sposób prowadzenia kształcenia prawniczego jest właściwy. Wskazując na determinowaną ustrojowo rolę prawników wykonujących zawód w ramach zinstytucjonalizowanych struktur wymiaru sprawiedliwości artykuł skupia się między innymi na zagadnieniach dotyczących doboru przedmiotów. Zwłaszcza jednak na dylemacie, czy efektem kształcenia prawniczego mają być sprawni technicy prawa, czy elity współformujące profil etyczny, intelektualny, kulturowy i gospodarczy społeczeństwa. Zawarte w artykule poglądy przedstawione zostały począwszy od oceny znaczenia wiedzy na rynku, poprzez wskazanie przydatności programów studiów dla dalszego rozwoju zawodowego prawników zarówno podczas aplikacji, jak i w innych zawodach, aż po porównanie nauczania według podziałów na tradycyjne gałęzie prawa i nowopowstające jego obszary. Artykuł odnosi się także do postulatów otwarcia prawa na interdyscyplinarności i do roli prawnika jako zawodu zaufania w kontekście stałej potrzeby wzmacniania zaufania do samego prawa.(abstrakt oryginalny)
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ancel P., Towards a New Model of Legal Education: The Special Case of Luxembourg, [w:] Ch. Jamin, W. Caenegem (red.), The Internationalisation of Legal Education, Luxemburg 2016.
- Baker S., Akka L. Q.C. Glass, R., IT Contracts and Disputes Management, Northampton 2018.
- Banasiński C., Powstanie, podstawy prawne, zakres i cele prawa antymonopolowego, [w:]C. Banasiński (red.), Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu, Warszawa 2018. Barnett L.D., The Place of Law. The Role and Limits of Law in Society, New Brunswick 2011. Borkowska-Bagieńska E., Wokół reformy studiów prawniczych, ,,Ruch Prawniczy Ekono-miczny i Społeczny" 2013, 75(4).
- Braun T., Unormowania compliance w korporacjach, Warszawa 2017. Brunnee J., The Reform of Legal Education in Germany: The Never-Ending Story and EuropeanIntegration, ,,Journal of Legal Education" 1992, 42(3).
- Chałubińska-Jentkiewicz K., Karpiuk M., Prawo nowych technologii. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2015.
- Croxford L., Raffe D., The iron law of hierarchy? Institutional differentiation in UK highereducation, ,,Studies in Higher Education Journal" 2014, 40(9).
- Glesner Fines B., Fundamental Principles and Challenges of Humanizing Legal Education,,,Washburn Law Journal" 2007-2008, 47(313).
- Harasimiuk D.E., Obywatelstwo UE - element tożsamości narodowej, europejskiej, czy jedynie dodatkowy status obywateli państw członkowskich?, ,,Ius Novum" 2017, 3.
- Hess G.F., Heads and Hearts: The Teaching and Learning Environment in Law School, ,,Journal of Legal Education" 2002, 52(1-2).
- Horbaczewski R., Innowacje wchodzą do kancelarii, Lex.pl (dostęp: 10.07.2018).
- Jabłońska-Bonca J., Problemy ze spójnością prawa i regulacjami pozaprawnymi a siła sprawcza państwa - zarys tematu, ,,Krytyka Prawa" 2015, 1, s. 157-175.
- Jabłońska-Bonca J., K. Zeidler, Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016.
- Jasser A., Karczewska D., Wprowadzenie, [w:] M. Czarnecka, T. Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, Warszawa 2016.
- Kępiński M., Działy prawa konkurencji, [w:] M. Kępiński (red.), Prawo konkurencji. System Prawa Prywatnego, t. 15, Warszawa 2013.
- Korioth S., Legal Education in Germany today, ,,Wisconsin International Law Journal" 2007, 24(1).
- Krzysztofek M., Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej, Warszawa 2014.
- Leszczyński J., Etyka zawodowa Prawników, ,,Edukacja Prawnicza" 2015-2016, 1/136.
- Łubieniec P., Etyka prawnicza w ogólnym i wyspecjalizowanym modelu edukacji prawniczej,[w:] H. Izdebski, P. Skuczyński (red.), Edukacja etyczna prawników - cele i metody, Warszawa 2010.
- Milstein E.S., Clinical Legal Education in the United States: In-House Clinics, Externships,and Simulations, ,,Journal of Legal Education" 2001, 51(3).
- Moreau de Bellaing C., Un bon juriste est un juriste qui ne s'arrete pas au droit. Controverses autour de la reforme de la licence de droit de mars 1954, ,,Droit et societe. Editions juri- diques associees" 2013, 83.
- Mountford-Zimdars A., Flood J.A., The Relative Weight of Subject Knowledge and Type of University Attended: A Comparison of Law Higher Education in England and Germany,,,Griffith University Law School Research" 2016, 16-18, ,,University of Westminster School of Law Research Paper", 2016.
- Mroczek M., Kształcenie prawników a wyzwania współczesności, ,,Na Wokandzie" 2017, 32, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-32/aplikacja-i-kariera-14-numer-32/ksztal- cenie-prawnikow-a-wyzwaniawspolczesnosci.html (dostęp: 10.08.2018).
- Pankowska-Lier B., Wykształcenie prawnicze w Niemczech, ,,Studia Iuridica Lublinensia" 2017, 26(4).
- Radwan A., Uniwersytecka edukacja prawnicza w dobie globalizacji, ,,Państwo i Prawo" 2004, 11.
- Rakoczy F., Czy prawnicy powinni być pragmatystami? Kilka słów o edukacji prawniczej z perspektywy neopragmatyzmu R. Rorty'ego, ,,Krytyka Prawa" 2016, 3.
- Revell L., Bryan H., Elton-Chalcraft S., Counter Terrorism Law and Education: Student Teachers' Induction into UK Prevent Duty Through the Lens of Bauman's Liquid Modernity, The Palgrave Handbook of Education Law for Schools, London 2018.
- Rochowicz A., Edukacja prawnicza w USA, ,,Palestra" 1994, 38(7-8).
- Roper V., Blogs as a teaching tool and method of Public Legal Education: a case study, ,,Inter- national Journal of Public Legal Education" 2018, 2(1).
- Safian M., Głos w dyskusji, [w:] A. Turska (red.), Humanizacja zawodów prawniczych, a nauczanie akademickie, Warszawa 2002.
- Sieniow T., Modele kształcenia prawników. Wprowadzenie, [w:] J. Krukowski, T. Sieniow,M. Sitarz (red.) Modele edukacji prawników. Doświadczenia i perspektywy, Lublin 2010.
- Sitek B., Rynek pracy prawników w Polsce po deregulacji zawodów prawniczych (adwokata i radcy prawnego), ,,Studia Prawnoustrojowe" 2016, 32.
- Sullivan W.E. et al., Educating Lawyers: Preparation For The Profession Of Law, San Fran- cisco 2007.
- Susskind R., Koniec świata prawników? Współczesny charakter usług prawniczych, Warszawa 2010.
- Szostek D., Kamiński K. (red.), Przedmowa, [w:] Bezpieczeństwo danych i IT w kancelarii prawnej radcowskiejIadwokackiejInotarialnejIkomorniczej. Czyli jak bezpiecznie przechowywać dane w kancelarii prawnej, Warszawa 2018.
- Szwarc A.J., Problemy kształcenia prawniczego (wprowadzenie do dyskusji), ,,Państwo i Prawo" 2010, 1.
- Twining W., A cosmopolitan discipline? Some implications of 'Globalisation' for legal education,,,Journal of Commonwealth Law and Legal Education" 2007, 1.
- Van Alstyne W.S. Jr. Julin J.R., Barnett L.D., The Goals and Missions of the Law Schools, New York 1990.
- Wall S., Legal Education in France, ,,The Law Teacher" 2010, 26(3).
- Warylewski J., Problematyka modelu edukacji prawniczej w Polsce. Referat wygłoszony w dniu4 kwietnia 2006 r. na Konferencji pt.: ,,Kondycja nauczania prawa w Polsce", zorganizowanej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, pod patronatem Pierw- szego Prezesa Sądu Najwyższego prof. dra hab. Lecha Gardockiego, s. 9, http://www. warylewski.com.pl/karne/karne/model.pdf (dostęp: 5.07.2018).
- Wojtczak K., O reformach studiów prawniczych i nauczaniu prawa w Polsce w latach 1918-2015, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR), Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 66, http://hdl.handle.net/10593/17872 (dostęp: 14.08.2018).
- Zalewski T., Smart contracts - czym są i dlaczego warto się nimi zainteresować?, http://ipw- sieci.pl/wpis,155,Smart_contracts__8211_czym_sa_i_dlaczego_warto_sie_nimi_ zainteresowac.html (dostęp: 6.07.2018).
- Zych T., Więcej teorii i więcej praktyki? Kształcenie interdyscyplinarne i niedogmatyczne w programach studiów prawniczych amerykańskich uczelni, ,,Zeszyty Prawnicze Wydziału Prawa i Administracji UKSW" 2016, 1.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2450-7938
2080-1084 - Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.235