BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jaworski Witold (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu)
Tytuł
Wykorzystanie metod wyceny w strategicznych i operacyjnych decyzjach podejmowanych przez zakłady ubezpieczeń
Using Valuation Methods in Strategic and Operational Decisions Made by Insurance Companies
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1133, s. 166-172, rys., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Inwestycje finansowe i ubezpieczenia - tendencje światowe a polski rynek
Słowa kluczowe
Podejmowanie decyzji strategicznych, Towarzystwa ubezpieczeniowe, Podejmowanie decyzji
Top-level decision makers, Insurance company, Decision making
Uwagi
summ.
Abstrakt
Ocena działań zakładów ubezpieczeń, a przede wszystkim skuteczności wdrażanej strategii, w coraz większym stopniu poddawana jest weryfikacji rynku, dla którego najważniejsze znaczenie ma wzrost wartości przedsiębiorstwa. W najnowszym opracowaniu firmy McKinsey, dotyczącym najbardziej skutecznych strategii zakładów ubezpieczeń na rynku europejskim, podstawowym kryterium wyboru tzw. najlepszych praktyk jest zwrot dla akcjonariuszy (wzrost ceny akcji i wypłacone dywidendy) generowany przez poszczególne zakłady ubezpieczeń.
Zakłady ubezpieczeń muszą obecnie brać pod uwagę wpływ swoich decyzji na wartość na poziomie zarówno strategicznym, jak i operacyjnym. W praktyce nie oznacza to posiadania szczegółowych modeli wyceny przy każdej decyzji, lecz skoncentrowanie się na wskaźnikach, od których wartość ta zależy, m.in. poziomie kosztów, wskaźniku szkodowości, rentowności działalności inwestycyjnej. Jest to pierwszy krok do wykorzystania narzędzi wyceny, które w sposób szczegółowy umożliwiają odpowiedź na pytania dotyczące "opłacalności" poszczególnych decyzji. Narzędzia wyceny zakładów ubezpieczeń, a szczególnie wycena zdyskontowanych przepływów gotówkowych, mają tę przewagę nad prostymi metodami wskaźnikowymi, że pokazują wpływ decyzji na całość działalności, m.in. biorą pod uwagę potrzeby kapitałowe (szczególnie ważne w działalności ubezpieczeniowej), gotówkowe oraz rozłożenie kosztów i efektów w czasie. Ważną korzyścią z zastosowania takich modeli jest możliwość analizy wrażliwości oraz szczegółowej analizy wpływu i interakcji poszczególnych elementów na wartość. Analiza wrażliwości wskazuje przede wszystkim na ryzyko związane a poszczególnymi decyzjami.
Decyzje, które powinny być podejmowane na podstawie analizy wartości, najlepiej za pomocą analizy zdyskontowanych przepływów pieniężnych, obejmują strategię oraz najważniejsze działania o charakterze operacyjnym - ocenę opłacalności dużych projektów (przede wszystkim inwestycyjnych, ale również znaczących zmian np. w polityce taryfowej) oraz działania restrukturyzacyjne (zazwyczaj również mające charakter projektów). (fragment tekstu)

Assessment of actions taken by insurance companies, first of all effectiveness strategy which they put into practice, is more and verified by market mechanism, in which increase of market value of company is most important. This paper presents examples of using valuations methods in making strategic and operational decisions in insurance companies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Copeland T., Koller T., Murrin J., Valuation - Measuring and Managing the Value of Companies, Wiley & Sons, New York 1995/1996, s. 106.
  2. Deloitte Enterprise Value Map™, Deloitte 2004.
  3. Keuleneer L., Verhoog W., Recent Trends in Valuation, Wiley & Sons Chichester 2003, s. 2-3.
  4. Koller T., What is Value Based Management?, "The McKinsey Quarterly" 1994 nr 3, McKinsey, New York 1994, s. 94.
  5. Winning in P&C Insurance: One Industry Three Businesses; A Perspective on the European P&C Insurance Industry, McKinsey&Co., 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu