BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Słoński Tomasz (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Siedlecki Rafał (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Identyfikacja przewagi konkurencyjnej spółki Prokom przy wykorzystaniu wyceny przedsiębiorstwa mnożnikiem cena/zysk
The Prokom's Competitive Advantage Measurement Using P/E Valuation Model
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1133, s. 473-480, bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Inwestycje finansowe i ubezpieczenia - tendencje światowe a polski rynek
Słowa kluczowe
Przewaga konkurencyjna, Wskaźnik C/Z
Competitive advantage, Price-earnings ratio P/E
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
PROKOM SA
Abstrakt
W artykule przedstawiono możliwości uzyskiwania informacji na temat przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na podstawie mnożnika C/Z. Wykorzystanie mnożnika C/Z sprowadza pomiar przewagi konkurencyjnej do analizy wielkości zrealizowanej i oczekiwanej stopu zwrotu z kapitału własnego. Różnica między tymi parametrami jest opisywana jako spread stóp zwrotu, a wartość dodana jest uzyskiwana, jeżeli spread stóp zwrotu jest dodatni. Osiągnięcie dodatniego spreadu stóp zwrotu oznacza, że przedsiębiorstwo osiąga ponadprzeciętne stopy zwrotu. Wielkość dodatniego spreadu stóp zwrotu jest finansową miarą przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Warunkiem uzyskania wartości dodanej przez przedsiębiorstwo jest osiągnięcie stopy zwrotu z kapitału własnego większej od oczekiwanej stopy zwrotu (tj. kosztu kapitału własnego). Inwestorzy przypisują największą wartość przedsiębiorstwom, które tworzą największą wartość dodaną.
Teza artykułu brzmi: mnożnik C/Z zawiera informacje na temat wielkości różnicy między zrealizowaną i wymaganą stopą zwrotu. Artykuł przedstawia powiązania pomiędzy wyceną mnożnikiem C/Z a popularnym modelem Gordona, który do szacowania wartości udziałów wykorzystuje prognozowane wartości dywidendy. Liczba okresów osiągania przewagi konkurencyjnej zależy od etapu finansowego cyklu życia przedsiębiorstwa. Etap finansowego cyklu życia determinuje politykę dywidendy przedsiębiorstwa oraz dynamikę zmian dywidendy. (fragment tekstu)

The P/E valuation model includes value drivers estimations. Positive rate of return spread (the difference between required and realized rate of return) is the measure of competitive advantage. Using normalized P/E ratio as a reference point allows to estimate abnormal rate of returns and competitive advantage period. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Copeland T., Koller T., Murnin J., Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies, Wiley&Sons, Nowy Jork 2000.
  2. Damodaran A., Corporate Finance. Theory and Practice, John Wiley and Sons, 2003.
  3. Damodaran A., Value Creation and Enhancement: Back to the Future, www.nyu.edu/~adamodar.
  4. Danielson M., A Simple Valuation Model and Growth Expectation, "Financial Analyst Journal", May-June 1998.
  5. Gordon M., Investment, Financing, and Valuation of Corporation, Irwin, Homewood: Illinois, 1962.
  6. Leibowitz M., Kogelman S., The Growth Illusion: the P/E Cost of Earnings Growth, "Financial Analyst Journal", March-April 1994.
  7. Molodovsky N., The Theory of Price-Earnings Ratio, "The Analyst Journal" 1953, przedrukowane w "Financial Analyst Journal" 1995 nr 51 (1).
  8. Rappaport A., Creating of Shareholder Value: a Guide for Managers and Investors, Free Press, NY 1986.
  9. Siedlecki R., Metoda wyznaczania finansowych sygnałów ostrzegawczych w cyklu życia przedsiębiorstwa, praca doktorska, AE, Wrocław 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu