BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Krzemińska Iwona (Uniwersytet Warszawski, doktorantka)
Tytuł
Propozycje opodatkowania znaczącej obecności cyfrowej w Unii Europejskiej
Proposals for the taxation of a significant digital presence in the European Union
Źródło
Krytyka Prawa, 2019, T. 11, Nr 2, s. 87-102, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Prawo, Opodatkowanie, Gospodarka cyfrowa, Podatki
Law, Taxation, Digital economy, Taxes
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy Unia Europejska potrzebuje własnych rozwiązań w zakresie opodatkowania gospodarki cyfrowej oraz czy rozwiązanie docelowe zaproponowane przez Komisję, czyli opodatkowanie znaczącej obecności cyfrowej, może być skutecznym narzędziem opodatkowania gospodarki cyfrowej w Unii Europejskiej. W tym celu poczyniono kolejno odniesienia do wybranych stanowisk doktryny międzynarodowej, regulacji OECD oraz projektu Dyrektywy.(abstrakt oryginalny)

A review of solutions which serve the taxation of the digital economy allows for the statement of a thesis that there are many methods which could tax business activity based on digital technologies. One should remember, however, that there also must be consensus and political will in order to introduce them. Due to the lack of consensus at the global level, on 21 March 2018, the European Commission presented two draft directives which were to ensure the taxation of enterprises conducting business in the European Union in the area of digital economy: the Directive laying down rules relating to the corporate taxation of a significant digital presence and the Directive on the common system of a digital services tax on revenues resulting from the provision of certain digital services. The drafts of the Directives presented by the Commission are the beginning of the legislative work at the Union level. One should ask the question whether the European Union needs its own solutions regarding the taxation of the digital economy. In this paper, the author attempts to evaluate whether the target solution proposed by the Commission, that is, the taxation of a significant digital presence, i.e. a digital establishment, can be an effective tool for the taxation of the digital economy in the European Union. For this purpose, subsequent references were made to selected opinions of international doctrine, OECD regulations and the draft of the Directive.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy, Action 1, OECD, Paris 2015.
  2. Are the Current Treaty Rules for Taxing Business Profits Appropriate for E-Commerce?, Final Report of the Technical Advisory Group on Monitoring the Application of Existing Treaty Norms for Taxing Business Profits, OECD, Paris 2004.
  3. Azam R., E-commerce Taxation and Cyberspace Law: Integrative Adaptation Model, "Virginia Journal of Law & Technology Association" 2007, 12(5).
  4. Baez A., Brauner Y., Withholding Taxes in the Service of BEPS Action 1: Address the Tax Challenges of the Digital Economy, "WU International Taxation Research Paper Series" 2015, 14.
  5. BEPS ACTIONS 8-10 TRANSFER PRICING - Intangibles, Risks & Capital, High-Risk Transactions, OECD, Paris 2015.
  6. Chetcuti J.-P., The Challenge of E-commerce to the Definition of a Permanent Establishment: The OECD's Response, "Inter Lawyer" 2002.
  7. Cohen G., Salomon I., Nijkamp P., Information-communications technologies (ICT) and transport: does knowledge underpin policy?, "Telecommunications Policy" 2002, 26, s. 31-52. Geurts M., Server as a permanent establishment?, "Intertax" 2000, 28(4).
  8. Hongler P., Pistone P., Blueprints for a New PE Nexus to Tax Business Income in the Era of the Digital Economy, "WU International Taxation Research Paper Series" 2015, 15.
  9. Konkluzje Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. - Reagowanie na wyzwania związane z opodatkowaniem zysków z gospodarki cyfrowej (FISC 346 ECOFIN 1092).
  10. Lasiński-Sulecki K., Stały zakład w warunkach gospodarki elektronicznej, [w:] B. Brzeziński (red.), Model Konwencji OECD. Komentarz, Warszawa 2010.
  11. Modelowa konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku, przeł. K. Bany, Warszawa 2016.
  12. Posiedzenie Rady Europejskiej (w dniu 19 października 2017 r.) - konkluzje (dok. EUCO 14/17).
  13. Tax Challenges Arising from Digitalisation - Interim Report 2018: Inclusive Framework on BEPS, OECD Publishing, Paris 2018.
  14. Warnieło J., Międzynarodowe aspekty opodatkowania gospodarki cyfrowe, [w:] M. Jamroży (red.), Opodatkowanie dochodów transgranicznych, Warszawa 2016.
  15. Wniosek Dyrektywa Rady ustanawiająca przepisy dotyczące opodatkowania osób prawnych, których obecność na rynku cyfrowym jest znacząca z 21 marca 2018 r., KOM(2018) 147 wersja ostateczna (dalej: "Dyrektywa").
  16. Wniosek Dyrektywa Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych, KOM/2011/0594.
  17. Wniosek Dyrektywa Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od usług cyfrowych pobieranego od przychodów wynikających ze świadczenia niektórych usług cyfrowych, KOM(2018) 148 wersja ostateczna.
  18. Zasiewska M., Oktawiec A., Chorązka J. (red.), Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Komentarz, Warszawa 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.298
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu