BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Puciato Daniel (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu), Gawlik Agnieszka (Politechnika Opolska), Puciato Weronika (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu)
Tytuł
Obszary efektywności i jej pomiar na rynku zamówień publicznych
Areas of efficiency and its measurement in the public procurement market
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 540, s. 21-31, tab., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Prawo zamówień publicznych - w kierunku efektywniejszych rozwiązań prawnych
Słowa kluczowe
Efektywność, Pomiary, Zamówienia publiczne, Rynek
Effectiveness, Measurement, Public procurement, Market
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C14, H11, H57
streszcz., summ.
Abstrakt
Wielkość, złożoność, strategiczny charakter przedmiotów zamówienia oraz publiczna własność źródeł finansowania sprawiają, że problematyka efektywności rynku zamówień publicznych jest ważna poznawczo i aplikacyjnie. Podstawowym celem zamówienia publicznego jest dążenie do stanu, w którym zakup umożliwia uzyskanie jak najlepszej relacji między wartością a ceną danego dobra. Obie te kategorie należy postrzegać w perspektywach gospodarczej, społecznej i politycznej, co determinuje metody pomiaru efektywności. Celem pracy jest identyfikacja modelu pomiaru efektywności polskiego rynku zamówień publicznych. Zaproponowany model obejmuje trzy poziomy (meta, makro i mikro) oraz sześć obszarów: ramy instytucjonalne, legislacyjne i rynkowe, jakość instytucji kontraktującej, efekty działania instytucji kontraktującej, zarządzanie relacjami, zarządzanie dostawami oraz administrowanie projektem. Do każdego z nich zaproponowano zestaw mierników efektywności. Model ma charakter otwarty, a przedstawiona lista mierników nie stanowi zamkniętego zbioru i może być poddawana modyfikacjom w zależności od potrzeb analizy.(abstrakt oryginalny)

The main purpose of the public procurement is to obtain a state in which the purchase of the contracting authority enables the best possible relationship between the value and the price of a given good. Both these categories should be perceived in the economic, social and political perspectives, which determines the methods of measuring the effectiveness. The aim of the article is to identify the model of measuring the effectiveness of the Polish public procurement market. The proposed model includes three levels (meta, macro and micro) and six areas: institutional, legislative and market frameworks, quality of the contracting authority, effects of the contracting authority, relationship management, supply management and project administration. A set of effectiveness measures was proposed for each of them. The model is open and the list of measures presented is not a closed set and can be modified depending on the needs of the analysis.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Balcerzak A., Pietrzak M., 2016, Efektywność instytucjonalna krajów Unii Europejskiej, Ekonomista, nr 3, s. 312-337.
  2. Bobowski S., Gola J., 2017, Pomiar efektywności rynku zamówień publicznych - przyczynek teoretyczny do badań ekonomicznych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia, vol. 17, nr 2, s. 9-23.
  3. Goranczewski B., Gawlik A., Szeliga-Kowalczyk A., 2016, CAF jako narzędzie kształtowania jakości działań instytucji regulacyjnych, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, 48, s. 391-403.
  4. Kaplan R., Norton D., 2001, Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa.
  5. Mazurek G., 2017, Zasada równego traktowania w prawie UE i jej implementacja do prawa krajowego, LEX, nr 297267.
  6. North D., 1994, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press, Cambridge.
  7. Puciato D., 2018a, Koszty transakcyjne zamówień publicznych, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 355, s. 24-35.
  8. Puciato D., 2018b, Zamówienie publiczne jako kontrakt w relacji pryncypał-agent, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, vol. 80, nr 3, s. 167-180.
  9. Puciato D., Gawlik A., 2016, Nowoczesne finanse przedsiębiorstwa hotelowego, CeDeWu, Warszawa.
  10. Rączka J., 2002, Dlaczego państwo reguluje rynki - pozytywne teorie regulacji ekonomicznej, Ekonomista, nr 3, s. 414-424.
  11. SIGMA, 2011a, Public procurement. Contract management, Brief, 22.
  12. SIGMA, 2011b, Public procurement. Performance measurement, Brief, 21.
  13. Skrzypek E., 2002, Jakość i efektywność, UMCS, Lublin.
  14. Skubiszak-Kalinowska I., Wiktorowska E., 2017, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  15. Staniek Z., 2017, Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne, Difin, Warszawa.
  16. Szydło M., 2014, Prawna koncepcja zamówienia publicznego, C.H. Beck, Warszawa.
  17. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2018 r., poz. 1986.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.540.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu