BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karpińska Kinga (Uniwersytet w Białymstoku), Protasiewicz Anna (Uniwersytet w Białymstoku)
Tytuł
Rola innowacji popytowych i podażowych w zatrudnieniu w przedsiębiorstwach województwa podlaskiego
The Role of Demand and Supply Innovations in Employment in Podlaskie Voivodeship Enterprises
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 1 (544), s. 61-69, tab., bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Zatrudnienie, Innowacyjność przedsiębiorstw
Employment, Enterprise innovation
Uwagi
Klasyfikacja JEL: O30, O31, J21, J23
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo podlaskie
Podlaskie Voivodeship
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza wpływu innowacji popytowych i podażowych na zatrudnienie w przedsiębiorstwach w województwie podlaskim. W pierwszej części przedstawiono zagadnienia teoretyczne dotyczące innowacji wyróżnionych ze względu na źródło ich powstawania (proces tworzenia innowacji popytowych i podażowych), a także ich związku ze zmianami na rynku pracy. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na 200 przedsiębiorstwach województwa podlaskiego. Ankietowani przedsiębiorcy deklarowali liczbę nowo zatrudnianych pracowników w 2018 roku, a następnie dane te zestawiono z rodzajem wdrażanych przez te podmioty innowacji. Do zbadania związku pomiędzy tymi zmiennymi wykorzystano współczynnik kontyngencji. Ich analiza pozwala stwierdzić, iż w województwie podlaskim większy wpływ na zwiększanie liczby miejsc pracy ma wprowadzanie innowacji popytowych niż podażowych.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to analyze the impact of demand and supply innovations on employment in enterprises in the Podlaskie Voivodship. The first part presents theoretical issues concerning innovations distinguished due to the source of their creation (the process of creating demand and supply innovation), as well as their relation to changes on the labour market. The empirical part presents the results of a survey carried out on 200 enterprises in the Podlaskie Voivodship. The surveyed entrepreneurs declared the number of newly hired employees in 2018, and then these data were compared with the type of innovations implemented by these entities. A contingency coefficient was used to examine the relationship between these variables. Their analysis allows to conclude that in the Podlaskie Voivodship, the introduction of demand-side rather than supply-side innovations has a greater impact on increasing the number of jobs.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baran M., Ostrowska A., Pander W., 2012, Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
  2. Barańska-Fischer M., Blażlak R., 2016, Innowacyjność organizacji - istota zagadnienia, uwarunkowania i charakter, [w:] Barańska-Fischer M. (red.), Blażlak R., Szymański G., Innowacje w biznesie. Wybrane zagadnienia, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
  3. Białoń L., 2010, Zręby teorii innowacji. Firma innowacyjna, [w:] Białoń L. (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa
  4. Blażlak R., 2016, Modele realizacji procesów biznesowych na rzecz rozwoju innowacji, [w:] Barańska- Fischer M. (red.), Blażlak R., Szymański G., Innowacje w biznesie. Wybrane zagadnienia, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
  5. Golińska-Pieszyńska M., 2011, Polskie praktyki innowacyjne. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
  6. Ingram T., Kraśnicka T. (red.), 2014, Innowacyjność przedsiębiorstw - koncepcje, uwarunkowania i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
  7. Janasz W., Kozioł-Nadolna K., 2011, Innowacje w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  8. Karpińska K., Matel A., Protasiewicz A., 2017, Konsument w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Białymstoku, Białystok
  9. Kwiatkowska W., 2007, Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  10. Ocieczek W., Żelichowska M., 2014, Popytowe podejście do innowacji jako nowa koncepcja procesu innowacyjnego w przedsiębiorstwie, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
  11. Schumpeter J., 1960, Teoria wzrostu gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  12. Ulwick A.W., 2009, Czego chcą klienci? Tworzenie przełomowych produktów i usług dzięki innowacji ukierunkowanej na rezultaty, Oficyna a Wolters Kluwer Polska, Kraków
  13. Weresa M.A., 2014, Polityka innowacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  14. Węgrzyn G., 2015, Innowacje w sektorze a zmiany strukturalne w zatrudnieniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  15. Żebrowski M., Waćkowski K., 2011, Strategiczne zarządzanie innowacjami, Strategie małych i średnich przedsiębiorstw IT, Difin, Warszawa
  16. Żelichowska M., Furman J., 2013, Koncepcja User-Driven Innovation jako element strategii otwartych innowacji, [w:] Dudzik-Lewicka I., Howaniec H., Waszkielewicz W. (red.), Przedsiębiorczość, innowacje i wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej, Bielsko-Biała
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.544.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu