BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dyczkowski Tomasz (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Eickhoff Matthias (Hochschule Mainz)
Tytuł
Postrzeganie błędów biznesowych w polskich i niemieckich przedsiębiorstwach - studium porównawcze
Perception of Business Mistakes in Polish and German Enterprises - the Comparative Study
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 1 (544), s. 130-145, tab, rys., bibliogr. 25 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Analiza skupień, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie
Cluster analysis, Enterprise management, Management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D22, D83, L21, M10
streszcz., summ.
Kraj/Region
Niemcy, Polska
Germany, Poland
Abstrakt
Zarówno teoria, jak i praktyka zarządzania skupiają się na sukcesach, podczas gdy popełnianie błędów i porażki są nieodłączną konsekwencją wielu działań przedsiębiorczych. Postrzeganie błędów biznesowych jest determinowane przez podejście optymalizacyjne i paradygmat wzrostu, które negatywnie oceniają nieosiągnięcie założonych celów. Jednak porażka nie musi być postrzegana jako sytuacja całkowicie niekorzystna. W tym kontekście autorzy zbadali, w jakim stopniu przedsiębiorstwa polskie i niemieckie przyzwalają na popełnianie błędów i jakie są konsekwencje błędów dla organizacji i jej członków. Postawiono przy tym hipotezy o uwarunkowaniu kulturowym zarządzania błędem, ale i o występowaniu czynników ponadnarodowych. Uzyskane wyniki badań wskazały na prawdziwość tej drugiej hipotezy, pozwalając na sformułowanie trzech podejść do zarządzania błędem: jego penalizowanie, analizowanie oraz umożliwianie popełniania błędów.(abstrakt oryginalny)

Both management theory and business practice focus on successes, while making mistakes and failing is an inevitable consequence of many entrepreneurial activities. The perception of business mistakes is also determined by the optimization approach and the growth paradigm, where failure is perceived negatively, and equalled with not achieving the assumed goals. However, failure should not be seen as unbeneficial. Given that assumption, the authors examined the extent to which Polish and German enterprises allow for making business mistakes and what the consequences of the mistakes for organizations and their members are. Two hypotheses about a cultural conditioning of business mistakes management and about an existence of supranational factors were put forward. The results of the research pointed to the validity of the second hypothesis, and enabled to formulate three failure management approaches: penalizing mistakes, analyzing them and enabling mistakes.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Assadian A., Ford J.M., 1997, Determinants of business failure: The role of firm size, Journal of Economics and Finance, vol. 21, no. 1, s. 15-23.
  2. Chapman M., Gajewska-De Mattos H., Clegg J., Jennings Buckley P., 2008, Close neighbours and distant friends - perception of cultural distance, International Business Review, vol. 17, s. 217-234.
  3. Chen J.-H., Williams M., 1999, The determinants of business failures in the US low-technology and high-technology industry, Applied Economics, vol. 31, s. 1551-1563.
  4. Cope J., Cave F., Eccles S., 2004, Attitudes of venture capital investors towards entrepreneurs with previous business failure, Venture Capital, vol. 6, no. 2/3, s. 147-172.
  5. DeTienne D., Shepherd D.A., De Castro J.O., 2008, The fallacy of "only the strong survive": The effects of extrinsic motivation on the persistence decisions for under-performing firms, Journal of Business Venturing, vol. 23, s. 528-546.
  6. Dyczkowska J., Dyczkowski T., 2018, Democratic or autocratic leadership style? Participative management and its links to rewarding strategies and job satisfaction in SMEs, Athens Journal of Business & Economics, vol. 4, no. 2, s. 193-218.
  7. Edmondson A.C., 2011, Strategies for learning from failure, Harvard Business Review, vol. 4, s. 48-55.
  8. Eickhoff M., Trigo V., Turnbull A., Dyczkowski T., 2014, COEUR: Developing business creativity and Europreneurship in European University Networks, Journal of Advances in Higher Education, vol. 6, no. 1, s. 76-101.
  9. Everett J., Watson J., 1998, Small business failure and external risk factors, Small Business Economics, vol. 11, s. 371-390.
  10. Fridenson P., 2004, Business failure and the agenda of business history, Enterprise & Society, vol. 5, no. 4, s. 562-582.
  11. Headd B., 2003, Redefining business success: distinguishing between closure and failure, Small Business Economics, vol. 21, s. 51-61.
  12. Hill R.M., Hlavacek J.D., 1977, Learning from failure. Ten guidelines for venture management, California Management Review, vol. 19, no. 4, s. 5-16.
  13. Hong S.J., 2016, When do MNCs fail to learn from prior failure experience? Canadian Journal of Administrative Sciences, vol. 33, no. 1, s. 7-20.
  14. Honjo Y., 2000, Business failure of new software firms, Applied Economic Letters, vol. 7, s. 575-579.
  15. Kreikebaum H., 2000, The impact of Gutenberg's theory of organisation upon modern organisational conceptions, [w:] Albach H., Brockhoff K., Eymann E., Jungen P., Steven M., Luhmer A. (eds.), Theory of the firm: Erich Gutenberg's foundations and further developments, Springer, Berlin - Heidelberg, s. 88-103.
  16. Krkoska L., Robeck K., 2008, Business environment and enterprise behavior in East Germany compared to West Germany and Central Europe, Journal of Comparative Economics, vol. 36, s. 568-583.
  17. Lee J., Miesing P., 2017, How entrepreneurs can benefit from failure management, Organizational Dynamics, vol. 46, s. 157-164.
  18. Lerner J., Malmendier U., 2013, With a little help from my (random) friends: Success and failure in post- -business school entrepreneurship, The Review of Financial Studies, vol. 26, no. 10, s. 2411-2452.
  19. Mayer C., 2017, Who's responsible for irresponsible business? An assessment, Oxford Review of Economic Policy, vol. 33, no. 2, s. 157-175.
  20. Rooij van A., 2015, Sisyphus in business: Success, failure and the different types of failure, Business History, vol. 57, no. 2, s. 203-223.
  21. Shepherd D.A., Covin J.G., Kuratko D.F., 2009, Project failure from corporate entrepreneurship: Managing the grief process, Journal of Business Venturing, vol. 24, s. 588-600.
  22. Shepherd D.A., Douglas E.J., Shanley M., 2000, New venture survival: Ignorance, external shocks, and risk reduction strategies, Journal of Business Venturing, vol. 15, s. 393-410.
  23. Shepherd D.A., Kuratko D.F., 2009, The death of an innovative project: How grief recovery enhances learning, Business Horizons, vol. 52, s. 451-458.
  24. Shepherd D.A., Wiklund J., Haynie J.M., 2009, Moving forward: Balancing the financial and emotional cost of business failure, Journal of Business Venturing, vol. 24, s. 134-148.
  25. Simmons S.A., Wiklund J., Levie J., 2014, Stigma and business failure: Implications for entrepreneur's'career choices, Small Business Economics, vol. 42, s. 485-505.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.544.14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu