- Autor
- Chomiak-Orsa Iwona (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Osińska Angelika
- Tytuł
- Doskonalenie procedury obsługi błędów oprogramowania przez wykorzystanie procesów zarządzania incydentami oraz problemami według ITIL
Improving the Procedures of Software Error Handling through Using Incidents and Problems Management Processes According to ITIL - Źródło
- Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2018, nr 4 (50), s. 22-31, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Oprogramowanie, Informatyka ekonomiczna, Systemy informatyczne
Software, Business informatics, Computer system - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: D8, D83
streszcz., summ. - Abstrakt
- Artykuł opisuje możliwość i sposób wykorzystania ITIL (Information Technology Infrastructure Library) do doskonalenia procedury obsługi błędów oprogramowania. Sprawny proces obsługi produkcyjnych błędów oprogramowania (występujących po oddaniu systemu do użytkowania) ma ogromne znaczenie dla instytucji, których prawidłowe funkcjonowanie bazuje na systemach informatycznych. We współczesnym świecie praktycznie każda branża korzysta z systemów informatycznych, a ich niedostępność wywołuje w organizacjach relatywnie wysokie straty. Zapewnienie ciągłości dostępności systemów informatycznych stało się niezwykle ważnym aspektem w procesie wytwarzania oprogramowania. Proces obsługi oprogramowania musi być sformalizowany, mierzony i ciągle doskonalony. Dobrym narzędziem, na którym ten proces można oprzeć, jest ITIL w zakresie jakościowych usług dotyczących zarządzania incydentami oraz problemami, co opisano w niniejszym artykule.(abstrakt oryginalny)
During the exploitation of any enterprise application it might happen that software errors occur. They can lead to the breakage of key business process continuity. It is especially important for the organizations which mainly rely on information systems, where outages bring significant loss. To prevent them, an efficient process of errors handling and recovery is required. It has to be formalized, measured and continuously improved. The aim of this article is to show how the principles of ITIL Foundation (Information Technology Infrastructure Library) can be used as a basis for the development of such a process. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Chomiak-Orsa I., Osińska A., 2018, Wpływ ITIL na proces obsługi błędów oprogramowania, Informatyka Ekonomiczna, nr 1(47), s. 22-31.
- Grajewski P., 2007, Organizacja procesowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Jaszkiewicz A., 1997, Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice.
- Jong A., Kolthof A., Pieper M., Tjassing R., Veen A., Verheijen T., 2009, ITIL ® V3 Foundation Exam, Van Haren, Zaltbommel.
- Kan S.H., 2006, Metryki i modele w inżynierii jakości oprogramowania, Mikom, Warszawa.
- Koomen T., Pol M., 1999, Test Process Improvement, ACM, Oxford.
- Koszlajda A., 2016, Zarządzanie projektami IT. Przewodnik po metodykach (ebook), Helion, Gliwice.
- Miller P., 2011, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin Spółka Akcyjna, Warszawa.
- OGC, 2012, ITIL® Foundation Handbook - Pocketbook from the Official Publisher of ITIL, TSO, London.
- Sommerville I., 2003, Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa.
- TSO, 2011a, ITIL Service Operation, TSO, London.
- TSO, 2011b, ITIL Service Design, TSO, London.
- TSO, 2011c, ITIL Service Strategy, TSO, London.
- TSO, 2011d, ITIL Service Transition, TSO, London.
- Zmitrowicz K., 2015, Jakość projektów informatycznych. Rozwój i testowanie oprogramowania, Helion, Gliwice.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3858
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/ie.2018.4.02