- Autor
- Stawasz Edward (University of Lodz)
- Tytuł
- Factors Determining the Competitiveness of Small Enterprises Operating in Local Markets with a Particular Focus on Business Advice
Czynniki kształtujące konkurencyjność małych przedsiębiorstw działających na rynkach lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa biznesowego - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 2 (63), s. 108-116, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Słowa kluczowe
- Małe i średnie przedsiębiorstwa, Doradztwo w biznesie, Konkurencyjność rynkowa, Lokalny rynek pracy
Small business, Business consulting, Market competitiveness, Local labour market - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: D22, L10, L84
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem prezentowanego artykułu jest identyfikacja znaczenia wybranych determinant konkurencyjności małych przedsiębiorstw innowacyjnych działających na rynkach lokalnych, korzystających z doradztwa biznesowego. Osiągnięcie tego celu wymagało: określenia determinant konkurencyjności małych przedsiębiorstw (charakterystyki zarządzających, charakterystyki przedsiębiorstw), omówienia motywów, obszarów oraz efektów korzystania z doradztwa biznesowego. Przedstawiono także zagadnienie zdolności absorpcji wiedzy biznesowej jako determinanty konkurencyjności małych przedsiębiorstw oraz warunku skuteczności korzystania z doradztwa biznesowego. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych techniką CATI na próbie 152 małych polskich przedsiębiorstw innowacyjnych działających na rynkach lokalnych i równocześnie korzystających z doradztwa biznesowego. Przeprowadzone badania potwierdzają hipotezę o istotnym modyfikującym wpływie doradztwa biznesowego na układ determinant konkurencyjności przedsiębiorstw. Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw wymaga zarówno korzystania z doradztwa biznesowego, jak i poprawy zdolności absorpcji wiedzy biznesowej.(abstrakt oryginalny)
The aim of the presented paper is to identify the significance of selected determinants of the competitiveness of small innovative enterprises operating in local markets that use business advice. The achievement of this aim required identifying the determinants of the competitiveness of small enterprises (characteristics of managers, characteristics of enterprises) and presenting the motives for as well as the areas and effects of using business advice. The second part of the paper presents the results of empirical research carried out using the CATI technique on a sample of 152 small Polish innovative enterprises operating in local markets and at the same time benefiting from business advice. The conducted research confirms the hypothesis of the significant modifying impact of business advice on the system of the competitiveness determinants of enterprises. Improving the competitiveness of enterprises requires the use of business advice as well as the improvement of the capacity to absorb business knowledge.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Adamik A., 2012, Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna MSP, [in:] A. Adamik (ed.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa.
- Bennett R.J. Robson P.J., 2003, Changing use of external business advice and government support by SMEs in the 1990s, Regional Studies, vol. 37, no. 8, pp. 795-811.
- Blackburn R.A., Hart M., Wainwright T., 2013, Small business performance: business, strategy and owner-manager characteristics, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 20, no. 1, p. 8-27.
- Carvalho L., Costa T., 2014, Small and medium enterprises (SMEs) and competitiveness - empirical studies, Management Studies, vol. 2, no. 2, pp. 88-95.
- Delanoe S., 2013, From intention to start-up: The effect of professional support, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 20, no. 2, pp. 383-398.
- Grabowski W., Stawasz E., 2017, The role of business consulting in creating knowledge and formulating a strategy of development in Polish micro-enterprises, Journal for East European Management Studies (JEEMS), 3, 287-309.
- Johnson S., Webber D J., Thomas W., 2007, Which SMEs use external business advice? A multivariate subregional study, Environment and Planning A, vol. 39, pp. 1981-1997.
- Liao T-S., Rice J., Lu I-Ch., 2015, The vicissitudes of competitive advantage: Empirical evidence from Australian manufacturing SMEs, Journal of Small Business Management, 53(2), pp. 469-481.
- Łobacz K., Głodek P., 2015, Development of Competitive Advantage of Small Innovative Firms - How to Model Business Advice Influence within the Process?, Procedia Economics and Finance, vol. 23, pp.487-494, access: 10.1016/S2212-5671(15)00353-6.
- Man T.W.Y., Lau T., Snape E., 2008, Entrepreneurial competencies and the performance of small and medium enterprises: An investigation through a framework of competitiveness, Journal of Small Business & Entrepreneurship, vol. 21, no. 3, pp. 257-276.
- Mole K., Baldock R., North D., 2013, Who takes advice? Firm size threshold, competence, concerns and informality in a contingency approach, ERC Research Paper, no. 9, pp. 1-38.
- Plawgo B., 2004, Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, ORGMASZ, Warszawa.
- Robson P.J.A., Bennett R.J., 2000, The use and impact of business advice by SMEs in Britain: An empirical assessment using logit and ordered logit model, Applied Economics, vol. 32, no. 13, pp. 1675-1688.
- Sciascia S., D'Oria L., Bruni M., Larraneta B., 2014, Entrepreneurial orientation in low and medium- tech industries: The need for absorptive capacity to increase performance, European Management Journal, vol. 32, pp. 761-769.
- Sipa M., Gorzeń-Mitka I., Skibiński A., 2015, Determinants of competitiveness of small enterprises: Polish perspective, Procedia Economics and Finance, 27, 445-453, doi.org/10.1016/ S2212-5671(15)01019-9.
- Stawasz E., 2013, Innowacje a konkurencyjność małych przedsiębiorstw, "Organizacja i Zarządzanie", Zeszyty Naukowe, nr 53, Politechnika Łódzka, Łódź, pp. 17-28.
- Zahra S.A., George G., 2002, Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.2.10