BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Leszczyńska Joanna (Uniwersytet Warszawski), Mazurek Paweł (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Obraz Internetu w oczach wielkomiejskiego non-usera
The Internet as Seen by Metropolitan Non-users
Źródło
Studia Medioznawcze, 2007, nr 3 (30), s. 99-118, wykr.
Media Studies
Słowa kluczowe
Internet
Internet
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Dla problemu cyfrowych nierówności istotne znaczenie ma motywacja do użytkowania Internetu, która jest związana z postrzeganiem tego medium. Celem badania przeprowadzonego za pomocą zogniskowanych wywiadów grupowych i technik projekcyjnych wśród osób niekorzystających z Internetu była rekonstrukcja tego obrazu. Wyniki pokazują, że non-userzy mieszkający w dużych miastach mają sporą wiedzę o Internecie, który jest stałym elementem ich życia codziennego. Często w zdobyciu informacji korzystają z pomocy internautów. Postrzegają Internet jako narzędzie wyszukiwania informacji, lecz obawiają się trudności związanych z jego użytkowaniem, techniki projekcyjne ukazały, że dla badanych non-userów Internet jest przestrzenią zimną emocjonalnie, w której kontakt międzyludzki jest bezosobowy. (abstrakt oryginalny)

Digital divide raises the question of non-users' lack of motivation for going online. This is deeply connected with an image of the Internet as seen by non-users. Article presents key findings of research conducted among two groups of non-users. Research methods applied were focus interviews and projection techniques. Study shows that non-users seen internet as a part of their every-day life and have broad knowledge of the online world. They often benefits from users, who help them in gaining information from the internet. Non-users perceive internet as a useful tool for finding information, but worry about difficulties in use. Projection techniąues showed, that for interviewed non-users internet was space of emotional cold, in which human interactions are impersonal. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Batorski D., Internet a nierówności społeczne, "Studia Socjologiczne" 2005, nr 2.
  2. Dijk J. van, Deepening Divide. Ineąuality in the Information Society, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi 2005.
  3. Fong E., Wellman B., Kew M., Wilkes R., Correlates of the Digital Divide: Individual, Household and Spatial Variation, Departament of Sociology, University of Toronto, Toronto 2001.
  4. Hargittai E., Second-Level Digital Divide: Differences in People's Online Skills, "First Monday" 2002, nr 7(4).
  5. Hine Ch., Virtual Ethnography, Sage Publications, London 2000.
  6. Katz J.E., Rice R.E., Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement and Expression, MIT Press, Cambridge, Mass. 2002.
  7. Lenhart A., Horrigan J., Rainie J., Allen K., Boyce A., Madden M., O'Grady M., The Ever-shifting Internet Population: A New Look at Internet Access and the Digital Divide, Pew Internet and American Life Project, 2003; http://www.pewintcrnet.org/PPF/t788/report_display.asp [16.07.2007].
  8. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydaw. Nauk. PWN, 2001.
  9. Warschauer M., Reconceptualizing the Digital Divide, "First Monday" 2002, nr 7(7).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-0920
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu