- Autor
- Tomaszewski Albert (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
- Tytuł
- Startupy jako wybór strategiczny przedsiębiorstw
Start-ups as a Strategic Choice of Enterprises - Źródło
- Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2019, z. 175, s. 201-212, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
- Słowa kluczowe
- Przedsiębiorstwo typu start-up, Zarządzanie strategiczne, Odchudzone zarządzanie
Startup, Strategic management, Lean management - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: M13
streszcz., summ. - Abstrakt
- Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie znaczenia startupów i startupowych praktyk zarządczych dla strategii współczesnych przedsiębiorstw. W badaniach posłużono się studiami litera-tury oraz analizą przypadków polskich przedsiębiorstw, angażujących się w interakcje ze startupami w celach strategicznych. W wyniku przeprowadzonej analizy wskazano pola korzyści strategicznych, które osiągają przedsiębiorstwa w interakcjach ze startupami. Zaprezentowano również spójność podejścia startupowego z nowymi i klasycznymi ujęciami zarządzania strategicznego oraz wskazano dalsze kierunki badań w tym obszarze. (abstrakt oryginalny)
The principal goal of this paper is to discuss the importance of start-ups and their managerial practices for strategies pursued by modern enterprises. The analysis was based on desk research and case studies of Polish enterprises engaged in interactions with start-ups for strategic reasons. As a result, we listed the areas of strategic advantages achieved by enterprises from interactions with start-ups. The paper highlights the coherence of start-up approach with new as well as classical strategic man-agement theories and delineates further directions of research in this area.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Adamczyk J. [2018], Start-upy jako forma przedsiębiorczości dla młodego pokolenia. "Horyzonty Wychowania", 43, s. 39-48, https://doi.org/10.17399/HW2018.174303
- Ansoff H.I. [1985], Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
- Blank S. [2013], Why the Lean Start-up Changes Everything, "Harvard Business Review", 5, s. 63-72.
- Blank S.G., Dorf B. [2013], Podręcznik startupu: budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice.
- Chesbrough H.W. [2002], Making Sense of Corporate Venture Capital, "Harvard Business Review", 10.
- Cieślik J. [2014], Iluzje innowacyjnej przedsiębiorczości, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", 3, s. 4-16.
- Czakon W. [2012], Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
- Diallo A. [2015], How Venture Builders' Are Changing The Startup Model, VentureBeat, URL, https://venturebeat.com/2015/01/18/how-venture-builders-are-changing-the-startup-mo- del/, dostęp 28.02.2019.
- Doligalski T. [2013], Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
- Hax A.C. [2010], The Delta Model: Reinventing Your Business Strategy, Springer, New York.
- Kane G.C., Palmer D., Phillips A.N., Kiron D., Buckley N. [2015], Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation, "MIT Sloan Management Review, Deloitte University Press", 14, s. 1-25.
- Kim W.C., Mauborgne R. [2018], Strategia błękitnego oceanu:początek, MT Biznes, Warszawa.
- Kollmann T., Stockmann C., Hensellek S., Kensbock J. [2016], European Startup Monitor, http://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/report/ESM_2016.pdf
- Krupski R. [2010], Kontekst chaosu w planowaniu strategicznym, "Przegląd Organizacji", 3, s. 6-8.
- Krupski R. [2011], Zmiany w planowaniu strategicznym, "Zeszyty Naukowe, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu", 169, s. 147-156.
- Matt C., Hess T., Benlian A. [2015], Digital Transformation Strategies, "Business & Information Systems Engineering", 57, s. 339-343, https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
- Osawa Y., Miyazaki K., [2006], An Empirical Analysis of the Valley of Death: Large-scale R&D Project Performance in a Japanese Diversified Company, "Asian Journal of Technology Innovation", 14, s. 93-116, https://doi.org/10.1080/19761597.2006.9668620
- Osterwalder A., Pigneur Y. [2012], Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.
- Ries E. [2017], Metoda Lean Startup, Helion, Gliwice.
- Skala A. [2017], Spiralna definicja startupu, "Przegląd Organizacji", 9, s. 33-39.
- Słownik Merriam-Webster [2019].
- Sopińska A., Tomaszewski A. [2015], Współpraca w sieciach poziomych w świetle badań największych polskich przedsiębiorstw, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", 32, s. 377-393.
- Startup Commons [2019], What Is a Startup, https://www.startupcommons.org/what-is-a-startup.html, dostęp 15.04.2019.
- Strategyzer [2019], Value Proposition Canvas, https://www.strategyzer.com/canvas/value- -proposition-canvas
- Tomaszewski A. [2018], Koncepcja lean startup jako odpowiedź na wyzwania twórczej strategii, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", 170, s. 29-40.
- Urbanowska-Sojkin E. [2017], Wybory strategiczne w przedsiębiorstwa z perspektywy teorii strukturacji, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 5, s. 157-173.
- Urbanowska-Sojkin E. [2014], Skutki wyzwań otoczenia dla zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 2, s. 169-194.
- Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], The Nine Elements of Digital Transformation, "MIT Sloan Management Review", 55, s. 1-6.
- http://pgnig.pl/inkubator-innvento, dostęp 15.02.2019.
- http://sparkmortar.com/o-nas/, dostęp 15.02.2019.
- https://pgeventures.pl/O-nas, dostęp 15.02.2019.
- https://theheart.tech/about/, dostęp 15.02.2019.
- https://www.bgzbnpparibas.pl/startupy, dostęp 15.02.2019.
- https://www.carrefour.pl/c4retaillab, dostęp 15.02.2019.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1234-8872
- Język
- pol