BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Miroński Jacek (SGH Warsaw School of Economics, Polska), Rao Rahul (Modul University, Austria)
Tytuł
Perception of Tattoos and Piercings in the Service Industry
Postrzeganie tatuaży i kolczyków w branży usługowej
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2019, nr 4, s. 131-147, bibliogr. 15 poz.;
The Polish Journal of Economics
Słowa kluczowe
Usługi konsumpcyjne, Kariera zawodowa, Zachowania pracownika
Consumer services, Professional career, Employee behaviours
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M12, M51
streszcz., summ.;
Abstrakt
W artykule podjęto próbę zbadania, w jaki sposób osoby z widocznymi tatuażami i kolczykami są postrzegane w społeczeństwie. Postawiono dwa główne pytania badawcze: 1. Czy istnieją uprzedzenia wobec osób z tatuażami i kolczykami w branży usługowej? 2. Czy posiadanie tatuaży i kolczyków wpływa na przebieg kariery w branży usługowej? Aby odpowiedzieć na te pytania, zwrócono się do trzech grup respondentów: pracodawców, pracowników i klientów. W projekcie badawczym uwzględniono poglądy dwunastu organizacji usługowych i ich menedżerów, aby uzyskać wgląd w ich opinie, istniejące przepisy i praktyki rekrutacyjne. Przeprowadzono wywiady z ośmioma specjalistami z ozdobami ciała, aby dowiedzieć się więcej o ich doświadczeniach życiowych i zawodowych. Wreszcie grupa stu osiemdziesięciu ośmiu respondentów została również zbadana, aby ocenić ich reakcje na ten temat. Badanie ujawnia ukryte stereotypy i uprzedzenia, które istnieją wśród respondentów, choć w stosunkowo niewielkim stopniu. Pokazuje również, że z wyjątkiem kilku organizacji, wiele firm zatrudniało pracowników z widocznymi ozdobami ciała, przy uwzględnieniu zasad higieny i estetyki. Badanie pokazuje także pozytywne opinie na temat tatuaży i kolczyków oraz, że uprzedzenia powoli zmieniają się w akceptację. (abstrakt oryginalny)

This paper attempts to examine how people with visible body-art (tattoos and piercings) are perceived in today's society. Two main research questions were addressed: 1. Are there prejudices towards visible body-art which exist in the service industry? 2. Does visible body-art affect the career opportunities in the service industry? In order to answer these questions three groups of respondents were approached: employers, employees, and customers. The research project took into consideration the views of twelve service organisations and their managers to gain an insight into their opinions, existing regulations and recruitment policies. Eight tattooed and pierced professionals were interviewed to find out more about their life experiences with visible body-art. Lastly, a group of one hundred and eighty-eight respondents was also surveyed to gauge their reactions on the subject. The study exposes latent stereotyping and stigma that exists amongst the respondents, albeit to a small extent. It also shows that barring a few organisations, many companies hired employees with visible body-art although with a strong focus on hygiene and aesthetics. The survey reveals a some positive views of body-art and shows that stereotypes are slowly changing to acceptance. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dwane D. [2010], Consumer perceptions of visible tattoos on service personnel, Managing Service Quality: An International Journal, 20 (3): 294-308.
  2. Greif J., Hewitt W., Armstrong M. L. [1999], Tattooing and body piercing: body art practices among college students, Clinical Nurse Research, 4: 368-85.
  3. Heywood W., Patrick K., Smith,A. M., Simpson J. M., Pitts M. K., Richter J., Shelley J. M. [2012], Who Gets Tattoos? Demographic and Behavioral Correlates of Ever Being Tattooed in a Representative Sample of Men and Women, Ann Epidemiol, 22 (1): 51-56.
  4. McLeod J. [2014], The Hidden Mark: An Ethnographic Examination of Visibility in Heavily Tattooed Professionals, Royal Roads University, https://viuspace.viu.ca/bitstream/handle/10170/703/mcleod_josh.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  5. McSchane S. L., Von Glinow M. A. [2018], Organizational Behavior, McGraw-Hill.
  6. Piccinini P., Pakalin S., Contor L., Bianchi I., Senaldi C. [2016], Safety of Tattoos and Permanent Make-up Final Report, European Commission - Scientific and Technical Research Reports, Publications Office of the European Union.
  7. Porcella A. [2009], Tattoos: A marked history, Social Sciences, 2, October.
  8. Shannon-Missal L. [2015], Tattoo Takeover: Three in Ten Americans Have Tattoos, and Most Don't Stop at Just One, http://www.theharrispoll.com/health-and-life/Tattoo_Takeover.html.
  9. Swami V., Furnham A. [2007], Unattractive, promiscuous and heavy drinkers: Perceptions of women with tattoos, Body Image, 4 (4): 343-352.
  10. Swami V., Pietschnig J. [2012], Personality differences between tattooed and nontattooed individuals, Psychological Reports, 111: 97-106.
  11. Teeter A. [2008], Never judge a book by its cover: A sociological examination of body art, Kansas State University, Department of Sociology, https://krex.k-state.edu/dspace/handle/2097/737.
  12. Timming A. R., Nixon D., Re D., Perrett D. [2017], What do you think of my ink? Assessing the effects of body art on employment changes, Human Resource Management, 56 (1): 133-149.
  13. Williams A., Majumdar S. [2010], Earlobe reconstruction following plug and tunnel piercing. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery, 63 (3): 294-295.
  14. Watson J. [1998], Why Did You Put That There? Gender, Materialism and Tattoo Consumption, Advances in Consumer Research, 25: 453-460.
  15. Wohlrab S., Stahl J., Kappeler P. M. [2007], Modifying the body: Motivations for getting tattooed and pierced, Body Image, 4 (1): 87-95.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.33119/GN/113065
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu