- Autor
- Choroś-Mrozowska Dominika (Cracow University of Economics, Poland)
- Tytuł
- Global and Regional Consequences of the Chinese Belt and Road Initiative
Globalna i regionalne konsekwencje inicjatywy pasa i szlaku - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 6 (63), s. 9-21, rys., bibliogr. 36 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Słowa kluczowe
- Nowy Jedwabny Szlak, Rynek globalny, Handel międzynarodowy, Globalizacja
New Silk Road, Global market, International trade, Globalization - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: F1, F130, F4
streszcz., summ. - Abstrakt
- W obliczu wyzwań, przed którymi stanie świat w najbliższej przyszłości, pojawiło się wiele pomysłów, których celem jest rozwiązanie problemów. Konieczne są m.in. usprawnienia międzynarodowego systemu handlu i inwestycji, a także stworzenie globalnego łańcucha wartości (GVC) korzystnego dla wszystkich jego uczestników. Jedną z inicjatyw, które mogą się przyczynić do sprostania wyzwaniom, przed którymi stoi współczesna globalna gospodarka, jest chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI), zwana Nowym Jedwabnym Szlakiem. W ramach BRI Chiny dążą nie tylko do uzyskania korzyści ekonomicznych dla siebie, ale także do objęcia pozycji regionalnego, a być może nawet światowego lidera, który wprowadzi nowoczesność do miejsc, o których "świat zapomniał". Celem niniejszego opracowania jest zatem omówienie inicjatywy BRI oraz próba identyfikacji jej konsekwencji, zarówno na poziomie regionalnym, jak i całej gospodarki światowej. Jest to szczególnie ważne w świetle pojawiających się obaw, że w rzeczywistości jesteśmy świadkami nowej formy globalizacji określanej przez niektórych, jako chi-globalizacja. Pytanie brzmi: czy Chiny naprawdę mogą ustalać ten nowy porządek świata?(abstrakt oryginalny)
In the face of challenges that the world will be facing in the near future, numerous ideas have arisen seeking to address the problems of the modern world economy. Of necessity are improvements in the international trading and investment system, as well as the creation of a global value chain (GVC) - beneficial to all participants. One of the more significant initiatives which can contribute to tackling the challenges facing the contemporary global economy is the Chinese Belt and Road Initiative (BRI), colloquially known as the New Silk Road. As part of the BRI, China aims to not only accrue economic benefits for itself, but also to become a regional and possibly global leader, which can introduce modernity into regions that the world has "forgotten". Given the above, the aim of this work is to discuss the BRI initiative and to identify the consequences of its implementation, both regionally and across the entire global economy. This is particularly important in light of growing international opinion that we are in fact witnessing a new form of globalization - referred to by some, as Chi-globalization. The question is, can China really drive this new world order?(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- ADB, www.adb.org.
- Bondaz A., 2015, Rebalancing China's geopolitics, [in:] "One Belt One Road": China's Great Leap Outward, China Analysis, European Council of Foreign Relations.
- Building the Belt and Road and Road: Concept, Practice and China's Contribution, 2017, Foreign Languages Press Co. Ltd, Beijing, China.
- Chin H., He W., 2016, The Belt and the Road Initiative: 65 Countries and Beyond, Fung Business Intelligence Centre.
- China's Role in the Next Phase of Globalization, 2017, McKinsey Global Institute, McKinsey&Company, Discussion Paper, April.
- Cohen D., 2015, China's "second opening": Grand ambitions but a long road ahead, [in:] "One Belt One Road": China's Great Leap Outward, China Analysis, European Council of Foreign Relations.
- Derudder B., Liu X., Kunaka Ch., 2018, Connectivity Along Overland Corridors of the Belt and Road Initiative, MTI Global Practice, no. 6, World Bank Group.
- EU-China - A strategic outlook, 2019, European Commission contribution to the European Council, JOIN(2019) 5 final, Strasburg.
- Garcia-Herrero A., Xu J., 2016, China's Belt and Road Initiative: Can Europe Expect Trade Gains?, IEMS, Thought Leadership Brief, no. 14.
- Ghiasy R., Zhou J., 2017, The Silk Road Economic Belt. Considering security implications and EUChina cooperation prospects, SIPRI, Friedrich Ebert Stiftung.
- Grieger G., 2016, One Belt, One Road (OBOR): China's regional integration initiative, EPRS, MRS, PE 586.608.
- Góralczyk B., 2017, China's interests in Central and Eastern Europe: Enter the dragon, European View, vol. 16, issue 1.
- HKTDC Research, http://china-trade-reseach.hktdc.com.
- Jakimowicz R., 2017, Nowy Jedwabny Szlak a wzrost pozycji krajów Europy Środkowo-Wschodniej wobec Rosji i Chin, Nowa Polityka Wschodnia, nr 1(12).
- Jingjing M., 2018, China investment in CEEC surpasses $9b, Global Times, 2018/6/2.
- Johns M.B., Clarke J. L., Kerswell C., McLinden G., 2018, Trade Facilitation Challenges and Reform Priorities for Maximizing the Impact of the Belt and Road Initiative, MTI Global Practice, no. 4., World Bank Group.
- Kaczmarski M., 2015, Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 161.
- Kaczmarski M., Rodkiewicz W., 2016, Rosyjska Wielka Eurazja wobec chińskiego Nowego Jedwabnego Szlaku: adaptacja zamiast konkurencji, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 219.
- Kratz A., 2016, One Belt, One Road: What's in it for China's economic players, [in:] "One Belt One Road": China's Great Leap Outward, European Council of Foreign Relations.
- Majman S., 2015, Silk Road on the Central and Eastern Europe Angle, Internal Document for Silk Road Forum.
- Pavlićević D., 2016, China in Central and Eastern Europe: 4 Myths, The Diplomat, https://thediplomat.com.
- Pantucci R., Chen Q, 2016, The geopolitical roadblocks, [in:] "One Belt, one Road": China's Great Leap Outward, European Council of Foreign Relations.
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a framework for screening of foreign direct investments into the European Union, 2017, Commission Staff Working Document, SWD(2017) 297 final, Brussels.
- Prospect and challenges on China's one belt, one road: A risk assessment report, 2015, The Economist, Intelligence Unit, www.ein.com.
- Repaving the ancient Silk Routes, 2017, PwC Growth Market Centre, June, PwC.
- Report on the Sustainable Development of Chinese Enterprises Overseas, Supporting the Belt and Road Regions to Achieve the 2030 Agenda for Sustainable Development, 2017, UNDP China, Beijing.
- de Soyres F., 2018, The Growth and Welfare Effects of the Belt and Road Initiative on East Asia Pacific Countries, Trade & Investment, October, no. 4, World Bank Group.
- Szczudlik J. 2016, Trzy lata Jedwabnego Szlaku: sukcesy i wyzwania, nr 73 (1723), 2 listopada 2016 r., Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
- The Economic Development along the Belt and Road, 2017, UNDP China, CDB and the School of Economics, Peking University.
- Zepp-LaRouche H., 2014, The New Silk Road is Transforming the Planet - A New Era of Mankind, The International Schiller Institute, http://newparadigm.schillerinstitute.com.
- Zuokui L., 2017, Europe and the "Belt and Road" Initiative: Responses and Risks, China Social Sciences Press, Beijing.
- van der Leer Y., Yau J., 2016, China's New Silk Route. The Long and Winding Road, PwC's Growth Markets Centre, February.
- Vision and Actions on Jointly Building Silk Road Economic Belt and 21st-Century Maritime Silk Road, 2015, Government of the PRC, National Development and Reform Commission, Ministry of Foreign Affairs, Ministry of Commerce, Beijing.
- Wiederer K., 2018, Logistics Infrastructure Along the Belt and Road Initiative Economies, Macroeconomics, Trade & Investment MTI Practice Notes, no. 5, December, World Bank Group.
- Wijeratne D., Yau J., Wong G., Rathbone M., Ling N. B., Lau S., 2017, Repaving the ancient Silk Routes, PwC Growth Market Centre.
- Wong G., Booker S., Barthe-Dejean G., 2017, China and Belt & Road Infrastructure, 2016 review and outlook, PwC, B&R Watch, Hong Kong.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.6.01