- Autor
- Rogala Piotr (Wroclaw University of Economics, Wroclaw, Poland), Arsić Sanela (University of Belgrade), Brzozowski Tomasz (Wrocław University of Economics)
- Tytuł
- The Appreciation for International Standards on Quality Management: Lessons from Researchers
Międzynarodowe standardy zarządzania jakością w ocenie badaczy - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 6 (63), s. 209-222, tab., rys., bibliogr. 32 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Słowa kluczowe
- Zarządzanie jakością, Normy ISO 9000, Normy ISO 9001
Quality management, ISO 9000, ISO 9001 - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: M10
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem artykułu było zbadanie opinii naukowców na temat międzynarodowych norm ISO serii 9000, dotyczących zarządzania jakością. Zastosowano dwie metody badawcze: przegląd literatury i ankietę. Stwierdzono, że normy ISO serii 9000 są akceptowane i doceniane przez naukowców. Najważniejsze korzyści wynikające z ich istnienia to: promocja zarządzania jakością w praktyce, pomoc w zrozumieniu istoty zarządzania jakością i umożliwienie wdrażania skutecznych rozwiązań w dziedzinie zarządzania jakością. Główny wkład badania jest dwojaki. Po pierwsze, dokonana została całościowa ocena norm ISO serii 9000 dotyczących zarządzania jakością. Po drugie, oceniono znaczenie tych norm w obszarze zarządzania jakością. Zidentyfikowane zostały dwa ograniczenia związane z prowadzonymi badaniami; pierwsze może wynikać z faktu, że w próbie badawczej dominowały osoby z Polski, a drugie ma związek z tym, że badania koncentrowały się wyłącznie na opiniach naukowców zajmujących się zarządzaniem jakością.(abstrakt oryginalny)
The purpose of the paper is to determine scientists' opinion on the ISO 9000 series of international standards on quality management. Two research methods were applied: a literature review and a survey. It was found that the ISO 9000 series standards are acceptable and appreciated by scientists. The most significant benefits resulting from their existence are: promoting quality management in practice, helping understand the essence of quality management and allowing implementing successful solutions in the area of quality management. The main contributions of the study are twofold. Firstly, the research made a holistic evaluation of the international standards on quality management. Secondly, the significance of the standards in the area of the quality management movement was evaluated. There were two limitations connected to conducted research; the first may derive from the fact that Polish dominated in the study sample and the second could derive from the fact that it focused only on the opinions of scientists dealing with quality management.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Almeida, D., Pradhan, N., and Muniz, Jr J. (2017). Assessment of ISO 9001:2015 implementation factors based on AHP: Case study in Brazilian automotive sector, International Journal of Quality& Reliability Management, 35(7), 1343-1359.
- Al-Najjar, S., and Jawad, M. K. (2011). ISO 9001 implementation barriers and misconceptions: An empirical study, International Journal of Business Administration, 2(3), 118-131.
- Carnerud, D. (2018). 25 years of quality management research - outlines and trends. International Journal of Quality & Reliability Management, 35(1), 208-231.
- Casadesus, M., Gimenez, G., and Heras, I. (2001). Benefits of ISO 9000 implementation in Spanish industry, European Business Review, 13(6), 327-335.
- Chen, C., Anchecta, K., Lee, Y.-D., and Dahlgaard, J. J. (2016). A stepwise ISO-based TQM implementation approach using ISO 9001:2015, Management and Production Engineering Review, 7(4), 65-75.
- del Castillo-Peces, C., Mercado-Idoeta, C., Prado-Roman, M., and del Castillo-Feito, C. (2016). The influence of motivations and other factors on the results of implementing ISO 9001 standards, European Research on Management and Business Economics, (24), 33-41.
- Fonseca, L. M., and Domingues, J. P. (2016). ISO 9001:2015 edition - management, quality and value, International Journal for Quality Research, (11), 149-158.
- Fonseca, L. M., and Domingues, J. P. (2017). Listen to ISO 9001:2015 for organizational competitiveness: Correlation between change management and improvement. DOI: 10.1515/picbe-2017-0097, 916- 926, Proceedings of the 11th International Conference on Business Excellence.
- Fonseca, L. M., Domingues, J. P., and dos Guimarães SÁ, J. (2017). Leading Quality in the 21st Century: Profiles of Quality and Organizational Excellence Managers, Quality - Access to Success, 18(161), 34-38.
- Fonseca, L. M., Domingues, J. P., Machado, P. B., and Calderón, M. (2017). Management system certification benefits: Where do we stand?, Journal of Industrial Engineering and Management, (10), 476-494.
- Fonseca, L. M., and Lima, V. M. (2015). Impact of Supplier Management Strategies on the Organizational Performance of ISO 9001 Certified Organizations, Quality Innovation Prosperity. DOI: 510.12776/QIP.V19I2.592, 32-54
- Gaspar, M. L., Popescu, S. G., Dragomir, M., and Unguras, D. (2018). Defining strategic quality directions based on organisational context identification; case study in a software company, Procedia - Social and Behavioral Sciences, (238), 615-623.
- Gutiérrez Gutiérrez, L. J., Torres, I., and Molina, V. B. (2010). Quality management initiatives in Europe: An empirical analysis according to their structural elements, Total Quality Management, 21(6), 576-601.
- Ismyrlis, V., and Moschidis, O. (2015). The effects of ISO 9001 certification on the performance of Greek companies, The TQM Journal, 27(1), 150-162.
- Kakouris, A., and Sfakianaki, E. (2019). Motives for implementing ISO 9000 - does enterprise size matter?, International Journal of Productivity and Performance Management, 68(2), 447-463.
- Khan, A., and Farooquie, J. A. (2016). Motives and benefits of ISO 9001 quality management system: an empirical study of Indian SMEs, Brazilian Journal of Operations & Production Management, (13), 320-329.
- Manning, L., Baines, R. N. and Chadd, S. A. (2005). Deliberate contamination of the food supply chain, British Food Journal, 107(4), 225-245.
- Murmura, F., and Bravi, L. (2017). Empirical evidence about ISO 9001 and ISO 9004 in Italian companies, The TQM Journal, 29(5), 650-665.
- Neyestani, B., and Juazon, J. B. P. (2017). Impact of ISO 9001 Standard on the Quality Cost of Construction Projects in the Philippines, http://doi.org/10.17758/URUAE.AE0117504
- Olkiewicz, M. (2018). Management systems as a guarantee of quality assurance, Organizacja i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, (128), 317-332.
- Palmes, P. (2018). Sustaining success: The latest revision to ISO 9004 focuses on organizational success, Quality Progress, 4(150), 48-49.
- PN-EN ISO 9000:2015-10. Systemy zarządzania jakością - Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2016.
- PN-EN ISO 9001:2015-10. Systemy zarządzania jakością - Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2016.
- PN-EN ISO 9004:2018-06. Zarządzanie jakością. Jakość organizacji. Wytyczne osiągnięcia trwałego sukcesu, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2018.
- Rusjan, B., and Alič, M. (2010). Capitalising on ISO 9001 benefits for strategic results, International Journal of Quality & Reliability Management, 7(27), 756-778.
- Santos, G., and Millan, A. L. (2014). Motivation and benefits of implementation and certification according ISO 9001 - the Portuguese experience, International Journal for Quality Research, 7(1), 71-86.
- Terziovski, M., and Power, D. (2007). Increasing ISO 9000 certification benefits: a continuous improvement approach, International Journal of Quality & Reliability Management, 24(2), 141- 163.
- Weckenmann, A., Akkasoglu, G., and Werner, T. (2015). Quality management - history and trends, The TQM Journal, 27(3), 281-293.
- Wolniak, R. (2017). Analiza relacji pomiędzy wskaźnikiem innowacyjności a nasyceniem kraju certyfikatami ISO 9001, ISO 14001 oraz ISO/TS 16949, Organizacja i Zarządzanie, (2), 139-150.
- www.dps.uminho.pt, 11.06.2019
- www.iso.org, 11.06.2019
- Zimon, D. (2016). Influence of quality management system on improving processes in small and medium-sized organizations, Quality - Access to Success, 17(150), 61-64.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.6.17