BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lubańska Aleksandra (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland)
Tytuł
Evaluation of the Cooperation of Fruit and Vegetable Producers with Large-Format Retail Chains - Opportunities and Risks
Ocena współpracy producentów owoców i warzyw z wielkopowierzchniowymi sieciami handlowymi - szanse i zagrożenia
Źródło
Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, 2020, T. 22, z. 1, s. 202-212, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu
Słowa kluczowe
Sieci handlowe, Produkcja owoców, Współpraca produkcyjna, Kanały dystrybucji, Wyniki badań
Chain stores, Production of fruits, Production cooperation, Distribution channels, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L29
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule określono znaczenie handlu wielkopowierzchniowego w polskim handlu detalicznym artykułami FMCG. Przedstawiono opinie producentów owoców i warzyw na temat pozytywnych i negatywnych aspektów współpracy z sieciami wielkopowierzchniowymi. Zawarto także analizę siły przetargowej dostawców - producentów owoców i warzyw, oraz analizę szans i zagrożeń współpracy gospodarstw z sieciami handlowymi. Badania przeprowadzono z 24 producentami dostarczającymi owoce i warzywa do centrów dystrybucyjnych sieci handlowych. Z analizy danych wynika, że producenci wskazują zdecydowanie więcej aspektów pozytywnych niż negatywnych we współpracy z tym kanałem dystrybucji. Największymi zaletami współpracy z sieciami okazały się takie elementy, jak: stabilność i pewność zbytu dużych partii towaru, przewidywalność sprzedaży oraz podnoszenie jakości i bezpieczeństwa oferowanych produktów. Najistotniejszymi przeszkodami we współpracy z tym odbiorcą były: dominująca pozycja sieci, dyktowanie warunków i cen sprzedaży oraz zbyt częste promocje w sieciach. Przeprowadzone badania wykazały, że suma czynników zachęcających do współpracy z wielkopowierzchniowymi sieciami handlowymi dwukrotnie przewyższała sumę czynników zniechęcających.(abstrakt oryginalny)

The article outlines the importance of large-format trade in Polish FMCG retail. The principal part of the article consists of opinions of fruit and vegetable producers on the positive and negative aspects of cooperation with large-format networks. Research was conducted with 24 producers supplying fruits and vegetables to the distribution centres of retail chains. The research shows that suppliers tend to note far more positive than negative aspects in cooperation with this distribution channel. The major advantages of cooperating with networks turned out to be the stability and certainty of sales of large batches of goods, the predictability of sales and an increase in the quality and safety of offered products. The most important obstacles to cooperating with these customers are: the dominant position of networks, imposing terms and conditions and prices of sales and over frequent promotions in networks. The study showed that the aggregate of incentives to cooperate with large-format retail chains was twice as high as the aggregate of disincentives. The article also makes an attempt to analyse the bargaining power of suppliers - fruit and vegetable producers - as well as the opportunities and risks related to the cooperation of farms with retail networks.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. GfK. 2015. Polski rynek świeżych warzyw i owoców wart rocznie prawie 10,9 mld zł. Komunikat prasowy z dnia 06.07.2015.(Polish market of fresh vegetables and fruits worth almost PLN 10.9 billion annually. Press release), https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/polski-rynek-swiezych-warzyw-i-owocow-wart-rocznie-prawie-109-mld-zl/, access 12.12.2019.
  2. Krawczyk Aleksandra. 2005. Zagraniczne sieci handlowe i sklepy wielkopowierzchniowe na rynku artykułów żywnościowych w Polsce (Foreign megastores in retail trade in foodstuffs in Poland). Zeszyty Naukowe SERIA VII (3): 97-102.
  3. Lubańska Aleksandra. 2006. Znaczenie sklepów dyskontowych na rynku artykułów żywnościowych w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej (Role of discount food stores in Poland and Western European countries). Zeszyty Naukowe SERIA VIII (3): 71-75.
  4. Lubańska Aleksandra. 2009. Ocena współpracy z hipermarketami - opinie producentów owoców i warzyw (Evaluation of cooperation with hypermarkets chains in opinion of fruits and vegetables producers). Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 8 (1): 65-76.
  5. Muller Jakub. 2012. Wojna hybryd. Przyszłość handlu detalicznego w Polsce (Hybrid war. The future of retail in Poland), https://marketingprzykawie.pl/artykuly/wojna-hybryd-przyszlosc-handlu-detalicznego-w-polsce/ access: 10.05.2019.
  6. Nielsen. 2018. Polski rynek dystrybucji produktów FMCG (Polish FMCG product distribution market. Raport), https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/polski-rynek-dystrybucji-produktow-fmcg-struktura-,46094, access: 12.12.2019.
  7. Roland Berger. 2016. Raport Polski Rynek Handlu spożywczego w 2010-2020 (Polish Food Trade Market in 2010-2020), https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/polski_rynek_handlu_spo_ywczego_w_2010_2020_szczegowa_analiza_segmentu_convenience_i_supermarket_w_proximity.pdf, access: 12.12.2019.
  8. Spyra Zbigniew. 2007. Kanały dystrybucji. Kształtowanie relacji (Distribution channels. Relationship creating). Warszawa. CEDEWU.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0013.8466
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu