BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Strojny Jacek (University of Agriculture in Cracow, Poland)
Tytuł
An Assessment of the Competitiveness of Polish Exports to Germany in Respect of Sectors Based on Market Attractiveness and Market Position
Ocena konkurencyjności eksportu polskiego do Niemiec w ujęciu sektorowym na podstawie koncepcji atrakcyjności rynku i pozycji rynkowej
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 8 (63), s. 245-257, tab., bibliogr. 36 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Konkurencyjność międzynarodowa, Mierniki konkurencyjności, Eksport
International competitiveness, Measuring competitiveness, Export
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M31, F14, F19
streszcz., summ.
Abstrakt
Badanie ma na celu oszacowanie konkurencyjności międzynarodowej polskiego eksportu na wybranym rynku. Badanie prowadzono na poziomie sektorowym. W studium wykorzystano metodę nazywaną wskaźnikiem atrakcyjności i pozycji rynkowej (wskaźnik AP). Technika ta odwołuje się do metod portfelowych. Umożliwiła ona kwantyfikację atrakcyjności rynku docelowego oraz pozycji konkurencyjnej polskiego eksportu na ten rynek. Badanie bazuje na danych EUROSTAT i obejmuje lata 2010-2018. Stosownie do wyników analizy wszystkie szeroko zdefiniowane klasy produktów oferowane przez polskich eksporterów na rynku niemieckim można uznać za konkurencyjne. Jako najbardziej perspektywiczne należy postrzegać klasy produktowe SITC 0+1, SITC 5, SITC 6+8 oraz SITC 7, charakteryzujące się ponadprzeciętnym tempem wzrostu rynku oraz wysoką dynamiką eksportu. Studium ma na celu jedynie ocenę konkurencyjności. Poszukiwanie czynników konkurencyjności nie jest przedmiotem badania.(abstrakt oryginalny)

The study is aimed at assessing international competitiveness of Polish exports on a selected market. The research was conducted at sectoral level. The research method employed is the attractiveness and position indicator (AP-indicator). The AP-indicator adopts the portfolio models approach. The method enabled to quantify target market's attractiveness and the competitive position of Polish exports on that market. The research is based on EUROSTAT statistics and covers the period of 2010-2018. According to the results, all the widely defined categories of products delivered by Polish exporters to German may be considered as competitive. The most promising part of Polish exports on the considered market are the SITC 0+1, SITC 5, SITC 6+8, and SITC 7 class, characterised by the extraordinary market growth and high exports' dynamics. The study is dedicated only to assessing competitiveness. Explaining the drivers of the competitiveness is beyond the scope of the research.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aaker D.A., 2001, Strategic Market Management, John Wiley & Sons Inc, New York.
  2. Ansoff I.H., 1965, Corporate strategy, McGraw-Hill, New York.
  3. BCG, 1971, Growth and Financial Strategies, Boston Consultancy Group, Boston.
  4. Buzzell R.D., 2004, The PIMS program of strategy research: A retrospective appraisal, Journal of Business Research, vol. 57, pp. 478-483.
  5. Collis D.J., Montgomery, C.A., 1995, Competing on resources: Strategy in the 1990s, Harvard Business Review, vol. 73, no. 4, pp. 118-128.
  6. Davis J.G., Devinney, T.M., 1997, The Essence of Corporate Strategy: The Theory of Modern Decision Making, Allen & Unwin, Sydney.
  7. Devinney T., Stewart D., 1988, Rethinking the product portfolio: A generalized investment model, Management Science, vol. 34, pp. 1080-1095.
  8. Doyle P., 1994, Marketing Management and Strategy, Prentice Hall International, London.
  9. Dunne T., Roberts M.J., Samuelson L., 1988, Patterns of firm entry and exit in US manufacturing industries, The Rand Journal of Economics, vol. 19, pp. 495-515.
  10. Gellynck X., Viaene J., Heene A., 2001, Measuring Competitiveness at Meso Level. Dag van het Wetenschappelijk Economisch Onderzoek in Vlaanderen, http://hdl.handle.net/1854/LU-147048 (2019.06.30).
  11. Griffin R., 2016, Fundamentals of Management, Cengage Learning, Boston, MA.
  12. Grubel H.G., Lloyd P.J., 1975, Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products, London.
  13. Hamel G., Prahalad, C.K., 1994, Competing for the Future: Breakthrough Strategies for Seizing Control of your Industries and Creating the Markets for Tomorrow, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  14. Hunger D., Wheelen T., 2014, Essentials of Strategic Management, Pearson Education Limited, Harlow.
  15. Hill Ch., Schilling M., Jones G., 2017, Strategic Management Theory: An Integrated Approach, Cengage Learning, Boston, MA.
  16. Majluf S., Hax A., 1983, The industry attractiveness-business strength matrix in strategic planning, Interfaces, vol. 13, pp. 54-71.
  17. Jones R., Kierzkowski H., 2000, Globalization and the Consequences of International Fragmentation, [in:] Dornbusch R., Calvo G., Obstfeld M. (eds.), The Festschrift in Honor of Robert A. Mundell, MIT Press, Cambridge, MA.
  18. Kacperska E., 2013, The influence of international trade with Germany, the agro-food trade in particular, on the Polish GDP size, Problemy Rolnictwa Światowego, Warsaw University of Life Sciences, vol. 13(28), pp. 1-10.
  19. Koszewki R., 2011, Konsorcja eksportowe jako instrument aktywizacji eksportu dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  20. Mikkola J.H., 2001, Portfolio Management of R&D projects: Implications for innovation management, Technovation, vol. 21, no. 7, pp. 423-435.
  21. Misztal P., 2013, Ewolucja polsko-niemieckiej wymiany handlowej na przełomie XX i XXI wieku, Biuletyn Instytutu Zachodniego, nr 146, Instytut Zachodni, Poznań.
  22. Nguyen T., Séror A., Devinney T., 1990, Diversification strategy and performance in Canadian manufacturing firms, Strategic Management Journal, vol. 11, pp. 411-418.
  23. Nicholls J., 1995, The MCC decision matrix: A tool for applying strategic logic to everyday activity, Management Decision, vol. 33, no. 6, pp. 4-28.
  24. Owen G., Harrison T., 1995, Why ICI chose to demerge, Harvard Business Review, vol. 95, pp. 132- -142.
  25. Pellegrin J., 2001, The Political Economy of Competitiveness in an Enlarged Europe, Palgrave Macmillan, Houndmills.
  26. Porter M.E., 1980, Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Companies, Free Press, New York.
  27. Porter M.E., 1985, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
  28. Porter M.E., 1987, From competitive advantage to corporate strategy, Harvard Business Review, vol. 65, no. 3, pp. 43-59.
  29. Porter M.E., 1990, The Competitive Advantage of Nations, MacMillan Press, London.
  30. Porter M.E., 1996, What is strategy?, Harvard Business Review, vol. 74, no. 6, pp. 61-78.
  31. Saloner G., Shepard A., Podolny J., 2001, Strategic management, John Wiley & Sons Inc, New York.
  32. Viaene J., Gellynck X., 1989, Distribution Structure and Image of the Belgian Meat Industry in France: Image and Marketing Strategy, Report II, Ghent University, Ghent.
  33. Viaene J., Gellynck X., 1995, Market Integration and the Small Country Case: Pressure on the Belgian Meat Sub-Sector, IAMA-Congress: The New Trade Environment, Paris.
  34. Viaene J., Gellynck X., 1997, Impact of Globalisation on Competitiveness of the Belgian Frozen Vegetables Industry, [in:] Loader R.J., Henson S.J., Traill W.B. (eds.), Globalisation of the Food Industry: Policy Implications. Reading, University of Reading, Reading, pp. 509-524.
  35. Whittington R., 2001, What is Strategy - and Does it Matter? Cengage Learning EMEA, London.
  36. Ziółkowski K., 2013, The activity of Polish Export companies as a factor stimulating the development of Poland's merchandise exports to Germany, Gospodarka Narodowa, 4(260), pp. 65-82.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.8.19
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu