- Autor
- Lisiecka-Biełanowicz Mira (Medical University of Warsaw, Faculty of Health Sciences), Lisiecka Krystyna (Katowice School of Economics)
- Tytuł
- Lean Healthcare in Hospital Emergency Department. Case Study
- Źródło
- Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2020, z. 143, s. 123-133, bibliogr. 15 poz.
- Tytuł własny numeru
- Contemporary Management
- Słowa kluczowe
- Opieka zdrowotna, Ratownictwo medyczne, Odchudzone zarządzanie, Zarządzanie służbą zdrowia
Health care, Emergency medical services, Lean management, Management of health services - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Purpose: The purpose of the study was to identify waste in the selected health care facility, the types and sources of events that trigger it, and to indicate possibilities to shorten time in which patients wait for help. Material and Methods: The case study was an Emergency Department located in the Province of Silesia. The Issue is many hour queues at the Emergency Departments. Results: Time to receive medical treatment is too long. Not only are high-risk patients being taken care of, but also patients who did not manage to visit their family doctor (General Practitioner - GP). Conclusions: The authoresses formulated a thesis that there are possibilities to shorten the waiting time for medical services at the Emergency Department. (original abstract)
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ciećko, E., Bandurska, M., Zarzeczna-Baran (2018). Value based healthcare - czy Polska jest gotowa na rewolucję w zakresie finansowania świadczeń? Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, Gdański Uniwersytet Medyczny, 3(56), DOI: https://doi.org/10.20883/ppnoz.
- Kohn, L.T., Corringan, J., Donaldon, M.S. (2000). To err is human: Building a safer health system. Washington: Institute of Medicine (U.S.) Committee on Quality of Health Care in America, DC, National Academy Press.
- Lisiecka-Biełanowicz, M. (2016). Zarządzanie jakością relacji w organizacjach ochrony zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Lisiecka, K., Burka, I. (2016). Lean Service w teorii i praktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
- Master's theses of Aleksandra Janus under guidance of Krystyna Lisiecka.
- Opolski, K., Waśniewski, K. (2011). Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych. Warszawa: CeDeWu.pl Sp. z o.o.
- Oppenheim, B. (2006). Lean jako metoda myślenia - rozmowa z Bohdanem Oppenheimem. Zarządzanie Jakością, 3(5),. pp. 8-20.
- Porter, M.E. (2010). What is Value in Health Care? The New England Journal of Medicine, Perspective.
- Porter, M.E., Teisberg, E.O. (2006). Redefining Health Care: creating value-based competition on results. Massachusetts, Boston: Harvard Busiess School Press.
- Regulation of the Minister of Health dated 3 November, 2011 on the Emergency Department. Journal of Laws (2011, no. 237, item 1420).
- Stauss, B., Schoeler, A. (2003). Beschwerdemanagement Excellence. State-of-the-Art und Herausforderungen der Beschwerdemanagement-Praxis in Deutschland. Wiesbaden: Verlag Dr. Th. Gabler GmbH.
- Womack, J.P., Jones, D.T. (2010). Szczupłe rozwiązania, czyli jak przedsiębiorstwa i ich klienci mogą pomnażać korzyści ze wzajemnej współpracy stosując zasady lean management. Wrocław: LEI Polska.
- Womack, J.P., Jones, D.T. (2008). Lean thinking - szczupłe myślenie. Eliminowanie marnotrawstwa i tworzenie wartości w przedsiębiorstwie. Wrocław: ProdPress.com.
- Walshe, K., Smith, J. (ed.) (2011). Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
- Zestaw standardów akredytacyjnych (2009). Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Kraków.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1641-3466
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2020.143.10