BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Funta Rastislav (Danubius University)
Tytuł
Social Networks and Potential Competition Issues
Serwisy społecznościowe a kwestia konkurencji
Źródło
Krytyka Prawa, 2020, T. 12, Nr 1, s. 193-205, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Serwisy społecznościowe, Prawo konkurencji, Ochrona danych
Social networking, Competition law, Data protection
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Wielu internautów ceni sobie możliwość korzystania nie tylko z wyszukiwarek internetowych, ale i serwisów społecznościowych. Serwisy, takie jak Facebook, Xing, czy Twitter, to platformy służące komunikacji, wymianie informacji czy udostępnianiu treści innym, stanowiące ważny element nowoczesnego, przyjaznego użytkownikowi Internetu. Serwisy społecznościowe spotykają się z powszechną krytyką głównie z uwagi na kwestię przetwarzania danych osobowych. Ma ona kluczowe znaczenie dla modeli biznesowych wielu serwisów społecznościowych - choćby w kontekście korzystania z danych osobowych użytkowników tych serwisów w celach reklamowych. Powstaje zatem pytanie, czy w okolicznościach "zamrożenia" rynku można założyć, że liderzy rynku serwisów społecznościowych będą oczekiwać udzielania zgód na gromadzenie i korzystanie z danych osobowych na szeroką skalę na warunkach takich samych, jak w sytuacji niezachwianej konkurencji. W artykule przedstawiono charakterystykę ważniejszych serwisów społecznościowych, a także omówiono potencjalne problemy na tle konkurencji oraz środki ustawodawcze możliwe do zastosowania w kontekście dostępu do danych osobowych użytkowników wspomnianych serwisów społecznościowych.(abstrakt oryginalny)

In addition to search engines, social networks represent an important digital service for many Internet users. Social network services such as Facebook, Xing, or Twitter provide vital platforms for communication and sharing of content as part of a modern, user-friendly Internet. Public criticism of social networks is expressed in particular with regard to processing of personal data. These play a central role in business models of many social networks, with regard to their use e.g. for advertising purposes. A question is, if it can be assumed that market-dominant providers, due to a lock-in effect, can demand a wide-ranging consent for the collection and use of personal data that would be expected in a functioning competition? In the following, social networks, potential competition issues and possible legislative measures due to concentration tendencies in connection with access to user data in the area of social networks will be discussed.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Borchardt K.D., Die Rechtlichen Grundlagen der Europäischen Union, 4. ed., Heidelberg 2010.
  2. Funta R., Facebook from competition law point of view, "Justičná Revue" 2018, 70(1).
  3. Funta R., Google's Android operating system from legal perspective, "Justičná Revue" 2018, 4.
  4. Funta R., Privacy policy and the transfer of personal data between the EU and the US, "Justičná Revue" 2017, 8-9.
  5. Funta R., EU competition policy and online platforms, "EU Law Journal" 2017, 2(1).
  6. Funta R., Google & Facebook vs. Art. 102 TFEU, [in:] "Days of EU Law" Effects of EU law on national legislation, Győr 2017.
  7. Funta R., The Google case: opportunity or protectionism?, "EU Law Journal" 2016, 2.
  8. Funta R., Binnenmarkt der Europäischen Union: Rechtsgrundlagen, Brno 2015.
  9. Funta R., Some remarks on the Google ECJ ruling (C-131/12), "Krytyka Prawa" 2014.
  10. Funta R., Abuse of a dominant position in EU and US Law, 2. ed., Brno 2011.
  11. Funta R., Golovko L., Juriš F., Európa a európske právo, Bratislava 2016.
  12. Jones A., Sufrin B., EU Competition Law: Text, Cases, and Materials, Oxford 2014.
  13. Karas V., Králik A., Právo Európskej únie, Bratislava 2012.
  14. Lopatka J.E., Market Definition?, "Review of Industrial Organization" 2011, 39(1), pp. 69-93.
  15. Petr M., Tonarová Z., Soutěžní právo, dominance a regulace "příliš vysokých" cen, "Pravni Rozhledy" 2010, 12.
  16. Pornsakulvanich V., Excessive use of Facebook: The influence of self-monitoring and Facebook usage on social support, "Kasetsart Journal of Social Sciences" 2017, 1.
  17. Svoboda P., Munková J., Kindl J., Soutěžní právo, 2. ed., Praha 2012.
  18. Svoboda P., Úvod do Evropského práva, 3. ed., Praha 2010.
  19. Šmejkal V., Výzvy pro evropský antitrust ve světě vícestranných online platforem, "Antitrust: Revue Soutěžního Práva" 2016, 4.
  20. Tichý L., Arnold R., Zemánek J., Král R., Dumbrovský T., Evropské právo, 4. ed., Praha 2010.
  21. Whish R., Bailey D., Competition Law, 7. ed., Oxford 2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.369
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu