BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Urbanek Piotr (University of Lodz)
Tytuł
Collegiality versus Managerialism. Management of Polish Public Universities in the Higher Education System under Reform
Kolegialność versus menedżeryzm. Zarządzanie uczelnią publiczną w reformowanym systemie szkolnictwa wyższego w Polsce
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2020, nr 2 (64), s. 171-180, tab., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Reforma oświaty, Zarządzanie szkolnictwem, Ustawa 2.0
Higher education, Educational system reforms, Education management, Law 2.0
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D02, G30, I20, I21, I23
streszcz., summ.
Abstrakt
Reformy systemu szkolnictwa wyższego w Polsce kryjące się pod nazwą Ustawa 2.0 wprowadzają alternatywny model zarządzania uczelniami, odwołujący się do idei menedżeryzmu. Filary nowej wizji uniwersytetu to silne przywództwo liderów akademickich, ograniczenie roli akademickich organów kolegialnych, zaangażowanie zewnętrznych interesariuszy w zarządzanie uczelnią. W artykule podjęto próbę oceny zmian struktur władz uczelni wprowadzanych w polskich uniwersytetach w wyniku reformy z roku 2018. Badanie przeprowadzono na podstawie analizy statutów 18 uniwersytetów publicznych. Otrzymane wyniki wskazują na występowanie dwóch prawidłowości. Po pierwsze, nowe rozwiązania sytuują ustrój uczelni bliżej modelu zgodnego z logiką menedżerską. Po drugie, zmianom struktur władzy uniwersytetów nie towarzyszy profesjonalizacja procesów zarządzania. Uniwersytety utrzymujące przed reformą tradycyjne akademickie struktury władzy w szerszym zakresie wykorzystywały biznesowe metody zarządzania.(abstrakt oryginalny)

The reform of the Polish higher education system introduces an alternative model of university management, referring to the idea of managerialism. The strong academic leaders, limiting the role of academic collegiate bodies, and the involvement of external stakeholders in university management are the pillars of the new model. The article attempts to assess the changes in the structures of university authorities introduced in Polish universities as a result of the reform. The study was conducted based on an analysis of the statutes of 18 public universities. The obtained results indicate two regularities. Firstly, the new solutions place the university system closer to a model based on managerial logic. Secondly, the changes in university authority structures are not accompanied by the professionalization of management processes. Universities that maintained traditional academic authority structures before the reform made more extensive use of business management methods.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Birnbaum, R. (2004). The end of shared governance: Looking ahead or looking back. New Directions for Higher Education, (127), 5-22.
  2. Boer, H. de, Denters, B., and Goedegebuure, L. (1998). On boards and councils; shaky balances considered. The governance of Dutch universities. Higher Education Policy, (11), 153-164.
  3. Boer, H. de and File, J. (2011). Old wine in new skins: The long evolution of supervisory boards in dutch higher education. In J. Enders, H.F. de Boer, and D F. Westerheijden (Eds.), Reform of higher education in Europe (pp. 159-172). Rotterdam: Sense Publishers.
  4. Izdebski, H. (ed.). (2017). Założenia do projektu Ustawy "Ustawa 2.0. Założenia systemu szkolnictwa wyższego". Warszawa: Uniwersytet SWPS.
  5. Kivistö, J. A. (2007). Agency theory as a framework for the government-university relationship. Academic dis. Higher Education Group/Tampere University Press. Tampere.
  6. Kivistö, J. A., and Hölttä, S. (2008). Information as a regulative element in higher education systems. Tertiary Education and Management, 14(4), 331-344.
  7. Kwiek, M. (2013). Reformy instytucji europejskiego uniwersytetu: napięcia, kolizje, wyzwania. PRINCIPIA, 57-58, 247-268.
  8. Maassen, P., and Olsen, J. P. (2007). European debates on the knowledge institution: The modernization of the university at the European level. In P. Maassen, and J. P. Olsen (eds.), University dynamics and European integration (pp. 3-24). Dordrecht, the Netherlands: Springer.
  9. Maassen, P., Gornitzka, A., and Fumasoli, T. (2017). University reform and institutional autonomy: A framework for analysing the living autonomy. Higher Education Quarterly, 71(3), 239-250.
  10. Middlehurst, R. (2004). Changing internal governance: A discussion of leadership roles and management structures in uk Universities. Higher Education Quarterly, 58(4), 258-279.
  11. Sawyer, K. R., Johnson, J., and Holub, M. (2009). Decline in academe. International Journal for Educational Integrity, 5(2), 10-28.
  12. Shattock, M. (2002). Re-balancing modern concepts of university governance. Higher Education Quarterly, 56(3), 235-244.
  13. Steck, H. (2003). Corporatisation of the university: seeking conceptual clarity. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, (585), 66-83.
  14. Trow, M. (1994). Managerialism and the academic profession; the case of England. Higher Education Policy, 7(2), 11-18.
  15. Urbanek, P. (2019). Teorie ładu akademickiego. Gospodarka Narodowa, 4(300), 5-30.
  16. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365).
  17. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2020.2.14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu