BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mucha-Leszko Bogumiła (Maria Curie-Sklodowska University in Lublin)
Tytuł
Catching-up Process and Public Finances of Czechia and Hungary Compared with Austria and the Netherlands in 2000-2018
Zmniejszanie luki gospodarczej i sytuacja w dziedzinie finansów publicznych Czech i Węgier w porównaniu z Austrią i Holandią w latach 2000-2018
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2019, nr 10 (63), s. 57-73, tab., rys., bibliogr. 25 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Deficyt budżetowy, Dług publiczny, Polityka budżetowa, Współczynnik korelacji Pearsona
Budget deficit, Public debt, Budgetary policy, Pearson correlation coefficient
Uwagi
Klasyfikacja JEL: H30, H50, H62, H63, H68, O11
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza wzrostu gospodarczego i sytuacji w sferze finansów publicznych Czech i Węgier w latach 2000-2018. Podstawowy cel badawczy stanowi ocena efektywności procesu konwergencji i polityki budżetowej oraz stanu finansów publicznych z punktu widzenia możliwości dostosowania gospodarek Czech i Węgier do funkcjonowania we wspólnym obszarze walutowym oraz ukierunkowania polityki budżetowej na stabilizowanie wzrostu PKB przy równoczesnym zachowaniu bezpiecznych granic deficytu i długu publicznego. Zastosowano takie narzędzia analizy, jak: deficyt/nadwyżka i dług publiczny w relacji do PKB oraz wskaźniki wzrostu PKB. W analizie korelacji wykorzystano współczynnik korelacji Pearsona. Rezultaty analizy są następujące: Czechy i Węgry osiągnęły najwyższe stopy wzrostu PKB, a największą stabilnością finansów publicznych charakteryzowały się Czechy i Holandia. Wnioski: (1) polityka fiskalna Czech była efektywna pod względem możliwości dostosowania gospodarki do funkcjonowania we wspólnym obszarze walutowym i stabilizowania wzrostu gospodarczego, (2) ekspansywna polityka fiskalna Węgier w latach 2001-2006 doprowadziła do załamania finansów publicznych, niemniej plan ich stabilizacji został zrealizowany.(abstrakt oryginalny)

The subject of the paper is the analysis of economic growth and the situation of public finances in Czechia and Hungary in 2000-2018. The main research objective is to assess the effectiveness of the catching-up process, the budgetary policy and the situation in public finances in terms of the possibility to adjust economies to functioning in a common currency area and to orient budgetary policy towards stabilising economic growth while maintaining safe levels of public deficit and debt. The tools used in the analysis: deficit/ surplus and public debt in relation to GDP, GDP growth rates. In correlation analysis, the Pearson correlation coefficient was estimated. The reference countries for Czechia and Hungary are the Netherlands and Austria. The results of the analysis: Czechia and Hungary have achieved the highest GDP growth rates, Czechia and the Netherlands are the countries with the highest stability of public finances. Conclusions: (1) Czech fiscal policy was effective in terms of its capacity to adjust the economy to function in the single currency area and efficient in stabilising economic growth, (2) Hungary's expansionary fiscal policy in 2001- -2006 led to the collapse of public finances, but the plan to stabilise them was fulfilled.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ameco, 2019, Macro-economic database, European Commission's Directorate General for Economic and Financial Affairs, May 2019, http://ec.europa.eu/economy_finance/ameco/user/serie/SelectSerie.cfm (20.08.2019).
  2. Barro R., 1974, Are government bonds net wealth?, Journal of Political Economy, vol. 82.
  3. Blanchard O.J., Giavazzi F., 2004, Improving the SGP through a proper accounting of public investment, CEPR Discussion Paper, no. 4220.
  4. Creel J., Saraceno F., 2010, European fiscal rules after the crisis, Journal of Innovation Economics & Management, 2010/2, no 6.
  5. European Commission, 2004, EMU After Five Years, European Economy, Special Report, no.1.
  6. European Commission, 2007, Statistical Annex of European Economy. Spring 2007.
  7. European Commission, 2018, Country Report Hungary 2018, Brussels, 7.3.2018, SDW (2018) 215 final.
  8. Eurostat, 2019, Database, https://ec.europa.eu/eurostat/data/database (20.08.2019).
  9. Herman Ch., Flecker J., 2012, The Austrian Model and the Financial and Economic Crisis, [in:] S. Lehndorff (ed.), A Triumph of Failed Ideas. European Models of Capitalism in the Crisis, European Trade Union Institute, Brussels.
  10. International Monetary Fund, 2019, World Economic Outlook Database, April 2019, https://www.imf.org (20.08.2019).
  11. Keynes J.M., 2011, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa.
  12. Kowalski T., 1987, Nowa klasyczna makroekonomia a polityka stabilizacji gospodarczej w kapitalizmie, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, zeszyt 2.
  13. Lucas R., 1972, Expectation and neutrality of money, Journal of Economic Theory, vol. 4, no. 2.
  14. Menguy S., 2015, The Golden Rule as controversial way to optimal public investment in a monetary union, https://gdrenice2015.sciencesconf.org/53339/document (10.09.2019).
  15. Mucha-Leszko B., 2016, Przyczyny słabego ożywienia koniunktury gospodarczej w strefie euro w świetle hipotezy o nowej sekularnej stagnacji, Research Papers of Wrocław University of Economics, no. 449.
  16. Mucha-Leszko B., Kąkol M., 2011, Portugalia w unii walutowej - problemy gospodarcze i kryzys finansów publicznych, Ekonomista, no. 4.
  17. Mucha-Leszko B., Twarowska K., 2018, Investment as a Determinant of the Sustained Economic Growth in the European Union after the Crisis 2008-2009, Proceedings of the 4th International Conference on European Integration, 2nd part, 17-18 May, 2018, VŠB-Technical University of Ostrava, Czech Republic.
  18. Orosz A., Biedermann Z., 2015, Public Finance Consolidation in Hungary, Visegrad Fund, www. visegradfund.org.
  19. Próchnicki L., 2011, Nowa szkoła keynesowska - teoretyczne i polityczne implikacje, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, no. 19.
  20. Sargent T.J., 1973, Rational expectations, the real rate of interest and the natural rate of unemployment, Brookings Papers on Economic Activity, no. 2.
  21. Sargent T.J., Wallace N., 1976, Rational expectations and the theory of economic policy, Journal of Monetary Economics, vol. 2, no. 2.
  22. Sawyer M., 2011, UK fiscal policy after the global financial crisis, Political Economy, 30.
  23. Taylor J. B., 2000, Reassessing discretionary fiscal policy, Journal of Economic Perspectives, vol. 14, no. 3.
  24. Taylor T., 2013, Secular Stagnation: Back to Alvin Hansen, Conversable Economist, http://conversableeconomist.blogspot.com/2013/12/secular-stagnation-back-to-alvin-hanson.html (10.09.2019).
  25. Truger A., 2015, Implementing the Golden Rule for Public Investment in Europe, Working Paper - Reihe, DER AK Wien, 138.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2019.10.05
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu