- Autor
- Gołębiowski Wojciech (University of Life Sciences in Lublin), Zając Grzegorz (University of Life Sciences in Lublin)
- Tytuł
- Impact Assessment of Farm Tractor Engine Fuel Injector Damage on Engine Oil Properties
- Źródło
- Agricultural Engineering, 2020, R. 24, nr 2, s. 65-75, tab., wykr., bibliogr. 20 poz.
- Słowa kluczowe
- Rolnictwo, Olej silnikowy, Produkcja, Produkcja roślinna
Agriculture, Engine oil, Production, Crop production - Uwagi
- summ., streszcz.
- Abstrakt
- Uzasadnione jest, aby problemy związane ze zmianami właściwości fizykochemicznych, koncentracją pierwiastków śladowych w oleju smarowym oraz wpływu tych zmian na elementy konstrukcyjne pojazdu i ich dynamikę były rozpatrywane szczegółowo, biorąc pod uwagę dane empiryczne, zależności teoretyczne i wyniki badań. W pracy przedstawiono wyniki badań wybranych parametrów fizykochemicznych oraz zawartości metali w próbkach zużytego oleju silnikowego. Próbki pobierano zarówno po awarii układu paliwowego jak i podczas obsługi eksploatacyjnej ciągnika rolniczego zgodnie z założoną przez producenta datą wymiany oleju silnikowego. Metodą instrumentalnej analizy chemicznej HDXRF oznaczono w oleju silnikowym zmiany zawartości pierwiastków śladowych Fe, Sn, Cu, Pb, P, Zn, Ca. Dodatkowo określono zmiany właściwości fizykochemicznych za pomocą spektrometrii FT-IR. Przebiegi tych zmian przeanalizowano pod względem ich wpływu na właściwości użytkowe oleju. (abstrakt oryginalny)
It is justified that the problems related to changes in physico-chemical properties, concentration of trace elements in lubricat-ing oil and the impact of these changes and their dynamics on vehicle structural elements should be considered in detail. It is important that empirical data, theoretical relationships and test results should be taken into account. The paper presents re-search results of the selected physico-chemical parameters and the content of metals in samples of the used engine oil. The samples were collected both after the fuel system failure and during the operation of the farm tractor according to the date of changing engine oil assumed by the producer. An instrumental chemical analysis method HDXRF was used to determine chang-es of the content of trace elements Fe, Sn, Cu, Pb, P, Zn, Ca in engine oil. Additionally, changes in physico-chemical properties were determined with the use of FT-IR spectrometry. Courses of these changes were analysed on account of their impact on the utility properties of the engine oil.(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Booser, E.R. (1997). Tribology data handbook: an excellent friction, lubrication, and wear resource. CRC Press, New York, USA.
- Chmielewski, Z. (2017). Stany niezawodnościowe oleju silnikowego w eksploatacji. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 18, 761-764.
- Dostál, P., Rozlivka, J., Kumbár, V. (2019). Operational degradation of engine oil in agricultural technology. Acta Technologica Agriculturae, 22(1), 17-21.
- Gołębiowski, W., Wolak, A., Zając, G. (2018a). Definition of oil change intervals based on the analysis of selected physicochemical properties of used engine oils. Combustion Engines, 57, 44-50.
- Gołębiowski, W., Zając, G., Wolak, A. (2018b). Contents of metals in engine oils from agricultural tractors. Przemysł Chemiczny, 97, 696-699.
- Gołębiowski, W., Zając, G., Wolak, A. (2019a). Analysis of engine oils from farm tractors in the aspect of their change. Agricultural Engineering, 23(1), 25-38.
- Gołębiowski, W., Wolak, A., Zając, G. (2019b). The influence of the presence of a diesel particulate filter (DPF) on the physical and chemical properties as well as the degree of concentration of trace elements in used engine oils. Petroleum Science and Technology, 37(7), 746-755.
- Holloway, M. (2007). The Oil Analysis Handbook: A Comprehensive Guide to Using and Understanding Oil Analysis. NCH Corporation: Irving, TX, USA.
- Krupowies, J. (2007). Analiza zmian właściwości olejów smarowych użytkowanych w przekładni napędu głównego statków. Problemy Eksploatacji, 4, 175-187.
- Ljubas, D., Krpan, H., Matanović, I. (2010). Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point. Nafta: Exploration, Production, Processing, Petrochemistry, 61(2), 73-79.
- Malinowska, M. (2014). Analiza zanieczyszczeń oleju silnikowego stosowanego w silniku CegielskiSulzer 3AL25/30. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 83, 194-202.
- Raposo, H., Farinha, J.T., Fonseca, I., Ferreira, L.A. (2019). Condition Monitoring with Prediction Based on Diesel Engine Oil Analysis: A Case Study for Urban Buses. Actuators 8, 14.
- ASTM International. Standard practice for condition monitoring of in-service lubricants by trend analysis using Fourier transform infrared (FT-IR) spectrometry. ASTM International; 2010. New York: American Society for Testing and Materials.
- ASTM International. (2017). D7094-17a, Standard Test Method for Flash Point by Modified Continuously Closed Cup (MCCCFP) Tester, West Conshohocken, PA.
- Stępień, Z., Urzędowska, W., Oleksiak, S., Czerwiński, J., Andersen, O. (2011). Oddziaływanie olejów napędowych zawierających FAME na procesy degradacji smarowych olejów silnikowych i wielkość emisji cząstek stałych. Nafta-Gaz, 67(4), 272-281.
- Urzędowska, W., Stępień, Z. (2012). Wybrane zagadnienia dotyczące zmian właściwości silnikowego oleju smarowego w eksploatacji. Nafta-Gaz, 12(LX), 1102-1110.
- Wolak, A., Zając, G., Gołębiowski, W. (2019). Determination of the content of metals in used lubricating oils using AAS. Petroleum Science and Technology, 37(1), 93-102.
- Wolak, A., Zając, G., & Żółty, M. (2018). Changes of properties of engine oils diluted with diesel oil under real operating conditions. Combustion Engines, 57.
- Zając, G., Szyszlak-Bargłowicz, J., Słowik, T., Kuranc, A., Kamińska, A. (2015). Designation of chosen heavy metals in used engine oils using the XRF method. Polish Journal of Environmental Studies, 24(5), 2277-2283.
- Zhi-Na, X., Jiu-Xiang, W., Jun, Q. (2012). Rapid Measurement of Diesel Engine Oil Quality By Near Infrared Spectroscopy (NIRS). The Open Petroleum Engineering Journal, 5(1), 58-62.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2083-1587
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.1515/agriceng-2020-0018