BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Napiórkowski Jerzy (University of Warmia and Mazury in Olsztyn), Gonera Jarosław (University of Warmia and Mazury in Olsztyn)
Tytuł
Analysis of Failures and Reliability Model of Farm Tractors
Źródło
Agricultural Engineering, 2020, R. 24, nr 2, s. 89-101, wykr., tab., rys., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Rolnictwo, Surowce roślinne, Produkcja, Produkcja roślinna, Maszyny i urządzenia
Agriculture, Raw plant materials, Production, Crop production, Machinery and equipment
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Ciągniki rolnicze ze względu na charakter pracy narażone są na duże ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Zagadnienie ich niezawodności jest niezwykle istotne w aspekcie terminowości realizacji prac rolniczych w sezonach agrotechnicznych. Współcześnie dostarczane do rolnictwa ciągniki charakteryzują się coraz większą złożonością zespołów funkcjonalnych. Celem pracy była analiza niezawodności obecnie produkowanych ciągników rolniczych. Ocenie poddano 3 marki ciągników, zaś analizę uszkodzeń przeprowadzono na poziomie zespołów funkcjonalnych. Na podstawie uzyskanych wyników wyznaczono średnie czasy poprawnego funkcjonowania i czasy odnowy oraz dyspozycyjność poszczególnych marek ciągników. Stwierdzono, że uzyskane dane empiryczne czasu poprawnego funkcjonowania oraz czasu odnowy mogą być dobrze opisane funkcjami wykładniczymi. Stwierdzono istotne różnice w wartościach określających średnie czasu poprawnego funkcjonowania oraz czasy trwania odnowy uzyskane przez ciągniki badanych marek. Spośród wyszczególnionych zespołów funkcjonalnych najczęstszym uszkodzeniom ulegały układy elektryczny i hydrauliczny, niezależnie od marki ciągnika. (abstrakt oryginalny)

Farm tractors due to the nature of their work are exposed to a substantial risk of failures. The issues of their reliability are unusually significant in the aspect of the time limit of realisation of agricultural works in agrotechnical seasons. Nowadays, tractors provided for agriculture have increasingly complex functional units. The aim of the paper was to analyse reliability of presently produced farm tractors. Three tractor makes were evaluated and the analysis of failures was carried out with regard to functional units. Based on the obtained results, the average time of correct functioning and refreshment times and availability of particular tractor makes were determined. It was stated that the obtained empirical data of the correct functioning time and refreshment time may be well described with exponential functions. Significant differences in the values that determine the average time of correct functioning and duration time of refreshment obtained by tractors of the investigated makes were found. From among particular functional units, electric and hydraulic systems were the most often damaged, regardless the tractor make.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bieniek, A. (2013). Wewnątrzsilnikowe ograniczenie emisji substancji szkodliwych w silniku wyposażonym w układ EGR pojazdu pozadrogowego. Agricultural Engineering, 2(143), 31-41.
  2. Cieślikowski, B., Pedryc, N. (2009). Koncepcja nadzoru nad maszynami przez komputer pokładowy ciągnika w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem magistrali informatycznej LIN. Agricultural Engineering, 9(118), 29-34 .
  3. Durczak, K., Ekielski, A., Żelaziński, T. (2018). Calculation of the reliability function from actual failures resulting from the operation of one make of farm tractors. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 63(1), 18-22.
  4. Francik, S. (2009). Metoda oceny nowoczesności techniczno-konstrukcyjnej ciągników rolniczych wykorzystująca sztuczne sieci neuronowe cz. I: założenia metody. Agricultural Engineering, 9(143), 41-47.
  5. Gertsbakh, J. (2005). Reliability Theory With Applications to Preventive Maintenance. Springer Berlin Heidelberg New York.
  6. Grabski, F., Jażwiński, J. (2009). Funkcje o losowych argumentach w zagadnieniach niezawodności, bezpieczeństwa i logistyki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.
  7. Gromadko, J., Hong, V., Miler, P. (2008). Applications of NRTC Cycle to determine a different fuel consumption and harmful emissions caused by changes of engines technical conditions. Maintenance and Reliability, 4, 63-65.
  8. Mamala, J., Jantos, J., Augustynowicz, A. (2009). Diagnostyka predykcyjna ciągników rolniczych. Agricultural Engineering, 5(118), 97-101.
  9. Merkisz, J., Lijewski, P., Fuć, P., Weymann, S. (2013). Exhaust emission tests from non-road vehicles conducted with the use of PEMS analyzers. Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reliability, 15(4), 364-368.
  10. Mikołajczak, P., Napiórkowski, J. (2016). Analysing the Reliability of Working Parts Operating in Abrasive Soil Pulp Taking Into Consideration Confounding Factors. Maintenance and Reliability, 18(4), 544-551.
  11. Napiórkowski, J., Szczyglak, P, Kołakowski, K. (2015). Telematics used in the campaigns machinery safety management systems. In: Nowakowski et al. (eds.) Safety and Reliability: Safety and Reliability: Methodology and Applications -Proceedings of the European Safety and Reliability Conference, ESREL 2014 Location: Wroclaw, POLAND Date: SEP 14-18, 2014 Taylor & Francis Group, London, 1833-1839.
  12. PN-EN 60300-1:2015-01. Zarządzanie niezawodnością - Część 1: Wytyczne dotyczące zarządzania i zastosowania.
  13. Poozesh, M., Mohtasebi, S.S., Ahmadi, H., Asakereh, A. (2012). Determining the reliability function of farm tractors. Elixir Project Management, 47, 9074-9078.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-1587
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.1515/agriceng-2020-0020
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu