BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szopa Łukasz (Poznan University of Technology, Poznań, Poland), Cyplik Piotr (Poznan University of Technology, Poland)
Tytuł
The Concept of Building a Digital Transformation model For Enterprises from the Sme Sector
Koncepcja budowy transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa dla przedsiębiorstw sektora MŚP
Źródło
LogForum, 2020, vol. 16, nr 4, s. 593-601, rys., tab., bibliogr.33 poz.
Słowa kluczowe
Diagram Ishikawy, Transformacja cyfrowa, Transformacja przedsiębiorstw, Gospodarka cyfrowa, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Ishikawa diagram, Digital transformation, Transformation of enterprises, Digital economy, Small business
Uwagi
summ., streszcz.
This work has been fully supported/funded by Connecting Europe Facility TRANSPORT under Grant No. 2014-EU-TM-0686-S "e-Freight Implementation Action (e-Impact)".
Abstrakt
Wstęp: Ekosystem rozwiązań i technologii cyfrowych wchodzący w skład gospodarki cyfrowej, obecny w większości małych bądź średnich przedsiębiorstw w większości przypadków można uznać za słabo rozwinięty i przestarzały, co wpływa w bezpośredni sposób negatywnie na stopień efektywności realizacji ich działań na poziomie operacyjnym. Istotnym elementem budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw może być implementacja modelu przeprowadzenia ich transformacji cyfrowej jako elementu szerszej koncepcji cyfrowych łańcuchów dostaw. Metody: W artykule zastosowano metodę "case study" oraz badanie ankietowe do opracowania modelu transformacji cyfrowej przedsiębiorstw z sektora MSP. W pracy wykorzystano koncepcję Indeksu Cyfryzacji oraz narzędzia jakościowe, do których zaliczono m.in. diagram Ishikawy oraz analizę SWOT. Środowiskiem badań było przedsiębiorstwo produkcyjne z branży meblowej pełniące również funkcję głównego koordynatora, pomiędzy wszystkimi ogniwami, z którymi współpracuje w ramach łańcucha dostaw. Wyniki: W artykule opisano zjawiska cyfrowej transformacji, będącej główną siła napędową gospodarki cyfrowej oraz cyfryzacji stanowiącej nieodzowny element przeobrażania modeli funkcjonowania przedsiębiorstw zgodnie z jej zasadami. Scharakteryzowano również końcowy efekt transformacji cyfrowej łańcuchów dostaw, którym jest tworzenie nowych modeli biznesu opartych na właściwościach rozwiązań cyfrowych nazywanych cyfrowymi łańcuchami dostaw. W efekcie rozważań zaproponowano koncepcję budowy modelu transformacji cyfrowej przedsiębiorstw w sektorze MSP. Wnioski: Model transformacji cyfrowej przedsiębiorstw w sektorze MSP obejmować powinien zarówno ocenę obecnego poziomu cyfryzacji przedsiębiorstwa jak również propozycję jego transformacji cyfrowej. Zwiększenie stopnia cyfryzacji badanego w ramach case study przedsiębiorstwa pozwoli w dłuższej perspektywie czasu na uzyskanie wzrostu efektywności realizowanych zadań głównie pod kątem redukcji czasu ich wykonywania oraz poprawy sprawności przepływu informacji między wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw, zapewniając jednocześnie możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej na głównymi rywalami, którzy nie przeprowadzili cyfrowej transformacji funkcjonowania swojego modelu biznesu.(abstrakt oryginalny)

Background: The ecosystem of digital solutions and technologies that is a part of digital economy, present in most small and medium-sized enterprises, can be considered underdeveloped and outdated, which has a direct negative impact on the effectiveness of the implementation of activities at the operational level. An important element of building a competitive advantage of small and medium-sized enterprises may be the implementation of a model for their digital transformation as an element of a wider concept of digital supply chains. Methods: The article uses the method of "case study" and questionnaire research to develop a model of digital transformation of enterprises from the SME sector. It is worth pointing out that small and medium-sized enterprises are the most numerous group of institutional participants in the modern market economy. The work uses the concept of the Digitization Index and quality tools, which include, inter alia, Ishikawa diagram and SWOT analysis. The research environment was a manufacturing company from the furniture industry, also acting as the main coordinator between all the links with which it cooperates within the supply chain Results: The article describes the phenomena of digital transformation, which is the main driving force of the digital economy and digitization, which is an indispensable element of transforming business models in accordance with its principles. The final effect of digital transformation of supply chains, which is the creation of new business models based on the properties of digital solutions, called digital supply chains, was also characterized. As a result of the considerations, a concept for building a digital transformation model for enterprises in the SME sector was proposed. Conclusions: The model of digital transformation of enterprises in the SME sector should include both the assessment of the current level of digitization of the enterprise as well as the proposal of its digital transformation. Increasing the degree of digitization of the enterprise surveyed as part of the case study will allow, in the long run, to achieve an increase in the effectiveness of the tasks performed, mainly in terms of reducing the time of their execution and improving the efficiency of information flow between all participants in the supply chain.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berman S.J., 2012. Digital Transformation: Opportunities to Create New Business Models, "Strategy& Leadership", 40, 2, 2012, 16-24, https://doi.org/10.1108/1087857121120931 4
  2. Ciesielski M., Konecka S., 2019. The main areas of methodological reflection in the supply chains research . Logforum 15 (3), 4. http://doi.org/10.17270/J.LOG.2019.341
  3. Combe C., 2006. Introduction to E-buisness - managment and strategy, First edition, Elsevier Ltd., Oxford 2006. http://kolegjifama.eu/materialet/Biblioteka %20Elektronike/Introduction%20to%20e- Business%20Management%20and%20Strat egy.pdf
  4. Goldfrab A., Greenstein S.M., Tucker C.E., 2015. Economic Analysis of The Digital Economy, National Bureau of Economic Research, The University of Chicago, Chicago. ISBN- 13: 978-0-226-20698. http://doi.org/10.7208/chicago/9780226206 981.001.0001
  5. Hines T., 2014. Supply Chain Strategies: Demand Driven and Customer Focused, Routledge, New York, 2014. ISBN: 978-0- 20363166-9(ebk)
  6. Horzela A., Supply chain digitization: why two out of three implementations fail and what to do to avoid it? Logistyka, 3/2019, 60-61.
  7. Kache F., Seuring S., 2017. Challenges and opportunities of digital information at the intersection of big data Analytics and supply chain managment, "International Journal of Operations&Production Management", 37(1), January 2017. https://doi.org/10.1108/IJOPM-02-2015- 0078
  8. Kersten W., Schröder., Indorf., Potenziale der Digitalisierung für das Supply Chain Risikoschaftliche Forschung (ZfbF), in: Kersten W., Seiter M., von See B., Hackius N., Maurer T., 2017. Trends and Strategies in Logistics and Supply Chain Management. Digital Transformation Opportunities, BVL International, Bremen, Hamburg, http://doi.org/doi.org/10.1007/978-3-658- 18488-9_3
  9. McKinsey&Company., Digital Poland. 2016. A chance for a technological leap to the global economic first league, McKinsey &Company, Forbes Polska, 2016, 3-35.
  10. Osmólski W., Voronina R., Koliński A., 2019. Verification of the possibilities of applying the principles of the physical internet in economic practice . Logforum 15 (1), 1. http://doi.org/10.17270/J.LOG.2019.310
  11. Richey Jr R.G., Morgan T.R., Lindsey-Hall K., Adams F.G., 2016. A global exploration of big data in the supply chain, "International Journal of Physical Distribution&Logistics Management", 46, 8, 710-739, http://doi.org/10.1108/IJPDLM-05-2016- 0134
  12. Wang C., Ahmed P., 2007. Dynamic capabilities: a review and research agenda, The International Journal of Management Reviews, 9, 1, 31-51. http://doi.org/10.1111/j.1468- 2370.2007.00201.x
  13. Wieczerniak S., Milczarek J., 2019. Concept for identifying problems in supply chains in omni-channel systems . Logforum 15 (3), 3. http://doi.org/10.17270/J.LOG.2019.353
  14. Wu L., Yue X., Jin A., Yen D.C., 2016. Smart Supply Chain Management: A Review and Implication for Future Research, The International Journal of Logistics Managment, 27 2/2016, 395-417. http://doi.org/10.1108/IJLM-02-2014-0035
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1895-2038
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17270/J.LOG.2020.497
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu