BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Siudek Tomasz (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Efektywność technologii IT w bankach komercyjnych w Polsce
Efficiency of IT Technology in Commercial Banks in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2020, nr 5 (64), s. 179-191, tab., bibliogr. 25 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Banki komercyjne, Technologia informacyjna, Efektywność
Commercial banks, Information Technology (IT), Effectiveness
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C14, C61, C67, G21
streszcz., summ.
Abstrakt
Głównym celem pracy jest określenie efektywności technicznej technologii IT w bankach komercyjnych w Polsce. Badania obejmują 13 banków komercyjnych w latach 2014-2017. W pracy wykorzystano nieparametryczną metodę DEA. Zastosowano w niej model BCC o zmiennych efektach skali zorientowany na efekty. Nakładami technologii IT w DEA były takie zmienne, jak: wartość oprogramowania IT, wartość sprzętu teleinformatycznego i koszty eksploatacji technologii IT, efektami zaś liczba użytkowników bankowości internetowej i liczba użytkowników bankowości mobilnej. Z badań wynika, że spośród wszystkich uwzględnionych banków tylko sześć wykazywało maksymalną efektywność techniczną technologii IT równą 100%, pozostałe banki były relatywnie nieefektywne i odznaczały się wskaźnikami efektywności w przedziale od 22 do 99%.

The main purpose of this study is to determine the technical efficiency of IT technology in commercial banks in Poland. The research covers 13 commercial banks over the period 2014-2017. A non-parametric Data Envelopment Analysis (DEA) with standard BCC, or variable returns to scale, model oriented on outputs was adopted. The DEA inputs for IT technology were represented by such variables as: value of IT software, value of ICT equipment and costs of IT technology exploitation, while DEA outputs included: number of Internet banking users and number of mobile banking users. According to the obtained results, only six out of all investigated banks achieved maximum efficiency scores for IT technology, i.e. equal to 100%, while the remaining banks were relatively inefficient with efficiency scores ranging from 22% to 99%.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berger, A. N. (2003). The Economic effects of technological progress: Evidence from the banking industry. Journal of Money, Credit, and Banking, (35), 1-43.
  2. Berger, A. N. i DeYoung, R. (2002). Technological progress and the geographic expansion of the banking industry (Federal Reserve Board Finance and Economics Discussion Series 2002-31). Pobrano 15.10.2017 z http://www.federalreserve.gov/pubs/feds/2002/200231/200231pap
  3. Berger, A. N. i Humphrey, D. B. (1997). Efficiency of financial institutions: International survey and directions for future research. European Journal of Operational Research, (98), 175-212.
  4. Chai, B. B. H. i in. (2016). Banking services that influence the bank performance. Procedia - Social and Behavioral Science, (224), 401-407.
  5. Chen, C. i Zhang, Z. (2018). Linkage between FinTech and traditional financial sector in U.S. - comparative study during and after global financial crisis. Jönköping: Jönköping International Business School.
  6. DeYoung, R., Lang, W. W. i Nolle, D. E. (2006). How the internet affects output and performance at community banks. Journal of Banking and Finance (w druku).
  7. Ekwueme, C. M., Egbunike, P. A. i Okoye, A. (2012). An empirical assessment of the operational efficiency of electronic banking: Evidence of Nigerian banks. Review of Public Administration & Management, 1(2), 119-149.
  8. Furst, K., Lang, W. W. i Nolle, D. E. (2000a). Who offers internet banking? Quarterly Journal, Office of the Comptroller of the Currency, 19(2), 27-46.
  9. Furst, K., Lang, W. W. i Nolle, D. E. (2000b). Internet banking: Developments and prospects, economic and policy analysis (Working Paper No. 2000-9). Office of Comptroller of the Currency, September.
  10. Furst, K., Lang, W. W. i Nolle, D. E. (2002a). Internet banking: Developments and prospects (Working Paper. Center for Information Policy Research), Harvard University, April.
  11. Furst, K., Lang, W.W. i Nolle, D. E. (2002b). Internet banking. Journal of Financial Services Research, 22(1-2), 93-117.
  12. Gomber, P. i in. (2017). Digital finance and FinTech: Current research and future research directions. Journal of Business Economics, (87), 537-580.
  13. Główny Urząd Statystyczny [GUS]. (2014). Technologie informacyjne. Pobrano 10.11.2017 z http://old.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML. htm?id=POJ-1490.htm
  14. Hasan, I., Maccario, A. i Zazzara, C. (2002). Do internet activities add value? The Italian bank expe-rience (Working Paper, Berkley Research Center), New York University.
  15. Hernando, I. i Nieto, M. J. (2005). Is the Internet delivery channel changing banks' performance? The case of Spanish banks. Banco de Espana (maszynopis niepublikowany).
  16. Humphrey, D. B. (2002). U.S. cash and card payments over 25 years (Working paper), Florida State University.
  17. IDC. (2019). Wydatki na technologie IT/ICT na świecie. Pobrano 31.05.2018 z https://www.idc.com/promo/global-ict-spending/
  18. Klapper, L. F. i Kraus, E. (2002). The information infrastructure of South Africa. World Bank, mimeo.
  19. Pawłowska, M. i Kozak, S. (2008). Przystąpienie Polski do strefy euro a efektywność, poziom konkurencji oraz wyniki polskiego sektora finansowego. Materiały i Studia NBP, (228), 12-14.
  20. Radecki, L. J., Wenninger, J. i Orlow, D. K. (1997). Industry structure: Electronic delivery's potential effects on retail banking. Journal of Retail Banking Services, 19(4), 57 63.
  21. Shamim, F., Anjum, S. W. i Walki, A. A. (2015). Banking risk and operating efficiency measures in the era of IT. Accounting and Finance Research, 4(1), 103-110.
  22. Shu, W. i Strassmann, P. A. (2005). Does information technology provide banks with profit? Information & Management, (42), 781-787.
  23. Siam, A. Z. (2006). Role of the electronic banking services on the profits of Jordanian banks. American Journal of Applied Sciences, 3(9), 1999-2004.
  24. Statista. (2019). Wydatki banków na IT/ICT według wybranych regionów na świecie. Pobrano 31.05.2019 z https://www.statista.com/statistics/554889/it-expenses-of-banks-by-region/
  25. Widawski, P. i in. (2016). FinTech w Polsce. Bariery i szanse rozwoju. Obserwatorium.biz i Centrum Prawa Nowych Technologii, 1-79.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2020.5.13
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu