BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szutowski Dawid (Poznań University of Economics and Business)
Tytuł
The Impact of Management Control Systems on Decision-making Quality Throughout the Innovation Process. An Empirical Analysis
Wpływ controllingu na jakość decyzji podejmowanych w procesie innowacyjnym. Analiza empiryczna
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2020, nr 6 (64), s. 182-195, tab., bibliogr. 35 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Controlling, Innowacje, Proces decyzyjny
Controlling, Innovations, Decision proces
Uwagi
Klasyfikacja JEL: O32, O31, D81
streszcz., summ.
This work was supported by the National Science Centre, Poland (Narodowe Centrum Nauki) under grant number 2018/29/B/HS4/00159.
Abstrakt
Współczesna rzeczywistość gospodarcza charakteryzuje się nasilającą się walką konkurencyjną, która wymusza na przedsiębiorstwach podejmowanie ciągłych działań innowacyjnych. Możliwość ustanowienia nieprzerwanego procesu innowacyjnego uzależniona jest od jakości decyzji podejmowanych na jego kolejnych etapach. Jednocześnie systemy controllingowe dostarczają menedżerom informacji niezbędnych do podejmowania decyzji. W tym kontekście celem niniejszego artykułu było zmierzenie wpływu implementacji różnych typów controllingu na jakość decyzji podejmowanych w ramach procesu innowacyjnego. Analizę empiryczną oparto na badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród przedstawicieli 64 polskich przedsiębiorstw giełdowych w trzecim i czwartym kwartale 2019 roku oraz pierwszym kwartale roku 2020. Dane zagregowano przy wykorzystaniu analizy głównych składowych (PCA), a kierunek i siłę zależności pomiędzy zmiennymi określono z użyciem regresji wielorakiej. Uzyskane wyniki wskazują, iż zależność pomiędzy wprowadzeniem organicznych i mechanistycznych typów controllingu a jakością decyzji nie może być analizowana w oderwaniu od etapu procesu innowacyjnego. Kierunek i siła zależności pomiędzy tymi zmiennymi różni się w sposób statystycznie istotny na kolejnych etapach tego procesu.

Increasing competition in the present dynamic business environment pressurizes companies to innovate perpetually. The ability to establish and successfully manage a permanent innovation process depends on the quality of decisions made at its consecutive stages. At the same time, management control systems provide managers with the informational basis for decision-making. Thus, the purpose of this paper was to measure the impact of different forms of management control on decision-making quality throughout the innovation process. The analysis was based on a survey conducted amongst the representatives of 64 Polish industrial companies in the third and fourth quarters of 2019 and the first quarter of 2020. Analytical tools included principal component analysis (PCA), used to aggregate data, and multivariate multiple regression models, used to determine the relationships between variables. The findings demonstrate that the relationship between mechanistic and organic forms of management control and decision-making quality may not be analyzed in isolation from the stage of the innovation process. The direction and strength of the relationships between these variables differs at consecutive stages of the innovation process in a statistically significant way.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abernethy, M. A., and Lillis, A. (1995). The impact of manufacturing flexibility on management control system design. Accounting Organizations and Society, 20(4), 241-258.
  2. Anthony, R., and Govindarajan, V. (2001). Management control systems. McGraw Hill: Boston.
  3. Baker, K.G., and Albaum, G.S. (1986). Modelling new product screening decisions. Journal of Product Innovation Management, 3(1), 32-39.
  4. Bisbe, J., and Otley, D. (2004). The effects of the interactive use of management control systems on product innovation. Accounting, Organizations and Society, 29(8), 709-737.
  5. Burns, T., and Stalker, G. (1961). The management of innovation. London: Tavistock
  6. Charnes, A., Cooper, W., and Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision-making units. European Journal of Operational Research, 2(6), 429-44.
  7. Chenhall, R. H. (1997). Reliance on manufacturing performance measures, total quality management and organizational performance. Management Accounting Research, 8, 187-206.
  8. Chenhall, R. H. (2003). Management control systems design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future. Accounting, Organizations and Society, 28(2-3), 127-168.
  9. Cooper, R. G., Edgett, S., and Kleinschmidt, E. (2001). Portfolio management for new product development: Results of an industry practices study. R&D Management, 31(1), 361-80.
  10. Cornish, R. (2007). Principal component analysis. Mathematics learning centre (3rd edition). Chapman and Hall.
  11. Datallo, P. (2013). Analysis of multiple dependent variables. Oxford: Oxford Scholarship Online. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199773596.001.0001
  12. Davila, T. (2000). An empirical study on the drivers of management control systems' design in new product development. Accounting, Organizations and Society, 25, 383-409.
  13. De Brentani, U. (2000). Designing and marketing new products and services. In K. Blois (Ed.), Oxford textbook of marketing (pp. 500-550). Oxford: Oxford University Press.
  14. Govindarajan, V., and Fisher, J. (1990). Strategy, control systems and resource sharing: effects on business- unit performance. Academy of Management Journal, 33, 259-285.
  15. Hammedi, W., Van Riel, A., and Sasovova, Z. (2013). Improving screening decision making through transactive memory systems: a field study. Journal of Product Innovation Management, 30(2), 316-330.
  16. Henri, J. F. (2006). Management control systems and strategy: a resource-based perspective. Accounting, Organizations and Society, 31(6), 529-558.
  17. Hobday, M. (2005). Firm-level innovation models: Perspectives on research in developed and developing countries. Technology Analysis and Strategic Management, 17(2), 121-146, https://doi. org/101080/09537320500088666
  18. Jansen, J. J. P., van den Bosch, F. A. J., and Volberda, H. W. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: effects of organizational antecedents and environmental moderators. Management Science, 52(11), 1661-1674.
  19. Johnson, R., and Wichern, D. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis (sixth edition). Prentice- -Hall.
  20. Kotsemir, M., and Meissner, D. (2013). Conceptualizing the innovation process - trends and outlook (Working Papers Series: Science, Technology and Innovation, 10), 1-33.
  21. Lewis, M. W., Welsh, M. A., Dehler, G. E., and Green, S. G. (2002). Product development tensions: exploring contrasting styles of project management. Academy of Management Journal, 45(3), 546-564.
  22. Louw, L., Schutte, C., Seidel, C., and Imser, C. (2018). Towards a flexible innovation process model assuring quality and customer needs. South African Journal of Industrial Engineering, 29(May), 155-168. https:// doi.org/10.7166/29-1-1911
  23. Macintosh, N. (1994). Management accounting and control systems: an organizational and behavioural approach. Chichester, UK: John Wiley.
  24. Malmi, T., and Brown, D. A. (2008). Management control systems as a package: opportunities, challenges and research directions. Management Accounting Research, 19(4), 287-300.
  25. March, J. (1994). A primer on decision making. The Free Press: New York.
  26. Noorani, H. (2010). Rational decision-making. Xlibris: USA.
  27. Ouchi, W. (1979). A conceptual framework for the design of organizational control mechanisms. Management Science, 25(9), 833-848.
  28. Rockness, H., and Shields, M. (1984). Organizational control systems in research and development. Accounting, Organizations and Society, 9, 165-177.
  29. Sheremata, W. A. (2000). Centrifugal and centripetal forces in radical new product development under time pressure. Academy of Management Review, 25(2), 389-408.
  30. Szutowski, D. (2018). Abnormal market valuation and new product announcements: the role of advancement stage and innovativeness. Innovation: Organization and Management, 20(2), 192-208, https://doi.org/10.1080/14479338.2018.1428104
  31. Szutowski, D. (2019). The importance of decision-making quality throughout the product innovation development process. In A. Ujwary-Gil, N. R. Potoczek (Eds.). Organizations in the face of growing competition in the market (pp. 125-145).
  32. Szutowski, D., Szulczewska-Remi, A., and Ratajczak, P. (2019). Managing innovation processes in industrial sector qualitative study. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 282-300, https://doi.org/10.10 80/1331677X.2018.1553681
  33. Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation. Management Science, 32(5), 590-607.
  34. van Riel, A., Semeijn, J., Hammedi, W., and Henseler, J. (2011). Technology-based service proposal screening and decision-making effectiveness. Management Decision, 49(5), 762-783.
  35. Ylinen, M., and Gullkvist, B. (2014). The effects of organic and mechanistic control in exploratory and exploitative innovations. Management Accounting Research, 25, 93-112.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2020.6.14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu