- Autor
- Kisiołek Artur (University of Social and Economics in Środa Wlkp.), Karyy Oleh (Lviv Polytechnic National University, Ukraine), Нalkiv Liubov (Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine)
- Tytuł
- Comparative Analysis of the Practice of Internet Use in the Marketing Activities of Higher Education Institutions in Poland and Ukraine
Analiza porównawcza praktycznego wykorzystania internetu w działaniach marketingowych uczelni wyższych w Polsce i na Ukrainie - Źródło
- Comparative Economic Research, 2020, vol. 23, nr 2, s. 87-102, tab., rys., bibliogr. 17 poz.
- Słowa kluczowe
- Szkolnictwo wyższe, Komunikowanie marketingowe, Marketing internetowy, Analiza porównawcza
Higher education, Marketing communication, e-marketing, Comparative analysis - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: I23, M3, P52
summ., streszcz. - Abstrakt
- W warunkach ery informacyjnej zwiększa się rola szkolnictwa wyższego w systemie czynników stymulujących postęp społeczny, wzrasta też poziom konkurencji w środowisku dostawców tych usług. Wymaga to dywersyfikacji polityki marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego, jej digitalizacji i integracji w przestrzeni wirtualnej. W celu zbadania roli narzędzi internetowych i ich znaczenia w działaniach marketingowych przeprowadzono badania ankietowe wśród menedżerów i specjalistów instytucji szkolnictwa wyższego na Ukrainie i w Polsce. Uzyskane dane posłużyły jako podstawa do badania poziomu zmienności, podobieństwa struktur i ogólnej spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów. Zweryfikowano hipotezy dotyczące braku istotnych różnic między przewidywaną rolą Internetu w działalności marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce i na Ukrainie, spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów na temat poziomu rozpowszechnienia praktyk korzystania z Internetu w działaniach marketingowych instytucji szkolnictwa wyższego oraz docierania przez Internet do potencjalnych studentów przez szkoły wyższe z uwzględnieniem czynników geograficznych. Dominująca cecha Internetu - szybki dostęp do informacji - umożliwia skuteczne działania marketingowe. Osoby zarządzające szkołami wyższymi powinny zwiększyć świadomość pracowników działów marketingu w zakresie korzystania z Internetu w celu rozszerzenia świadczenia usług edukacyjnych, zintensyfikowania interakcji z klientami, przyciągnięcia sponsorów, promowania własnych marek, badań rynku i tym podobnych. (abstrakt oryginalny)
In the information age, the role of higher education as a factor of social progress is increasing. The competition among higher education institutions is also growing. This requires higher education institutions' (HEIs) marketing policies to be diversified, digitalized, and integrated into the virtual space. In order to find out the role and importance of Internet tools and in marketing activities, a questionnaire survey was conducted among managers and specialists of HEIs in Ukraine and Poland. The data served as the basis to study the level of variation, structure similarity, and consistency of the generalized responses of the respondents of the two countries. We verified hypotheses about (1) the absence of significant differences between the estimates of the role of the Internet in the marketing activities of HEIs in Poland and Ukraine; (2) the consistency of answers of the respondents of the two countries regarding the use of the Internet in market activites of HEIs; (3) HEIs' use mostly geo-targeting potential consumers of higher education online. The dominant feature of the Internet - quick access to information - enables effective marketing activities. The management of HEIs should increase the awareness of their marketing staff in using the Internet to expand the delivery of educational services, intensify interviewing practices for obtaining feedback from customers, attract sponsors, promote their own brands, do market research, and so on. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bartosik-Purgat, M. (2018), Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Beztelesna, L., Vasyliv, V. (2016), Internet marketing as a formation resource of image policy and competitiveness of University, "Herald of the National University of Water and Environmental Engineering, Rivne", Vol. 3 (75), pp. 17-29.
- Buchnowska, D. (2013), Activity of the best Polish universities on the Facebook social network, "Economic Problems of Services", Vol. 105, pp. 605-614.
- Daynovskyy, Y., Semak, B., Boychuk, I. (2018), Digital communication strategies in marketing of higher education services, "Visnyk of Lviv Trade and Economic University. Economic Sciences", Vol. 56, pp. 5-11. https://doi.org/10.36477/2522-1205-20 18-56-01
- Hall, H., Peszko, K. (2016), Social media as a relationship marketing tool of modern university, "Marketing i Zarządzanie", Vol. 5 (46), pp. 41-56. https://doi.org/10.18 276/miz.2016.46-05
- Illiashenko, S. (2014), Internet-marketing of scientifically-educational services. "Scientific works of Donetsk National Technical University. Economic series", Vol. 4, pp. 271-277.
- Kisiołek, A. (2018), Internet advertising as a marketing tool of higher education institutions in Poland, "Visnyk of Academician Stepan Demianchuk International University of Economics and Humanities in Rivne", Vol. 2 (20), pp. 51-59.
- Kisiołek, A., Karyy, O., Prokopenko, O. (2018), Online marketing of higher education institutions of Poland and the Ukraine in the light of research, "Visnyk of Lviv Polytechnic National University. Series of Logistic", Vol. 892, pp. 105-113.
- Mozgova, G., Kolosovska, O., Onishchenko, V. (2017), Use of the mobile application "INSTAGRAM" as an Internet marketing tool for social communications to promote the brand of higher education institutions and their subdivisions, "Scientific Herald of Kherson State University", Vol. 23 (2), pp. 77-82.
- Petrunya, Y., Petrunya, V. (2018), The environment of university activity and marketing aspects of management, "Scientific View: Economics and Management", Vol. 2 (60), pp. 115-121. https://doi.org/10.32836/2521-666X/2018-2-60-16
- Prosovych, O., Botsman, Y. (2018), Marketplace as a digital marketing tool, "Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues", Vol. 5, No. 897, pp. 32-38. https://doi.org/10.23939/semi2018.01.032
- Smyczek, S., Matysiewicz, J. (2015), New Media in Higher Education Market, Publishing House of the University of Economics in Katowice, Katowice.
- The 7 hottest higher ed digital marketing trends for 2019. Retrieved from: https://www .higher-education-marketing.com (accessed: 10.07.2019).
- The Most Important 2019 Higher Education Marketing Trends. Retrieved from: https:// linchpinseo.com/marketing-trends-in-higher-education/ (accessed: 10.07.2019).
- Wojciechowska, I. (2018), The Scale of Using Social Media by Universities in Poland, "Modern Management Review", Vol. 25 (1), pp. 169-182.
- Zabolotskiy, А. (2016), Internet marketing of Distance Learning in Ukrainian Universities (for example, the University of Economics and Law "Krok"). "Youth and the Market", Vol. 3 (164), pp. 164-167.
- Zhehus, О. (2018), Forming of the Social Media Marketing strategy of higher education institutions, "Marketing and Digital Technologies", Vol. 2 (2), pp. 58-75. https://doi .org/10.15276/mdt.2.2.2018.5
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-2008
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.18778/1508-2008.23.14