BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wenderlich Paulina
Tytuł
Polityka repertuarowa Teatru Polskiego w Bydgoszczy w latach 2006-2014. Aspekty edukacyjne i poznawcze
Repertoire Policy of the Polish Theatre in Bydgoszcz in the Years 2006-2014. Educational and Cognitive Aspects
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2016, t. 17, z. 2, s. 147-157, bibliogr. 12 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Teatr, Polityka kulturalna, Misja przedsiębiorstwa
Theater, Cultural policy, Enterprise mission
Uwagi
summ.
Abstrakt
Na potrzeby niniejszego artykułu posługuję się określeniem "polityka repertuarowa", które wydaje się trafne i uzasadnione z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, przez "politykę repertuarową" rozumiem spójność działań i jasno określonych, konsekwentnie realizowanych nurtów programowych (teatr jako instytucja kultury i sztuki), ale także aspekty dotyczące zarządzania, tworzenia spójnego, czytelnego dla widza wizerunku (teatr jako instytucja publiczna). Po drugie, polityka to również realizacja wyznaczonych celów w środowisku o zróżnicowanych poglądach. Teatr Polski w Bydgoszczy (TPB) nie stronił (i nadal nie stroni) od tematów społecznie istotnych, weryfikujących zastaną rzeczywistość, kontrowersyjnych, wzbudzających skrajne opinie i silne emocje, wybiegających daleko poza koncepcję ludyczną. Teatr, jako część sfery publicznej, jest więc miejscem dyskusji. Po trzecie, częścią założeń repertuarowych Teatru Polskiego jest aktywny udział odbiorców w tworzeniu oraz funkcjonowaniu przestrzeni społeczno-kulturowej, co daje możliwość realizacji dobra wspólnego. Analizę polityki repertuarowej TPB zdecydowałam się zawęzić do aspektów edukacyjnych i poznawczych. Wydają się one interesujące w kontekście patrzenia na teatr jako na instytucję spełniającą funkcje inne niż tylko rozrywkowa i kulturalna. Ponadto z racji publicznego charakteru teatr wywiera silny wpływ na życie kulturalne lokalnej społeczności. Cezury czasowe podejmowanej problematyki ograniczam do lat 2006-2014, kiedy funkcję dyrektora artystycznego i naczelnego teatru pełnił Paweł Łysak. (fragment tekstu)

The purpose of this paper is to demonstrate the role of theatre education in creating a coherent and well-thought repertoire policy of an institution. In this context, questions arise about the role of culture in education and in shaping social attitudes as well as critical thinking skills. The author analyzed the research problem on the basis of selected educational activities (aimed at different audiences) carried out at the Polish Theatre in Bydgoszcz. The use of theatrical and quasi-theatrical forms in education/pedagogy implies not only the development of sensitivity to art, but above all, breaking down communication barriers and gaining new experience and knowledge. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ankiety udostępnione przez Teatr Polski.
  2. Folder VIII Festiwalu Prapremier i Międzynarodowego Aneksu w Bydgoszczy - w zbiorach autorki.
  3. Fragment tekstu Doroty Ogrodzkiej o pracy Młodej Sceny - udostępniony przez Teatr Polski.
  4. Gazeta festiwalowa nr 10 z 15.10.2009 r. - w zbiorach autorki.
  5. Materiały archiwalne Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
  6. Program sezonu 2011/2012 udostępniony przez Teatr Polski.
  7. Ulotka informacyjna o premierze Kobiet do środka - w zbiorach autorki.
  8. Wystąpienie Sekretarza Generalnego Polskiego Komitetu do spraw UNESCO profesora Sławomira Ratajskiego w Sejmie RP w dniu 25 marca 2011 roku podczas konferencji Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, http://www.unesco.pl/kultura/neste/5/article/27/konferencja-na-temat-edukacji-kulturalnej [odczyt: 04.07.2015].
  9. http://www.teatrpolski.pl/idea.html [odczyt: 04.07.2015].
  10. Jagodzińska K., Edukacja kulturalna na rzecz kreatywności i innowacyjności [w:] J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Warszawa 2013.
  11. Jankowska A., Edukacja kulturalna a przemiany cywilizacyjne i ekonomiczne [w:] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Warszawa-Zielona Góra 2000.
  12. Teatr wspólny, Ł. Chotkowski, A. Hanyżewska, P. Sztarbowski, M. Urbaniak (red.), Bydgoszcz 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.16.010.4484
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu