BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kamiński Jacek (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
Tytuł
Uwagi na temat nauczania marketingu na kierunku zarządzanie o profilu praktycznym
Comments on Teaching Marketing in the Fields of Management with a Practical Profile
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2020, t.14, nr 2, s. 86-106, bibliogr. 61 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Marketing, Zarządzanie, Nauczanie, Marketing usług, Marketing handlowy, Praktyka zarządzania, Edukacja ekonomiczna
Marketing, Management, Teaching, Service marketing, Trade marketing, Management practice, Economic education
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych problemów związanych z nauczaniem marketingu na studiach z zakresu Zarządzania o profilu praktycznym. Materiał i metody: Analizę przeprowadzono na bazie doświadczeń pochodzących z nauczania przedmiotu Marketing w handlu i usługach w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Wyniki: Omówiono bariery związane z tego rodzaju nauczaniem przedmiotu. W związku z prezentowanym niekiedy błędnym poglądem, że nauczanie marketingu o profilu praktycznym powinno być całkowicie pozbawione teorii, wyjaśniono czym jest teoria marketingu i jaką rolę spełnia ona w praktycznym w nauczaniu marketingu. Wnioski: W podsumowaniu artykułu przedstawiono wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy. (abstrakt oryginalny)

Management is one of the fields of study that can be implemented on the basis of the so-called practical teaching profile. Marketing subjects play an important role in teaching the issues. The aim of the article is to present selected problems related to teaching marketing in the field of management with a practical profile. Material and methods. The analysis was based on the author's experience from teaching the subject of Marketing in Trade and Services at Pope John Paul II Sate Higher Education School in Biała Podlaska. Results. The article presents the essence of marketing as an area of knowledge. It describes how the subject of Marketing in Trade and Services is realized and explains why it is a practical subject. Barriers related to this type of teaching the subject were discussed. Due to the sometimes-presented erroneous view that teaching marketing with a practical profile should be completely devoid of theory, it was explained what the theory of marketing is and what role it plays in the practical teaching of marketing. Conclusions. The summary of the article presents conclusions resulting from the conducted analysis. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. About AMA (2020). Pobrane z: https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/About.aspx (dostęp: 15.04.2020 r.).
  2. Alderson, W. (1950). Marketing Efficiency and the Principle of Postponement. Cost and Profit Outlook, 3, 424.
  3. Alderson, W. (1957). Marketing Behavior and Executive Action. A Functionalist Approach to Marketing Theory. Homewood IL.: Richard D. Irwin.
  4. Alderson, W. (1958). The Analytical Framework for Marketing. W: D. Duncan (red.), Proceedings: Conference of Marketing from Far Western States (15-28). Berkeley: University of California.
  5. Baker, M.J. (2016). Marketing: Philosophy or Function? W: M.J. Baker, M. Saren (red.), Marketing Theory (s. 3-30). London: Sage.
  6. Bartels, R. (1970). Marketing Theory and Metatheory. Homewood, IL.: Richard D. Irwin.
  7. Converse, P.D. (1930). The Elements of Marketing. New York: Prentice-Hall.
  8. Coulter, R.A. (2016). From Fragmentation to Imagination: Moving to Marketing's Next Era. Academy of Marketing Science Review, 6(3-4), 132-141.
  9. Cox, R., Alderson, W. (1948). Towards a Theory of Marketing. Journal of Marketing, 13(2), 137-152.
  10. Dixon, D.F., Blois, K.J. (1983). Some Limitations of the 4Ps as a Paradigm of Marketing. Proceedings. Marketing Education Group Conference. Cranfield
  11. Drucker, P. (1954). The Practice of Management. New York: Harper & Row
  12. Drucker, P. (2007). Management: Tasks, Responsibilities, Practices. Piscataway, NJ.: Transaction Publishers.
  13. El-Anasary, A., Shaw, E.H., Lazer, W. (2018). Marketing's Identity Crisis: Insight from the History of Marketing Thought. AMS Review, 8(1-2), 5-17.
  14. Ely, R.T. (1893). Outlines of Economics. New York: Hunt and Eaton.
  15. Finlayson, C. (2009). The Humans Who Went Extinct: Why Neanderthals Died Out and We Survived. Oxford: Oxford University Press.
  16. Floyd, C.J., Gordon, M.E. (1998). What skills are most important? A comparison of employer, student, and staff perceptions. Journal of Marketing Education, 20(2), 103-109.
  17. Giza, A. (2017). Uczeń czarnoksiężnika czyli społeczna historia marketingu. Warszawa: Wyd. UW.
  18. Gray, B.J., Ottesen, G.G., Bell, J., Chapman, C., Whiten, J. (2007). What are the essential capabilities of marketers?. Marketing Intelligence & Planning, 25(3), 271-295.
  19. Grönroos, C. (2007). In Search of the New Logic for Marketing. New York: John Wiley & Sons.
  20. Gummesson, E. (2002). Practical Value of Adequate Marketing Management Theory. European Journal of Marketing, 36(3), 325-349.
  21. Hunt, S.D. (1983) General Theories and the Fundamental Explananda of Marketing. Journal of Marketing, 47(4), 9-17.
  22. Hunt, S.D. (2002). Foundation of Marketing Theory: Toward a General Theory of Marketing. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
  23. Hunt, S.D. (2015). Marketing Theory. Foundations, Controversy, Strategy, Resource-Advantage Theory. New York: Routledge.
  24. IBM (2010). Capitalizing on Complexity: Insights from the Global Chief Executive Officer Study, IBM Global Business Services, May 2010. Pobrane z: www.01.ibm.com/industries/government/ieg/pdf/CEOstudy_2010_GovernmentFocus.pdf (dostęp: 15.4.2020).
  25. Kamiński, J. (2009). Sto lat Harvard Business School. Wkład w rozwój wczesnego marketingu. Marketing i Rynek, 12, 2-8.
  26. Kamiński, J. (2011a). Kiedy powstał marketing? Marketing i Rynek, 6, 2-9
  27. Kamiński, J. (2011b). Origin and Theoretical Sources of the Marketing Management. W: Š. Hittmár (red.), Theory of Management 3. The Selected Problems for the Development Support of Management Knowledge Base (101-107). Žilina: University of Zilina.
  28. Kamiński, J. (2014). Dlaczego definiowanie marketingu w kategoriach menedżerskich szkodzi marketingowi jako nauce. Marketing i Rynek, 6, 2-10.
  29. Kamiński, J. (2017a). System marketingowy jako centralne pojęcie nauki o marketingu - cz. 1. Marketing i Rynek, 8, 13-21.
  30. Kamiński, J. (2017b). System marketingowy jako centralne pojęcie nauki o marketingu - cz. 1. Marketing i Rynek, 9, 5-15.
  31. Kamiński, J. (2018). W kierunku nowej interpretacji zasady prymatu konsumenta marketing zorientowany na interesariuszy. Marketing i Rynek, 4(CD), 303-320.
  32. Kamiński, J. (2019). Makromarketing. Nauka o marketingu wobec problemów społecznych i środowiskowych. Warszawa: PWE.
  33. Keith, R.J. (1960). The Marketing Revolution. Journal of Marketing, 24(3), 35-38.
  34. Ketchen, D.J. Jr., Hult, G.T.M. (2011). Marketing and Organization Theory: Opportunities for Synergy. Journal of the Academy Marketing Science, 39(4), 481-483.
  35. Keynes, J.N. (1891). The Scope and Method of Political Economy. London: Macmillan.
  36. Koba, L. (2006). Teoria cyklu życia produktu - prawda czy fałsz. Marketing i Rynek, 6, 15-21.
  37. Kotler, P. (1972). A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing, 36(2), 46-54.
  38. Kotler, P. (2008). Marketing. Poznań: REBIS.
  39. Kotler, P., Levy, S. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(1), 10-15.
  40. Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0. Warszawa: MT Biznes.
  41. Kuster, I., Vila, N. (2006). A comparison of marketing teaching methods in North American and European universities. Marketing Intelligence & Planning, 24(4), 319-331.
  42. Lepore, A. (2019). Outlines of Marketing History. Proceedings of the Conference on Historical Analysis and Research in Marketing, 19, 84-119.
  43. Levitt, T. (1960). Marketing myopia. Harvard Business Review, September-October, 26-44, 173-183.
  44. Maslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  45. McCarthy, E.J. (1960). Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood. Il.: Irwin.
  46. Mruk, H., Stępień, B. (2013). Tworzenie wartości dla klienta z perspektywy konsumentów i przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  47. Nickels, W.G. (1974). Conceptual Conflicts in Marketing. Journal of Economics and Business, 26 (Winter), 140-143.
  48. Niestrój, R. (1998).Proces zarządzania marketingowego. W: J. Altkorn, T. Kramer (red.), Leksykon marketingu (193-194). Warszawa: PWE.
  49. Palmatier, R.W., Houston, M.B., Holland, J. (2018). Review Articles: Purpose, Process, and Structure. Journal of the Academy of Marketing Science, 46(1), 1-5.
  50. PNTM (2018). Marketing w opinii polskich naukowców. Wyniki badań Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu. Poznań. Pobrano z: www.pntm.pl/wp-content/uploads/2018/10/Marketing-w-opinii-polskich-naukowców.pdf (dostęp: 15.2.2019 r.).
  51. Shankar, A. (2009). Reframing Critical Marketing. Journal of Marketing Management, 25(7-8), 681-696.
  52. Shaw, A.W. (1912). Some Problems in Market Distribution. The Quarterly Journal of Economics, 26(4), 706-765.
  53. Sheth, J.N., Gardner, D.M., Garrett, D.E. (1988). Marketing Theory: Evolution and Evaluation. New York: John Wiley & Sons.
  54. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018) z dnia 20 lipca, Dz. U. 2018, poz. 1668.
  55. Vargo, S.L. (2018). Marketing Relevance Through Market Theory. Brazilian Journal of Marketing, 17(5), 730-737.
  56. Vargo, S.L., Koskela-Huotari, K., Baron, S., Edvardson, B., Reynoso, J., Colurcio, M. (2017). A Systems Perspective on Markets - Toward a Research Agenda. Journal of Business Research, 79, 260-268.
  57. Walker, I., Tsarenko, Y., Wagstaff, P., Powell, I., Steel, M., Brace-Govan, J. (2009). The Development of Competent Marketing Professionals. Journal of Marketing Education, 31(3), 253-263.
  58. Wasson, C. (1960). What is "New" About a New Product? Journal of Marketing, 24 (July), 52-56.
  59. What is Marketing? (2020). Pobrano z: http://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/ (dostęp 15.04.2020 r.).
  60. Wooliscroft, B., Tamilia, R.D., Shapiro, S.J. (red.) (2006). Twenty First Century Guide to Aldersonian Marketing Thought. Boston, MA: Springer.
  61. Zohar, D., Marshall, I. (2004). Spirituals Capital. San Francisco: Berrett-Koehler Publisher.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/124413
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu