- Autor
- Kasiewicz Stanisław (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
- Tytuł
- Wykorzystanie kategorii kultury w zarządzaniu ryzykiem w bankach
The Role of Culture in Risk Management for Banks - Źródło
- Prakseologia i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Naukowego Prakseologii, 2020, nr 1, s. 56-71, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Praxiology and Management. Scientific paper of Learned Society of Praxiology in Poland - Słowa kluczowe
- Transformacja cyfrowa, Banki, Usługi bankowe, Transformacja bankowości, Technologie cyfrowe, Kultura organizacyjna, Zarządzanie ryzykiem, Konkurencyjność banków, Regulacje bankowe
Digital transformation, Banks, Banking services, Banking transformation, Digital technologies, Organisational culture, Risk management, Banks' competitiveness, Bank regulations - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- W niespotykanym tempie dokonuje się transformacja cyfrowa przedsiębiorstw i instytucji do nowych uwarunkowań. Te zachodzące zmiany w innowacjach technologicznych, społecznych, czy regulacyjnych kształtują nowe zasady i mechanizmy konkurowania podmiotów gospodarczych w walce o względy klientów. Skuteczność i efektywność procesów transformacji przedsiębiorstw i instytucji finansowych zależy w dużym stopniu od wielu czynników, w tym od kultury ryzyka. Na podstawie analizy wyników licznych raportów, a zwłaszcza publikowanych przez MIT Sloan Management Review oraz obserwacji debat konferencyjnych poświęconych problematyce bankowej wynika, że kwestia roli kultury ryzyka w procesach cyfryzacji jest traktowana marginesowo. Najczęściej występują zdawkowe stwierdzenia przy poruszaniu problematyki strategii firm czy ładu korporacyjnego. Dlatego w artykule poszukuję się uzasadnień, jakie są przesłanki tego zjawiska i jakie argumenty przemawiają za aktywnym podejściem do kultury ryzyka w realizowanych projektach transformacyjnych. Na użytek tego artykułuje formułuje się hipotezę, że kultura ryzyka jest niezbędnym czynnikiem dla skutecznego przeprowadzenia transformacji i konkurowania w środowisku cyfrowym. (abstrakt oryginalny)
The digital transformation of enterprises and financial institutions to new conditions is developing at an unprecedented pace. These technological, social or regulatory innovations shape new rules and mechanisms of competition among business entities and in the ongoing fight for the customer favor. The effectiveness and efficiency of transformation processes depend on many factors, including the risk culture. Based on the analysis of the results of numerous reports, especially those published by "MIT Sloan Management Review", and the observation of different conference debates, it appears the issue of the role of risk culture in digitization processes is considered marginal. The most common occasional statements are limited to addressing these issues to company strategy or corporate governance. That is why in the article it is presented the justification, what are the reasons for this phenomenon. There are discussed arguments how to activate a new approach to risk culture in implemented transformation projects. For this purpose, the author's hypothesis says that risk culture is a necessary factor for successfully transforming and competing in the present digital environment. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Accenture (2019),The sphere of control, Accenture 2019, Global Risk Management Study, Bank Report.
- Afera KNF (2018), Afera KNF. Kto, gdzie, z kim i dlaczego? Wyjaśniamy krok po kroku, WP. Finanse, 16-11-2018.
- BCG (2019), Creating a More Digital, Resilient Bank, Global Risk 2019, Report BCG.
- English S., Hammond S. (2018), Cost of Compliance 2018, Thomson Reuters.
- FSB (2019), FinTech and market structure in financial services: Market developments and potential financial stability implications, Financial Stability Board, 14 February.
- HM Treasury (2016), UK FinTech on the cutting edge, HM Treasury, EY, p.14
- H2 Ventures and KPMG (2018), FINTECH100 Leading Global Fintech Innovators, H2 Ventures and KPMG.
- Kane G.C., Phillips A.N., Copulsky J., Andrus G. (2019), How Digital Leadership Is(n't) Different, Magazine: Spring 2019 Issue Research Feature, MIT Sloan Management Review, March 12, 2019.
- Karen O., Jon I., Bendik B. (2018), Digital transformation drivers, success factors and implications, Conference Paper, September 2018, p. 4.
- Kępa A.J. (2019), Wpływ "customer journey" na obsługę klienta bankowego, Forum Technologii Bankowych, Warszawa.
- Kimura R., Reeves M., Whitaker K. (2019), The new logic of competition, BCG Consulting Group, BCG Henderson Institute.
- Konferencja IT@Bank (2019), Zmiany kulturowe w organizacjach , Sesja 1, Kongres Ryzyka, BIK, Warszawa, 6 listopada 2019.
- KPMG (2019), PSD 2 i Open Banking. Rewolucja czy ewolucja?, KPMG i ZBP, Marzec 2019.
- Pietraszkiewicz K., Prezentacja. XIV Kongres Ryzyka, BIK, Warszawa, 6 listopada 2019
- Polityka (2020), Afera GetBack za zamkniętymi drzwiami. Co jest w raporcie NIK? "Polityka", 9 stycznia.
- Reynolds P. (2019), Key factors of digital transformation, ARC Advisory Group, October.
- Risk Culture (2012), Under the Microscope Guidance for Board, Institute of Risk Management.
- Rogowski W. (2019), Zasób i inflacja przepisów prawa w Polsce, "Głos Prawa", nr 1-2.
- Skinner Ch. (2017), The New Bank is 100% different to the Old Bank, Skinner Blog https://thefinanser.com › Digital Bank, access: 02.05.2017.
- Sorensen E. (2019), What is a neobank? How does it differ from traditional banks?, "Mobile transactions", September 9th.
- Zuckerberg M., Why it's time to start embracing taking risks, Marketing Ideas, https://www.marketingideasforprinters.com.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2449-8068
- Język
- pol