BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kocot Maria (University of Economics in Katowice, Poland), Kocot Damian (University of Economics in Katowice, Poland)
Tytuł
It Outsourcing as a Factor for Innovation Development in Small and Medium-sized Enterprises
Źródło
International Entrepreneurship Review, 2020, vol. 6, nr 3, s. 91-101, tab. ,bibliogr. 25 poz.
Słowa kluczowe
Outsourcing, Outsourcing informatyczny, Współpraca, Innowacje, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Outsourcing, Information technology outsourcing (ITO), Cooperation, Innovations, Small business
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F23, L20
summ.
Abstrakt
Objective: The aim of the article is to present the innovative face of IT outsourcing based on a survey. The article shows how it influences the creation of various types of innovation. The article tries to determine whether IT outsourcing affects the stimulation of innovation in the area of small and medium-sized enterprises in the Silesian Voivodeship. Research Design & Methods: Primary information was collected using the survey technique and the questionnaire interview. The main research technique was the postal questionnaire. The obtained empirical data were analysed using selected statistical methods (χ2 independence test). Findings: Firms should be made aware of the advantages of outsourcing partnership in the field of IT in terms of creating innovation. A good practice in this respect would be to create a zone of redistribution of experience in implementing IT innovations. Contribution & Value Added: The subject of the impact of IT outsourcing on the creation of innovation has not been widely discussed in the subject literature so far. This article attempts to fill that gap. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aalders, R. (2001). The IT outsourcing guide. New Jersey: John Wiley & Sons Ltd.
  2. Aarikka-Stenroos, L., Sandberg, B., & Lehtimäki, T. (2014). Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management, 10 (3), 365-381.
  3. Cho, H.J., & Pucik, V. (2005). Relationship between Innovativeness, Quality, Growth. Profitability, and Market Value. Strategic Management Journal, 60 (26), 556.
  4. Danneels, E., & Kleinschmidt, E.J. (2016). Product Innovativeness from the Firm`s Perspective: Its Dimensions and their Impact on Project Selection and Performance. Institute for the Study of Business Markets, The Pennsylvania State University.
  5. Dewick, P., & Miozzo, M. (2004). Networks and innovation: sustainable technologies in Scottish social housing. R&D Management, 54 (3), 323-333.
  6. Hakanson, H., & Snehota, I. (2006). No Business is an island: The network concept of business strategy. Scandinavian Journal of Management, 10 (3), 256-270.
  7. Hilami, M.F., Ramayah, T., Mustapha, Y., & Pawanchik, S. (2010). Product and Process Innovativeness: Evidence from Malaysian SMEs. European Journal of Social Science, 60 (16), 557.
  8. Hindle, T. (1998). Pocet Strategy. The Economist Newspaper Ltd in association with Profile Book.
  9. Kern, T., Kern, T., Willcocks, L., & Van Heck, E. (2002). The winner`s curse in IT outsourcing: strategies for avoiding relational trauma. California Management Review, 44 (2), 149-150.
  10. Kim, Y., & Lui, S. (2015). The impacts of external network and business group on innovation: Do the types of innovation matter? Journal of Business Research, 44 (9), 1964-1973.
  11. Klimas, P. (2014). Sieci innowacji. Implikacja bliskości organizacyjnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  12. Klincewicz, K. (2014). Tworzenie innowacji przez współpracę międzyorganizacyjną. In A.K. Koźmiński, & D. Latusek-Jurczak (Eds.), Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu (pp. 257-258). Warszawa: Wolters Kluwer Business.
  13. Kłos, M. (2009). Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: CeDeWu.
  14. Kodama, M. (2007). Innovation and knowledge creation through leadership-based strategic community: Case study on high-tech company in Japan. Technovation, 40 (3), 115-132.
  15. Lacity, M.C., & Hirschheim, R. (1993). Information Systems Outsourcing - Myths, Metaphors and Realities. New Jersey: John Wiley & Sons Ltd.
  16. Luecke, R., Katz, R. (2005). Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Warszawa: MT Biznes.
  17. Niedzielski, P. (2005). Innowacyjność. In K.B. Matusiak (Ed.), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć (pp. 119-120). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  18. Nowacki R. (2010). Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
  19. Partanen, J., Chetty, S.K., & Rajala, A. (2014). Innovation types and network relationships. Entrepreneurship Theory & Practice, 30 (5), 1027-1055.
  20. Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki ba-dań. Warszawa: Difin.
  21. Sankowska, A. (2009). Organizacja wirtualna: koncepcja i jej wpływ na innowacyjność. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  22. Sobińska, A., & Jakubowska, W. (2013). Zasoby a konkurencyjność i wyniki przedsiębiorstwa - przegląd wybranych badań. In R. Bartkowiak, & P. Wachowiak (Eds.), Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacja w skali światowej (pp. 21-24). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  23. Sobińska, M. (2008). Zarządzanie outsourcingiem informatycznym. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  24. Szymaniak, A. (2008). Globalizacja usług - Outsourcing, Offshoring i Shares Services Centres. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  25. Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Potencjał relacyjny a innowacyjność przedsiębiorstwa - w kierunku open innovation. Management Forum, 12 (1), 6-8.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2658-1841
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15678/IER.2020.0603.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu