BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Masiukiewicz Piotr (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
O etyce stanowienia cen
Źródło
Prakseologia i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Naukowego Prakseologii, 2018, nr 2, s. 51-66, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Praxiology and Management. Scientific paper of Learned Society of Praxiology in Poland
Słowa kluczowe
Ceny, Ceny dumpingowe, Strategia cen, Ustalanie cen, Ochrona konsumenta, Nieuczciwe praktyki, Kodeks etyki
Prices, Dumping prices, Pricing strategies, Price-fixing, Consumer protection, Dishonest practices, Code of ethics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ważnym obszarem ochrony konsumenta jest stanowienie cen. Zakazy prawne stosowania niektórych rodzajów cen występują we wszystkich krajach rozwiniętych; także regulowane są w dyrektywach Unii Europejskiej i wytycznych OECD. Do cen nieetycznych zalicza się zarówno ceny prawnie zakazane jak i ceny nadmiernie wysokie. Przedsiębiorstwa i branże mają współcześnie kodeksy dobrych praktyk lub kodeksy etyczne; na ogół nie poświęcono w nich miejsca dla problematyki stanowienia cen. W artykule przedstawiono regulacje cenowe, w tym dotyczące cen zakazanych oraz case study nieetycznych i nieuczciwych praktyk cenowych w Polsce i Europie. Menedżerowie, jednakże nie zawsze mają świadomość odpowiedzialności cywilnej, a nawet karnej, za błędne decyzje cenowe. Potrzebna jest szersza edukacja menedżerów w zakresie kształtowania etycznych strategii cen oraz egzekwowanie kodeksów etycznych w przedsiębiorstwach. (abstrakt oryginalny)

Prices decisive it's important area of consumer protection. Law prohibition of use some types of price are make in all development countries (include EU directives and OECD directions). To rank non-ethics prices among the prohibition prices and overmuch high prices. Enterprises and branches have had good praxis's codes (or ethics code) contemporary, unfortunately it haven't regulation of prices decisive in these codes. In this paper was showed price regulations (include prohibit prices) and case studies of non-ethics and dishonest price praxis in Poland and Europe. Managers hadn't always consciousness for civil and criminal responsibility of faulty prices decisions. It is necessary large education of managers in area of strategies the prices ethics decisive and enforces of ethics codes in enterprises. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akerlof G. A. Shiller R. J. Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa, PTE, Warszawa, 2017.
  2. Hulsman.
  3. Kodeks Etyczny Danone, www.zywiec-zdroj.pl/kodeks-etyczny, dostęp 3.10.18
  4. Dec P., Masiukiewicz P. Odpowiedzialność menedżerów, Wydawnictwo IOiZP Orgmasz, Warszawa, 2016.
  5. Drapińska A. Etyka marketingu - czy marketing jest etyczny? Zeszyty Naukowe US, nr 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 41, t. 2/2015.
  6. Huntsman J.M., Zwycięzcy nie oszukują, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2005.
  7. Jabłoński M., Lewandowska-Nobis M. Intencje zarządcze a etyka w kształtowaniu modeli biznesu, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa nr 5/2018.
  8. Kościelniak P. Awantura o ceny leków, Rzeczpospolita, 22.09.2015
  9. Krzyminiewska G. Etyczne aspekty funkcjonowania rynku finansowego. Przykład spekulacji surowcami rolnymi, cejsh.icm.edu.pl/cejsh/16_05.pdf, dostęp 3.10.2018
  10. Lunden B. Prissattning, Bjorn Lunden Information AB, Stockholm, 2008.
  11. Masiukiewicz P. Ograniczenia konkurencji cenowej na rynku usług bankowych, Prakseologia, PAN, nr 140/2000.
  12. Masiukiewicz P. Marketing w enklawach finansowych, Difin, Warszawa, 2007.
  13. Masiukiewicz P. Nadużycia w działalności przedsiębiorstw. Aspekty międzynarodowe, Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, nr 4/2015.
  14. Masiukiewicz P. Consumer Protection in Financial Services. Prices Area, Eureka: Social and Humanities, no. 4/2016.
  15. Masiukiewicz P. Appropriation Economics versus Managers' Ethics, Journal of Applied Management and Investments, vol. 7, no. 3/2018.
  16. Matusiak M. Zagrożenia prowadzące do nieetycznych strategii, www.log24.pl/artykuly/zagrozenia-prowadzace-do-nieetycznych-strategii,236, dostęp 20.10.2018
  17. Maziarz M. Zarządzanie aktywami. Obowiązek moralny a prawo, zbp.pl/public/Zarzdzanie_aktywami._Obowizek_moralny_a_prawo.pdf, dostęp 3.10.18
  18. Oręziak L. Ciemna strona kapitalizmu - nie tylko w świetle książki G.A. Akerlofa i R.J. Shillera "Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa" Biuletyn PTE nr 2/2018.
  19. Porównywarki cenowe - nieuczciwe zagrania na rynku e-commerce, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-porownywarki-cenowe-nieuczciwe-zagrania-na-rynku-e-commerce, dostęp 20.08.2018
  20. Raport KPF: Moralność płatnicza Polaków. Edycja III, www.egospodarka.pl/142563,nieetyczne-zachowania-finansowe..., dostęp 20.10.2018
  21. Strawiński P. Martin Shkreli. Najbardziej znienawidzony człowiek w Ameryce, Forbes, 09.02.16
  22. Uczciwa reklama - granice etyki, moralności i normy prawne w reklamie, www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=955ACAB43AA14096B351A1E1D3F8B568, dostęp 3.10.2018
  23. Uczciwość w świecie finansów, red. W. Gasparski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2004.
  24. Ustawa z 23.08.07 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Dz.U. 2007 nr 171 poz. 1206.
  25. Wicha A. Wzrastająca rola etyki w prowadzeniu działalności gospodarczej, Nowoczesny Bank Spółdzielczy, nr 9/2018.
  26. Zinoecker R., Nowak T., Świętek G. Budowanie inteligencji cenowej, Harvard Business Review Pl, no 2/2012.
  27. Zmowa banków. Ustalały ceny metali szlachetnych, wyborcza.biz/biznes/1,100896,18925447,zmowa-bankow-ustalaly-ceny-metali-..., dostęp 28.09.2015
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-8068
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu