- Autor
- Wasilewski Jacek (The University of Life Sciences in Lublin), Szyszlak-Bargłowicz Joanna (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie), Zając Grzegorz (University of Life Sciences in Lublin), Szczepanik Małgorzata (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)
- Tytuł
- Assessment of CO2 Emission by Tractor Engine at Varied Control Settings of Fuel Unit
Ocena poziomu emisji co2 przez silnik ciągnikowy przy różnych nastawach regulacyjnych aparatury paliwowej - Źródło
- Agricultural Engineering, 2020, R. 24, nr 4, s. 105-115, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
- Słowa kluczowe
- Emisja gazów, Gospodarka paliwowa, Zużycie paliwa, Silniki, Inżynieria materiałowa
Gas emissions, Fuel economy, Fuel consumption, Engines, Materials engineering - Uwagi
- summ., streszcz.
- Abstrakt
- W pracy zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych poziomu emisji CO2 silnika wysokoprężnego S-4003 ciągnika rolniczego Ursus C-360, przy zmiennym kącie wyprzedzenia wtrysku i ciśnieniu otwarcia wtryskiwaczy. Pomiary wykonano na stanowisku dynamometrycznym w ha-mowni silnikowej. Silnik pracował według charakterystyki obciążeniowej przy dwóch charakterystycznych prędkościach obrotowych, tj. przy prędkości maksymalnego momentu obrotowego (1600 rpm) oraz przy prędkości znamionowej (2200 rpm). W każdym punkcie pomiarowym charakterystyk obcią-żeniowych mierzono stężenie CO2 w spalinach, przy wykorzystaniu analizatora spalin typu M-488 Multigas Plus. W celu pełniejszej analizy zawartości CO2 w spalinach, przedstawiono dodatkowo zmianę poziomu emisji O2, który w największej ilości wiąże węgiel elementarny zawarty w paliwie podczas spalania. Badania wykazały spadek zawartości CO2 w spalinach przy zmniejszonym (o 3° OWK) kącie wyprzedzenia wtrysku w stosunku do kąta nominalnego, o 4,5% przy prędkości obrotowej 1600 rpm i o 5,7% przy prędkości 2200 rpm (wartości średnie dla wszystkich punktów po-miarowych obciążenia - mocy efektywnej silnika). Podobnie spadek koncentracji CO2 w spalinach badanego silnika zanotowano dla podwyższonego (o 1,5 MPa) ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy w sto-sunku do ciśnienia nominalnego, średnio o 9,8% dla prędkości maksymalnego momentu obrotowego i o 4,5% dla prędkości znamionowej.(abstrakt oryginalny)
The paper presents results of experimental studies concerning CO2 emission of S-4003 diesel engine Ursus C-360 at a variable fuel injec-tion advance angle and opening pressure of injectors. Measurements were made on the dynamometric stand on the test bench. The engine operated according to the load characteristic at two characteristic rota-tional speeds i.e., at the maximum torque velocity (1600 rpm) and at the rated speed (2200 rpm). In each measurement point of load characteris-tics, CO2 concentration was measured in exhaust gases with the use of exhaust gases analyser M-488 Multigas Plus. For a more detailed anal-ysis of the CO2 content in exhaust gases, additional change of O2 level emission was presented, which in the biggest amount combines elemen-tary carbon included in fuel during combustion. The studies showed the CO2 content reduction in exhaust gases at the reduced (by 3º of crank-shaft rotations) fuel injection advance angle in comparison to the nom-inal angle by 4.5% at the rotational speed of 1600 rpm and by 5.7% at the speed of 2200 rpm (the average values for all measurement points of load - brake horsepower of engine). Similarly, CO2 concentration de-crease in exhaust gases of the investigated engine was reported for the increased (by 1.5 MPa) opening pressure of injectors in comparison to the nominal pressure, on average by 9.8% for the speed of the maximum rotational moment and by 4.5% for the rated speed.(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ağbulut, Ü., Ayyıldız, M., Sarıdemir, S. (2020). Prediction of performance, combustion and emission characteristics for a CI engine at varying injection pressures. Energy, 197, 117257.
- Arshad, M., Zia, M. A., Shah, F. A., Ahmad, M. (2018). An Overview of Biofuel, in Perspectives on Water Usage for Biofuels Production: Aquatic Contamination and Climate Change, Arshad, M. (ed.). Springer International Publishing, Cham.
- Burski, Z., Wasilewski, J. (2016). Antropotechnika pojazdu w eksploatacji polowej i transporcie żywności. WUP w Lublinie, Lublin, Poland. ISBN 978-83-7259-242-2.
- Chłopek, Z. (2009). The balance of the pollutant emission from engines of city buses. Transport Samochodowy, 3, 55-70.
- Górski, D., Radziewicz, B. (2020). Counteracting excessive CO2 emissions in truck transport. Academy of Management, 4(2), 118-130.
- Jiaqiang, E., Pham, M., Deng, Y.W., Nguyen, T., Duy, V., Le, D., Zuo, W., Peng, Q., Zhang, Z. (2018). Effects of injection timing and injection pressure on performance and exhaust emissions of a com-mon rail diesel engine fueled by various concentrations of fish-oil biodiesel blends. Energy, 149, 979-989.
- KOBIZE. (2020). Krajowy Raport Inwentaryzacyjny 2017-2020. Warszawa. Poland.
- Kousoulidou, M., Fontaras, G., Ntziachristos, L., Samaras, Z. (2010). Biodiesel blend effects on com-mon-rail diesel combustion and emissions. Fuel, 89(11), 3442-3449.
- Kowalek, S. (2014). Wpływ ciśnienia wtrysku paliwa na toksyczność spalin silnika z zapłonem samo-czynnym. Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe, 15(6), 163-165.
- Kowalek, S. (2016). Wpływ kąta wyprzedzenia wtrysku na emisję toksycznych składników spalin silnika z zapłonem samoczynnym. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 17(8), 106-107.
- Kumar, S., Dinesha, P., Rosen, M. A. (2019). Effect of injection pressure on the combustion, performance and emission characteristics of a biodiesel engine with cerium oxide nanoparticle additive. Energy, 185, 1163-1173.
- Kuranc, A. (2006). Zastosowanie diagnostycznego analizatora spalin typu NDIR do pomiaru emisji spalin silnika o zapłonie samoczynnym. Inżynieria Rolnicza 10, 385-393.
- Li, P., Zhu, J., Wu, W. (2019). Effect of Fuel Injection Advance Angle on Combustion and Emissions of Dual Fuel Compression Ignition Engine, in Application of Intelligent Systems in Multi-modal Information Analytics, Sugumaran V., Xu Z., P. S., Zhou H. (eds.) MMIA 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 929. Springer, Cham.
- Moneo, M., Iglesias, A. (2004). Climate changes and agriculture. Universidad Politécnica de Madrid, Madryt.
- Pawlak, J. (2017). The level and structure of greenhouse gas emission in agriculture. Problems of Agricultural Engineering, 25(4), 55-63.
- Silitonga, A. S., Hassan, M. H., Ong, H. C., Kusumo, F. (2017). Analysis of the performance, emission and combustion characteristics of a turbocharged diesel engine fuelled with Jatropha curcas bio-diesel-diesel blends using kernel-based extreme learning machine. Environmental Science and Pollution Research, 24(32), 25383-25405.
- Wasilewski, J., Krzaczek, P. (2014). Emission of toxic compounds from combustion of biodiesel. A raport from studies. Przemysł Chemiczny, 93(3), 343-346.
- Zając, G., Węgrzyn, A. (2008). Analysis of work parameters changes of diesel engine powered with diesel fuel and FAEE blends. Eksploatacja i Niezawodnosc-Maintenance and Reliability, 38(2), 17-24.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2083-1587
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.1515/agriceng-2020-0040