BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zirk-Sadowski Marek (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Enactment of Legal Rules as a Link to Philosophy and Politics
Stanowienie prawa jako pomost do sfery filozofii i polityki
Źródło
Krytyka Prawa, 2020, T. 12, Nr 3, s. 162-177, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Prawo, Sprawiedliwość, Filozofia, Polityka
Law, Justice, Philosophy, Politics
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Wybór powszechnie obowiązującej formuły sprawiedliwości dokonywany jest przez organy ustawodawcze. W państwach o ustroju demokratycznym, źródłem formuły sprawiedliwości - zdominowanej z natury rzeczy przez dyskurs o charakterze politycznym - jest parlament lub inny organ polityczny. W niniejszym artykule dyskusji poddana jest najistotniejsza kwestia dotycząca stanowienia prawa uczciwego i sprawiedliwego: z rozważań na temat sprawiedliwości ujawnia się związek pomiędzy wyborem formuły sprawiedliwości i filozofią. Kompromis wypracowany w dwudziestym wieku pomiędzy domeną filozofii a ustrojami totalitarnymi ostatecznie obalił mit, według którego kategorie filozoficzne można przełożyć bezpośrednio na obszar kategorii politycznych, w niezmienionym kształcie. Standardy polityczne praktykowane w demokracji liberalnej odrzucają koncepcję metafizyki, która byłaby w stanie określić obecne cele i rolę polityki. Sugeruje się, że demokracja konfrontuje się z filozofią na gruncie porządku myślenia. Mimo istnienia tego typu postawy, autor przyzwala na ustanowienie państwa o ustroju liberalno-demokratycznym w konwencji filozoficznej, lecz także dopuszcza jednoczesną świadomość tego, że egzystencja tego bytu jest uzasadniana jako najbardziej rozsądna forma państwowej praktyki politycznej. Filozofia może tłumaczyć demokrację wyłącznie wówczas, gdy zaakceptuje samą siebie jako pewną odmianę dyskursu demokratycznego. Odmianę, która jako jedyna potrafi przyjąć pewien dystans do samych założeń filozoficznych, a utrzymując się w tej postaci - pozostaje dyskursem demokratycznym. Filozofia w powyższym wydaniu to de facto hermeneutyka polityki.(abstrakt oryginalny)

The choice of the formula of justice is being made by a law enacting body. In a democratic state parliament, or a political body is the main source of formulae of justice, out of the nature of things dominated by political discourse. Here we touch the most significant problem of enacting fair and just law: considerations on the topic of justice reveal a connection of the choice of the formula of justice with philosophy. The compromise of philosophy co-acting in the twentieth century with totalitarian systems refuted then ultimately a myth about a possibility of direct translation of philosophical categories to political categories. The political practice of a liberal democratic state rejects the idea of metaphysics, which would determine the current purposes of the politics. There is a suggestion that democracy faces philosophy in the order of thinking. In spite of such attitude, the author decides to allow for philosophical establishing of the liberal-democratic state, but also allowing for the simultaneous realizing that it is by itself justified as the most reasonable political practice of the state. The philosophy may justify democracy only accepting in turn itself as a variant of a democratic discourse, although the only one which is able to have some distance to mere assumptions of philosophy, without ceasing in this way it is being a democratic discourse. Such philosophy is actually the hermeneutics of politics.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aarnio A., The Rational as Reasonable - A treatise in Legal Justification, Dordrecht 1987, ch. I;R. Alexy, R. Dreier, The Concept of Jurisprudence, "Ratio Juris" 1990, 3: 1-13.
  2. Allison H.E., Kant's Transcendental Deduction: An Analytical-Historical Commentary, Oxford2015.
  3. Buksiński T., Filozofia w polityce, [in:] idem (ed.), Idee filozoficzne w polityce, Poznań 1998.
  4. Dahl R., Democratic Theory and Democratic Experience, [in:] S. Benhabib (ed.), Democracyand Difference, Princeton 1996.
  5. Kaniowski M., Państwo liberalno-demokratyczne, [in:] E. Nowicka-Włodarczyk (ed.),Neutralność światopoglądowa państwa, Kraków 1998.
  6. Kant I., Perpetual peace: A philosophical sketch, New York 2010.
  7. Nowacki J., Sprawiedliwość a równość w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, [in:] M. Kudej(ed.), W kręgu zagadnień konstytucyjnych, Katowice 1999.
  8. Perelman Ch., The Idea of Justice and the Problem of Argument, London 1963.
  9. Rawls J., A Theory of Justice, Harvard 2003.
  10. Rorty R., Consequences of pragmatism. Essays (1972-1980), Minneapolis 2003.
  11. Rosen S., Hermeneutyka jako polityka, Warszawa 1998.
  12. Stambulski M., The Concept of Law In the Analytical and Post-Analytical Theory, [in:] A. Bator,Z. Pulka (eds.), A Post-Analytical Approach to Philosophy and Theory of Law, Berlin 2019.
  13. Stawrowski Z., Państwo i prawo w filozofii Hegla, Kraków 1994.
  14. Szulakiewicz M., Filozofia i polityka XX wieku, [in:] M. Szulakiewicz (ed.), Filozofia i politykaXX wieku, Kraków 2001.
  15. Zirk-Sadowski M., Wprowadzenie do filozofii prawa, Zakamycze 2011.
  16. Zirk-Sadowski M., Philosophical Aspects of the Normative Novelty, [in:] W. Krawietz,J.Wróblewski (eds.), Sprache, Performanz und Ontologie des Rechts, Berlin 1993: 159-171.
  17. Zirk-Sadowski M., Legal Rationality and Legal Discourse, "Archivum Iuridicum Cracoviense"1989, 22: 189-198.
  18. Zirk-Sadowski M., Democracy as hermeneutics, "Archiv für Rechts- und Sozialphilosphie"1985, 71(2): 159-172.
  19. Zirk-Sadowski M., Legal Norms as a Pragmatic Category, "Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie",1979, 65(2): 203-222.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.401
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu