BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mijal Anna (Uniwersytet Opolski)
Tytuł
Zarządzanie strategiczne akademickim kształceniem ekonomistów w kontekście oczekiwań studentów i wymagań zmieniającego się rynku pracy
Strategic Management in the Academic Education of Economists in the Context of Students' Expectations and the Demands of the Changing Labour Market
Źródło
Ekonomista, 2020, nr 6, s. 812-836, tab., rys., bibliogr. 61 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Edukacja, Nauki ekonomiczne, Rynek pracy
Strategic management, Education, Economic sciences, Labour market
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M10, M12, I26
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
Kultura i edukacja ekonomiczna były tematem jednej z sesji panelowych X Kongresu Ekonomistów Polskich, który odbył się w listopadzie 2019 r. W nowej klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych wprowadzonej w Polsce w 2018 r. nie uwzględniono kategorii nauki ekonomiczne. Rodzi to pytanie o identyfikację kierunków i profili kształcenia ekonomicznego na poziomie wyższym, wpływając zarazem na kształtowanie oferty edukacyjnej uczelni. Kierunki ekonomiczne nadal cieszą się dużą popularnością, ale coraz częściej poddawany jest krytyce zakres i sposób kształcenia ekonomistów. Studenci domagają się wprowadzenia pluralizmu w naukach ekonomicznych i zmniejszenia stopnia ich matematyzacji, "odświeżenia" nauk ekonomicznych i intelektualnej heterogeniczności. Przywrócenie tożsamości nauk społecznych wymaga odpowiedniej strategii zarządzania uczelniami jako ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi. Celem artykułu jest próba identyfikacji strategicznych uwarunkowań zarządzania działalnością edukacyjną w szkołach wyższych w zakresie kształcenia ekonomicznego oraz perspektyw jego rozwoju w kontekście horyzontalnego rynku pracy. (abstrakt oryginalny)

Culture and economic education was the subject of one of the panel sessions of the 10th Congress of Polish Economists which took place in November 2019. In the new classification of scientific branches and disciplines introduced in Poland in 2018, economic sciences are not distinguished as a separate category. This raises the question about the identification of the directions and profiles of economic education while influencing also the educational offer of the universities. Economic studies are still very popular, but the framework and way of economic education is subject to a rising criticism. Students demand for pluralism in economic sciences, less mathematisation, "refreshment" of the contents, and intellectual heterogeneity. Restoring of the identity of social sciences requires a proper management strategy for universities as scientific and educational centers. The article tries to identify strategic aspects of economic education management in Polish universities and the perspectives of its development in the context of a horizontal labour market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. An international student call for pluralism in economics (2014), "World Economics Association Newsletter" 4.
  2. Antonowicz D. (2002), Uniwersytet: od korporacji do instytucji, "Zagadnienia Nauko-znawstwa" 4.
  3. Appenzeller D., Bem A. i in. (2018), Analiza wpływu reformy nauki i szkolnictwa wyższego na funkcjonowanie uczelni ekonomicznych w obszarze dydaktyki, Katowice-Kraków-Poznań-Warszawa-Wrocław, http://sciezkiekonomii.pl/wp-content/uploads/2018/03/ Ekspertyza -2-Dydaktyka.pdf [dostęp: 06.09.2019].
  4. Aragones E., Giboa I., Postlewaite A., Schmeidler D. (2005), Fact-free Learning, "American Economic Review" 95(5).
  5. Bellow S. (1997), Słowo wstępne (w:) A. Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  6. Buchajska-Wróbel M., Wendt R. i in. (2011), Menedżer do zadań specjalnych. Czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Helion, Gliwice.
  7. Budnikowski A., Dąbrowski i in. (2012), Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni - wyniki badania, "E-mentor" 4 (46).
  8. Czachor M. (1992), Obecne recepty nie wystarczają - potrzebujemy pluralizmu w nauczaniu ekonomii - list studentów, http://mediumpubliczne.pl/2016/06/obecne-recepty-nie-wystarczaja-potrzebujemy-zmiany-w-nauczaniu-ekonomii/ [dostęp: 13.11.2019].
  9. Czarniawska-Joerges В. (1992), Explonng complex organizations: A cultural perspective, Sage Publication, Newbury Park.
  10. Denman B. (2005), What is a university in 21st century?, "Higher Education Management and Policy" 17(2).
  11. Dziedziczak-Foltyn A. (2014), Szkolnictwo wyższe wobec wyzwań przyszłości - nieprzedaw-niona myśl Jana Szczepańskiego (w:) W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), Społeczeństwo, edukacja, praca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  12. Explonng Economics (2019), https://www.exploring-economics.org/de/orientieren/#dis-cover [dostęp: 13.11.2019].
  13. Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class. Why cities without gays and rock banda are losing the economic development race, "Washington Monthly", https://washington-monthly.com/magazine/ тау-2002/the-rise-of-the-creative-class/ [dostęp 13.11.2019].
  14. Florida R. (2010), Narodziny klasy kreatywnej, NCK, Warszawa.
  15. Giddens A. (2007), Nowoczesności tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  16. Gorynia M. (2018), Współczesne nauki ekonomiczne - tożsamość, ewolucja, klasyfikacje, "Ekonomista" 5.
  17. Informacja MNiSW o wynikach rekrutacji na studia na rok akademicki 2014/2015, 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018. 2018/2019, 2019/2020 [dostęp: 10.11.2019].
  18. International Student Initiative for Pluralism in Economics (2019), http://www.isipe.net/home-pl [dostęp 13.11.2019].
  19. Kierunki ekonomiczne na polskich uczelniach, http://www.raporty.proprogressio.pl/2017/kierunki-ekonomiczne-na-polskich-uczelniach [dostęp: 22.07.2019].
  20. Kostera M. (2010), Organizacje i archetypy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  21. Kotler Ph., Caslione J.A. (2009), Chaotics: The Business of Managing and Marketing in The Age of Turbulence, AMACOM, New York.
  22. Kowalewski Т. (2012), Potrzeba zmiany paradygmatu kształcenia wobec kryzysu edukacji, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy" 24.
  23. Krzysztofek K. (2012), Zmiana permanentna? Refleksje o zmianie społecznej w epoce technologii cyfrowych, "Studia Socjologiczne" 4.
  24. Leja K. (2013), Zarządzanie uczelnią: Koncepcje i współczesne wyzwania, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  25. Leja K. (2019), Quo Vadis Academio? (2019), http://perspektywy.pl/portal/index.php7option=com_content&view=article&id=4847:krzysztof-leja-quo-vadis-academio-&catid=105&Itemid=119 [dostęp: 10.11.2019].
  26. Magala S. (2009), The Management of Meaning in Organizations, Palgrave Macmilian, New York.
  27. Magna Charta Universitatum (2019), http://www.magna-charta.org/resources/files/ the-magna-charta/polish [dostęp: 10.11.2019].
  28. Mączyńska E. (2012), Dysfunkcje i dylematy pomiaru działalności gospodarczej (w:) A. Czech (red.), Nauki o zarządzaniu - u początków i współcześnie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  29. Miedzianowska M. (2012), Koncepcja kłasy kreatywnej Richarda Floridy - nowa rzeczywistość współczesnych organizacji! (w:) B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  30. Mijal A. (2018), Les miracules a bierność edukacyjna i zawodowa młodych mieszkańców wsi - case study Polska i kraje UE, "Studia Obszarów Wiejskich" 52.
  31. Niemczyk J. (2017), Uniwersalne archetypy zarządzania strategicznego (w:) A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  32. Niemierko B. (2017), Ocenianie naturalne umiejętności praktycznych (w:) B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania, Grupa Tomami, Kraków.
  33. Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania (2012), red. B. Glinka, M. Kostera, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  34. Open Letter (2014), An international student call for pluralism in economics, "International Student Initiative for Pluralism in Economics", http://www.isipe.net/open-letter [dostęp: 10.11.2019].
  35. Piskiewicz M. (2015), Zarys metodyki kształcenia ekonomistów, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  36. Program rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki na lata 2015-2030 (2015), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, wrzesień.
  37. Pryszmont-Ciesielska M. (2008), Ukryty program edukacji uniwersyteckiej (w:) J. Semków, A. Kobylarek (red.), Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe Atut, Wrocław.
  38. Rocki M. (2018), Rynkowa wycena absolwentów studiów ekonomicznych w Polsce, "Ekonomista" 1.
  39. Rocki M., Macioł S. (2004), O kierunkach studiów i standardach kształcenia, "E-mentor" 4(6).
  40. Sajdak M. (2014), Zwinność w odpowiedzi współczesnych przedsiębiorstw na nowe wyzwania otoczenia, "Studia Oeconomica Posnaniensia" 2 (11).
  41. Snow Ch. P. (1959), The Two Cultures and the Scientific Revolution, Rede Lecture, Cambridge (UK) 1959 & Cambridge University Press, Cambridge-New York.
  42. Snow Ch. P. (1999), Dwie kultury, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
  43. Stec P. (2019), Czym mogą być studia "praktyczne"?, https://piotr-stec.pl/2013/07/ll/czym--moga-byc-studia-praktyczne/ [dostęp: 14.08.2019].
  44. Strannegard L., Friberg M. (2001), Already Elsewhere: Play, Identity and Speed in the Business World, Raster Forlag, Stockholm.
  45. Szczeklik A. (2009), Dwie kultury, "PAUza Akademicka" 55.
  46. Szczepański J. (1969), Szkoły wyższe a postęp społeczny (w:) M. Ofierska, M. Dietl (red.), Moralność i społeczeństwo, PWN, Warszawa.
  47. Szczepański J. (1974), Szkoła wyższa jako system społeczny (w:) J. Hołubiec (red.), Współczesne problemy zarządzania, PWN, Warszawa.
  48. Śliwa (2012), Organizacja w środowisku międzynarodowym. Zarys teoretyczno-instytucjonal-ny (w:) B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  49. Świerżewski Ł. (2012), Nowa normalność w świecie biznesu, "Harvard Business Review Polska" 113-114.
  50. The Revised Field of Science and Technology Classification (2007), http://www.oecd.org/ science/inno/38235147.pdf [dostęp: 10.11.2019].
  51. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018), Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.
  52. Wachowska M., Niklewicz-Pijaczyńska M. (2013), Otwartość kulturowa jako element budowania kreatywnego regionu. Tolerancja Wrocławian wobec obcokrajowców, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 156.
  53. Wilkin J. (2010), Ile kosztuje dobry uniwersytet?, "Nauka" 4.
  54. Wilkin J. (2011), Dobry uniwersytet to bogaty uniwersytet, "UW - Czasopismo Uczelni" 3. Wilkin J. (2013), Uniwersytet w sieci, w chmurze i na rynku. Co z tego wynika?, "UW - Czasopismo Uczelni" 2.
  55. Witkowski L. (2009), Jak pokonać homo oeconomicus? (problem specyfiki zarządzania humanistycznego) (w:) P. Górski (red.), Humanistyka i zarządzanie. W poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  56. Wroński M. (2019), Czy studenci zmienią ekonomię!, http://www.pte.p1/pliki/2/l/Czy studenci.doc [dostęp: 10.11.2019].
  57. Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego (2017), red. A. Sopińska, P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  58. Założenia programu "Przedsiębiorstwo Przyszłości", http://www.przedsiebiorstwo-przy-szlosci.pl/strona-18 [dostęp: 19.08.2019].
  59. Zawadzki M. (2014), Nurt krytyczny w zarządzaniu. Kultura, edukacja, teoria, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa.
  60. Zawiślak A. (2010), Ekonomia. Nauka praw tymczasowych, Oficyna Wydawnicza Warszawskiej Szkoły Zarządzania-Szkoły Wyższej, Warszawa.
  61. Zimniewicz K. (2014), Teoria i praktyka zarządzania. Analiza krytyczna, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0013-3205
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu