BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalewski Krystian (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Tytuł
Pozycja i zadania Urzędu Transportu Kolejowego po wdrożeniu IV pakietu kolejowego
Positions and Tasks Office of Rail Transport after Implementing the 4th Railway Package
Źródło
Krytyka Prawa, 2021, T. 13, Nr 1, s. 220-235, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Transport kolejowy, Regulacje prawne, Środki transportu
Railway transport, Legal regulations, Means of transport
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Zgodnie z art. 55 dyrektywy 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego każde państwo członkowskie musi powołać organ regulacyjny dla sektora kolejowego. W Polsce zadania tego organu realizuje Prezes Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Zmiany w zakresie pozycji i zadań ww. organu są związane z wejściem w życie IV pakietu kolejowego - zbioru 6 aktów prawnych stanowiących kontynuację reform rynku kolejowego w Europie. Przepisy IV pakietu kolejowego nakładają na regulatorów nowe obowiązki, m.in. w zakresie spraw dotyczących zarządzania ruchem kolejowym oraz planowanych i nieplanowanych prac utrzymaniowych linii. Zmieniają też model współpracy pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi a Agencją Kolejową Unii Europejskiej (AKUE - ang. EURA). Krajowe organy mogą m.in. zwrócić się do Agencji z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie aspektów bezpieczeństwa i interoperacyjności. Agencja może również przeprowadzić wizytację w państwie członkowskim. Prezes UTK pełni w Polsce ponadto funkcję krajowego organu ds. bezpieczeństwa i jest organem właściwym w zakresie wydawania jednolitego certyfikatu. W tym Prezes UTK również zobowiązany jest do współpracy z Agencją. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie nowych obowiązków nałożonych na Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w związku z koniecznością implementacji IV pakietu kolejowego, zarówno w zakresie obu pełnionych przez niego funkcji. (abstrakt oryginalny)

In accordance with art. 55 of Directive 2012/34/EU establishing a single European railway area, each Member State must establish a single regulatory authority for the railway sector. In Poland, tasks of this body are carried out by the President of the Office of Rail Transport (UTK). Changes in position and tasks of this authority are associated with implementation of Fourth Railway Package, six legal acts which means a continuation of reforms of rail market in Europe. 4th Railway Package imposes new obligations on regulators, i.e. in matters related to rail traffic management, and planned or unplanned maintenance works on the lines. In the package it is also proposed a new model of cooperation between national regulatory bodies and European Union Railway Agency. National authorities may, among others, ask European Union Railway Agency for an opinion on safety and interoperability aspects. European Union Railway Agency may also carry out a visit into a Member State. In addition, President of UTK is also polish national safety authority and is the competent authority to issue a single safety certificate. In tasks of the national safety authority, President of UTK is also obliged to cooperate with the Agency. The purpose of this article is to present new obligations imposed on the Office of Rail Transport in relation to implementation of 4th railway package, in scope of both roles.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Będkowski-Kozioł M., Status i zadania Europejskiej Agencji Kolejowej - stan obecny i perspektywy w świetle projektu IV pakietu kolejowego UE, IKA 2014, 7, s. 36-56.
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L 2012.343.32 z dnia 14.12. 2012).
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej.
  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei.
  5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r.
  6. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą.
  7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 881/2004.
  8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych.
  9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego.
  10. Krajowy Plan Kolejowy do 2023 r.
  11. Pieriegud J., Rola i funkcje regulatorów w transporcie kolejowym, "Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny" 2015, 1(4)
  12. Przewodniki po IV pakiecie kolejowym - jednolite certyfikaty bezpieczeństwa, UTK, https:// utk.gov.pl/pl/aktualnosci/14939,Przewodniki-po-IV-pakiecie-kolejowym-jednolit e-certyfikaty-bezpieczenstwa.html; 24.04.2019 r. (dostęp: 7.11.2019).
  13. Zięba M., Nowe kluczowe rozporządzenia wykonawcze w ramach filaru technicznego IV pakietu kolejowego, IKA 2018, 7, s. 119-122.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.437
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu