BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Petříček Martin (Institute of Hospitality Management Prague, Czech Republic), Chalupa Štěpán (University of Hradec Králové)
Tytuł
Consumer Behaviour in the Accommodation Services Market - a Comparison of Vienna, Bratislava and Prague in 2018
Zachowania konsumentów na rynku usług noclegowych - porównanie Wiednia, Bratysławy i Pragi w 2018 roku
Źródło
Comparative Economic Research, 2021, vol. 24, nr 2, s. 137-152, rys., tab., bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Zaplecze noclegowe turystyki, Zachowania klientów, Elastyczność cenowa, Analiza porównawcza
Tourism accommodation facilities, Customer behaviour, Price elasticity, Comparative analysis
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D12, O14
summ., streszcz.
Kraj/Region
Wiedeń, Bratysława, Praga
Vienna, Bratislava, Prague
Abstrakt
Celem artykułu jest porównanie trzech rynków usług noclegowych przy użyciu danych empirycznych pochodzących z ponad 250 obiektów noclegowych usytuowanych w trzech miejscowościach (Wiedeń, Bratysława, Praga). Na podstawie danych dziennych dokonano ich porównania dla okresów miesięcznych w 2018 roku. Porównania dokonano na podstawie trzech podstawowych kryteriów - obłożenia, średniej stawki dziennej oraz wskaźnika cenowej elastyczności popytu. Elastyczność cen zmierzono za pomocą analizy regresji log-log. Kluczowe wnioski z porównania są następujące: (1) Rynki wiedeński i praski są podobne pod względem obłożenia i współczynnika elastyczności cenowej. Z kolei rynek w Bratysławie wykazywał istotne statystycznie różnice w porównaniu z pozostałymi dwoma rynkami pod względem wszystkich badanych kryteriów. (2) Rynek w Bratysławie działał w znacznie niższym przedziale cenowym w porównaniu z innymi analizowanymi rynkami. W dłuższej perspektywie rynek ten charakteryzował się także mniejszym obłożeniem. (3) Rynki w Wiedniu i Pradze reagowały bardziej dynamicznie zmianą cen na zmiany w zachowaniu konsumentów. (4) Zidentyfikowano tak zwany "efekt listopada", w którym wszystkie wskaźniki na wszystkich rynkach zachowywały się nietypowo. (5) Cechą wspólną wszystkich rynków jest to, że w długim okresie wykazywały one nieelastyczny cenowo popyt, a na przełomie roku wszystkie te kraje zmagały się z paradoksem Giffena. (abstrakt oryginalny)

The paper aims to compare three accommodation services markets using empirical data from more than 250 accommodation facilities in specific destinations (Vienna, Bratislava, Prague). The data are available on a daily basis, but the resulting comparison is then performed on a monthly basis within 2018. The comparison is performed based on three basic criteria - occupancy, average daily rate and an indicator of price elasticity of demand. Price elasticity is measured using a log-log regression analysis. The key findings of the comparison are as follows: (1) The Vienna and Prague markets are similar in terms of occupancy and coefficient of price elasticity. In contrast, the Bratislava market showed statistically significant differences from the other two markets in all the criteria under review. (2) The Bratislava market operates at a significantly lower price range compared to the other markets analysed. In the long term, this market has also been lower in the field of occupancy. (3) The markets in Vienna and Prague respond more dynamically to changes in consumer behaviour by changing prices. (4) The so-called "November Phenomenon" has been identified, where all indicators in all markets behave unconventionally. (5) All markets have in common the fact that they have shown price-inelastic demand over the long term, and at the turn of the year, they all face Giffen's paradox. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aalen, P., Iversen E.K., Jakobsen, E.W. (2019), Exchange rate fluctuations and demand for hotel accommodation: panel data evidence from Norway, "Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism", 19 (2), pp. 210-225, https://doi.org/10.1080/15022250.2018.1482566
  2. Abrate, G., Nicolau, J.L., Viglia, G. (2019), The impact of dynamic price variability on revenue maximisation, "Tourism Management", 74, pp. 224-233, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.013
  3. Ahn, Y.-J., Baek, U., Lee, B.C., Lee, S.K. (2018), An almost ideal demand system (AIDS) analysis of Korean travelers" summer holiday travel expenditure patterns, "International Journal of Tourism Research", 20 (6), pp. 768-778, https://doi.org/10.10 02/jtr.2229
  4. Akbaba, A. (2006), Measuring service quality in the hotel industry: A study in a business hotel in Turkey, "International Journal of Hospitality Management", 25 (2), pp. 170-192, http://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.006
  5. Assaf, A.G., Barros, C.P., Josiassen, A. (2010), Hotel efficiency: a bootstrapped metafrontier approach, "International Journal of Hospitality Management", 29 (3), pp. 468-475, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.020
  6. Baldassin, L., Gallo, M., Mattevi, E. (2017), Tourism in European cities, "Tourism Economics", 23 (1), pp. 3-28, http://doi.org10.5367/te.2015.0494
  7. Barros, C.P. (2005), Measuring efficiency in the hotel sector, "Annals of Tourism Research", 32 (2), pp. 456-477, https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.011
  8. Barros, C.P., Dieke, P. (2008), Technical efficiency of African hotels, "International Journal of Hospitality Management", 27 (3), pp. 438-447, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.11.004
  9. Dioko, L. (Don) A.N., So, S.-I. (Amy) (2012), Branding destinations versus branding hotels in a gaming destination - Examining the nature and significance of co-branding effects in the case study of Macao, "International Journal of Hospitality Management", 31 (2), pp. 554-563, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.07.015
  10. Dorta-Afonso, D., Hernández-Martín, R. (2015), Subnational tourism competitiveness performance. The Canary Islands vs. the German Länder, "European Journal of Tourism Research", 10, pp. 51-63.
  11. Goolsbee, A., Petrin, A. (2004), The Consumer Gains from Direct Broadcast Satellites and the Competition with Cable TV, "Econometrica", 72 (2), pp. 351-381, https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2004.00494.x
  12. Hsieh, L.F., Lin, L.H. (2010), A performance evaluation model for international tourist hotels in Taiwan - An application of the relational network DEA, "International Journal of Hospitality Management", 29 (1), pp. 14-24, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.04.004
  13. Ivanov, S., Ivanova, M. (2016), Do hotel chains improve destination's competitiveness?, "Tourism Management Perspectives", 19 (A), pp. 74-79, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.04.007
  14. Ivanov, S., Webster, C. (2013), Globalisation as a driver of destination competitiveness, "Annals of Tourism Research", 43, pp. 628-633, https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.07.010
  15. Kim, H.B., Kim, W.G. (2005), The relationship between brand equity and firms" performance in luxury hotels and chain restaurants, "Tourism Management", 26 (4), pp. 549-560, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.03.010
  16. Mendieta-Peñalver, L.F., Perles-Ribes, J.F., Ramón-Rodríguez, A.B., Such-Devesa, M.J. (2016), Is hotel efficiency necessary for tourism destination competitiveness? An integrated approach, "Tourism Economics", 24 (1), pp. 3-26, https://doi.org/10.5367/te.2016.0555
  17. Morlotti, C., Cattaneo, M., Malighetti, P., Redondi, R. (2017), Multi-dimensional price elasticity for leisure and business destinations in the low-cost air transport market: Evidence from easyJet, "Tourism Management", 61, pp. 23-34, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.009
  18. Nalley, M.E., Park, J., Bufquin, D. (2019), An investigation of AAA diamond rating changes on hotel performance, "International Journal of Hospitality Management", 77, pp. 365-374, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.07.016
  19. Nunes, S., Estevão, C., Nicolau Filipe, M. (2018), Determinant factors of competitiveness in the hotel sector: the case of Portugal, "Competitiveness Review", 28 (2), pp. 122-135, https://doi.org/10.1108/CR-07-2016-0043
  20. Reynolds, D., Thompson, G.M. (2007), Multiunit restaurant productivity assessment using three-phase data envelopment analysis, "International Journal of Hospitality Management", 26 (1), pp. 20-32, http://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.004
  21. Sanjeev, G.M. (2007), Measuring efficiency of the hotel and restaurant sector: the case of India, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", 19 (5), pp. 378-387, https://doi.org/10.1108/09596110710757543
  22. Sánchez-Pérez, M., Illescas-Manzano, M.D., Martínez-Puertas, S. (2019), Modeling hotel room pricing: A multi-country analysis, "International Journal of Hospitality Management", 79, pp. 89-99, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.12.014
  23. Shy, O. (2008), How to Price: A Guide to Pricing Techniques and Yield Management, Cambridge University Press, Cambridge.
  24. Sigala, M. (2004), Using data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector, "Journal of Travel & Tourism Marketing", 16 (2-3), pp. 39-60, https://doi.org/10.1300/J073v16n02_04
  25. Tembi, M.T., Kimbu, A.N. (2019), Unlocking Policy Impediments for Service Delivery in Tourism Firms: Evidence from Small and Medium Sized Hotels in Sub-Saharan Africa, "Tourism Planning & Development", 16 (2), pp. 179-196, https://doi.org/10.1080/21568316.2018.1556328
  26. Vives, A., Jacob, M., Aguiló, E. (2018), Online hotel demand model and own-price elasticities, "Tourism Economics", 25 (5), pp. 670-694, https://doi.org/10.1177/1354816618800643
  27. Wang, F.C., Hung, W.T., Shang, J.K. (2006), Measuring the cost efficiency of international tourist hotels in Taiwan, "Tourism Economics", 12 (1), pp. 65-85, https://doi.org/10.5367/000000006776387150
  28. Xia, H., Vu, H.Q., Lan, Q., Law, R., Li, G. (2018), Identifying hotel competitiveness based on hotel feature ratings, "Journal of Hospitality Marketing & Management", 28 (1), pp. 1-20, https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1504366
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18778/1508-2008.24.16
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu