BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gajdzica Anna
Tytuł
Pomiędzy zmieniającym a byciem zmienianym Zmiana jako element zawodowego funkcjonowania nauczyciela
Between the Changing and Being Changed Change as an Element of Professional Functioning of a Teacher
Źródło
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 51-60, tab.,bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Słowa kluczowe
Edukacja, Nauczyciele
Education, Teachers
Abstrakt
Zmiana jest jedną z tych kategorii, która - wpisana na stałe w zawód nauczyciela - ma charakter wielowymiarowy. W wymiarze realizowania pracy zawodowej zmianom podlegają podstawowe komponenty związane z wiedzą, posiadanymi kwalifikacjami, kompetencjami czy ze stosowanymi metodami pracy. Towarzyszą temu zmiany społeczne i ich pochodne - na przykład kompetencje komunikacyjne, technologiczne. Istotna jest również świadomość, że sam nauczyciel podlega nieustannym zmianom. Presja wykonywanego zawodu wymaga ciągłego dokształcania, a toczące się debaty pedeutologiczne mają w swój cykl stałych tematów wpisane hasło "Jak zmienić kształcenie nauczycieli". To wszystko sprawia, że uznałam za istotne rozpoznanie opinii nauczycieli na temat zmian i innowacji, a także ich szkolnych i pozaszkolnych uwarunkowań. Przedstawione w tekście informacje i analizy wyników są wycinkiem szerszych badań1. Zanim jednak przejdę do prezentacji uzyskanych wyników, tytułem wprowadzenia przedstawię kwestie związane ze zmianą - zarówno społeczną, jak i edukacyjną(fragment tekstu)

Change is a category which is permanently interwoven with the teacher's career. Therefore, it seems significant how teachers define this notion and what their attitude to changes is. What is presented in this text are the analyses of the studies carried out among active teachers - such teachers who are outstanding in their professional and local environment due to actions they undertake and their involvement. In such a selected group, a positive attitude to change and innovation should prevail. Who else, though, if not such teachers, ought to change school reality and take part in social transformations?(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Kotarbiński T., 1994: Hasło dobrej roboty. Warszawa
  2. Kwieciński Z., 2002: Dostępność oświaty a mobilność społeczna. W: Edukacyjne drogi i bezdroża. Red. R. Kwiecińska, S. Kowal. Kraków
  3. Poznaniak W., 1994: Stygmaty i dylematy etyczne w warunkach zmiany społecznej. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Toruń
  4. Pszczołowski T., 1978: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław
  5. Szacka B., 2008: Wprowadzenie do socjologii. Warszawa
  6. Szczepański J., 1988: O indywidualności. Warszawa
  7. Sztompka P., 2002: Teorie zmiany społecznej. W: Encyklopedia socjologii. T. 4. Warszawa
  8. Sztompka P., 2010: Socjologia. Kraków
  9. Szymański M.J., 2001: Kryzys i zmiana. Kraków
  10. Śpiewak P., 1999: Konserwatyzm. W: Encyklopedia socjologii. T. 2. Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu